نگاهی به گران شدن روغن خام در بازار جهانی + نمودار قیمت

مواد غذایی> اقتصاد غذا - یاشار غریبی: بازار انواع روغن خوراکی کماکان تحت تاثیر فزاینده قیمت های بالا، شرایط سخت و دشواری را می گذراند و در شرایطی که تامین روغن خام پالم، کلزا و سویا از سوی تامین کنندگان در سطح پایین است، تلاش تولید کنندگان برای بازگشت به حد مطلوب، فعلا نتیجه خاصی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، ضمن اینکه، افزایش تورم غذایی و سیاست کشورهای تولید کننده روغن در کنترل این تورم، باعث افزایش قیمت ها شده است. در هفته های اخیر، کاهش سهم صادراتی روغن خام پالم از اندونزی و از سوی دیگر کاهش تعرفه واردات روغن خام پالم در هند و یا کاهش تعرفه روغن خام آفتابگردان در ترکیه در کنار وضعیت برداشت سویا از آمریکای جنوبی، کماکان بازار را در شرایط بالای قیمت نگه داشته است.
بنا بر یان گزارش در هفته گذشته، رکورد ثبت قیمت ها برای روغن خام پالم اندونزی در حدود ١٥٠٠-١٥٣٠ دلار و خام سویا آرژانتین با حدود ١٥٦٠-١٥٧٠ دلار، حدود ٥٠٠ دلار نسبت به مدت مشابه در سال قبل بالاتر می باشد. متاسفانه، روغن خام آفتابگردان حوزه بالتیک هم علیرغم اینکه وضعیت خوبی از لحاظ میزان تولید و موجودی دانه دارد، به دنبال بازار پالم، روند افزایش قیمت را داشته است. البته، کماکان بازار انتظار دارد که از اوائل ماه آپریل تا سپتامبر، با توجه به افزایش تولید و متعادل شدن بازار مصرف، از فشار قیمت ها کاسته و بازار تا حدودی به آرامش برسد. 
در زیر، روند قیمت روغن خام آفتابگردان حوزه بالتیک را با روغن خام پالم اولئین مالزی از ابتداء ماه اکتبر سال ٢٠٢١ تا هفته قبل بررسی می شود. 
نگاهی به گران شدن روغن خام در بازار جهانی + نمودار قیمت
کد خبر 52140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =