ظرفیت توسعه صادرات در صنایع روغنکشی/ جهاد کارآفرینان و کارگران در سنگر تولید داخلی

مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور تاکید کردند: من با دخالت مسئولین دولت و دستگاه‌های دولتی در فعالیتهای اقتصادی موافق نیستم، اما با هدایت، نظارت و کمکشان موافقم؛ این کار باید حتماً انجام بگیرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با تولیدکنندگان خطاب به فعالان اقتصادی گفت: لازم است با تبیین وظایف اساسی دستگاه‌ها برای تحقق شعار سال، حمایت از تولید و رفع موانع آن گام برداریم.

ایشان نقش اقتصاد را در نظام اسلامی بسیار مهم برشمردند و افزودند:  اطلاع مردم از موفقیت‌های فعالان اقتصادی از زبان خود این افراد،  برای مقابله با جنگ روانی دشمن مفید است، گفتند: البته اگر در این ۱۰ سال مسئولان با تولیدکنندگان همراهی بیشتری می کردند، آسیب‌ها کمتر، و موفقیت‌ها بیشتر می‌شد. بدیهی است که در این جنگ اقتصادی که هم‌ اکنون علیه جمهوری اسلامی در حال وقوع است، همه گروه‌های اجتماعی از جمله اقشار مختلف مردم با توجه به حوزه مسئولیت خود، برای دفاع از اقتصاد کشور، افزایش تولید و کمک به تولیدکنندگان نقشی دارند.

درهمین راستا «محمد جعفری» دبیر انجمن صنایع روغنکشی  اظهار داشت: حمایت از تولید داخلی امری است که مقام معظم رهبری سال‌هاست بر آن تاکید دارند و این موضوع موجب تقویت و حمایت از تولیدات داخلی شده‌است. حمایت از تولید داخلی کشور و تشویق مصرف‌کنندگان به خرید محصولات داخلی منجر به رشد اقتصاد و توسعه ملی خواهد شد. از دیگر آثار آن می‌ توان به افزایش اشتغال، کاهش واردات غیرقانونی و ثبات قیمت کالاها اشاره کرد.  

وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، ادامه داد: با تاکید رهبر انقلاب برای مانع زدایی تولید داخلی، گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شد که افزایش میزان تولید صنایع روغن کشی یکی از نمونه‌های آن می‌باشد.  

دبیر انجمن صنایع روغنکشی با تاکید بر ظرفیت اشتغال‌زایی در کشور افزود: همکاری صنایع مختلف با بخش کشاورزی اقدام خوبی را در جهت ایجاد شغل برای تعداد زیادی از افراد فراهم کرده‌است که درصورت تداوم می‌تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی، ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه داشته باشد. با توجه به پیوند اقتصادی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، در صورت افزایش تولیدات داخلی تقاضا برای منابع نیروی کار محلی ایجاد می ‌گردد که این مورد نیز می‌تواند پویایی اقتصاد را به دنبال داشته باشد.

وی درخصوص راهکارهای تقویت کشاورزی در کشور گفت: لازمه رشد کشاورزی در دو بخش تولید محصولات و فروش گنجانده می‌شود. خوشبختانه در سال گذشته و با حمایت از تولیدکنندگان، مواد اولیه لازم برای بخش کشاورزی فراهم شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت. همچنین با آغاز طرح آزمایشی کشت قراردادی در چند استان کشور، دغدغه فروش محصولات برای کشاورزان از بین رفت و تولید محصولات با رشد چشمگیری روبرو شد. با اجرای این طرح کشاورزان دیگر دغدغه گرانی و تأمین نهاده‌ها در زمان کاشت و داشت را نخواهند داشت و با مدیریت مزرعه به رکورد بسیار مناسب در عملکرد تولید خواهند رسید.

جعفری با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی صنایع روغن کشی تصریح کرد: درحال حاضر تولید این صنعت به ۲.۵ میلیون تن می‌رسد که این مقدار تا سقف ۵.۴ میلیون تن قابل افزایش است. پتانسیل صادراتی مناسبی در این زمینه موجود است و با سیاست‌گذاری مناسب می‌توانیم برای توسعه روابط تجاری و تامین نیاز برخی همسایگان اقدام نماییم.

دبیر انجمن صنایع روغنکشی معتقد است: حذف ارزترجیحی و اختصاص آن به مصرف کننده از طریق کارت اعتباری خرید، می‌تواند به چرخه تولید داخلی کمک کند و اختصاص این نوع ارز به واردات کالاهای اساسی کار درستی خواهد بود. البته در این زمینه لازم است بررسی تخصصی صورت گیرد تا به معیشت مردم و تامین بودجه دولت برای واردات برخی اقلام آسیب وارد نشود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حمایت از تولید داخلی از چند دیدگاه قابل بررسی است. اما سیاست‌های تعرفه‌گذاری، واردات مواد اولیه به جای محصولات، تامین نقدینگی مناسب برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و همچنین پیش‌بینی پذیر بودن بازار تا حد زیادی به احیای  فعالیت تولیدکنندگان داخلی کمک خواهد کرد. همچنین برطرف نمودن تحریم‌های داخلی و ایجاد راهکارهایی برای جبران خسارات فعالان اقتصادی زمینه رشد فعالیت تجاری و تولیدی را در کشور تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

منبع:اکوانتخاب

کد خبر 51970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =