امنیت غذایی در گرو استراتژی سیاسی دولت ها

یاشار غریبی

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فودپرس»، طی سه سال گذشته و از آغاز پدیده همه گیری کرونا در قرن ٢١ام، به نظر من، نکات بسیار ظریف و در عین حال عمیقی در حوزه اقلام کشاورزی شاهد بودیم که شاید نیاز به تغییرات بنیادی در ساختار تصمیم گیری و سیاست های آتی کشور در راستای حفظ و تامین امنیت غذا، بیش از پیش لازم باشد. 
سکانس اول
در اوائل سال ٢٠١٩، به ناگهان تمام رسانه ها توجه خاص خود را روی مساله همه گیری کرونا معطوف کردند. فارغ از اینکه این پدیده منحوس، متاسفانه جان بسیاری از انسان ها را در دنیا گرفت، تلاش بی وقفه ای در ابتدا در راستای محکومیت چین به عنوان منشاء این بیماری در دنیا شکل گرفت و به نحوی موضوع "چین هراسی" در راس رسانه ها و شبکه های اجتماعی در حال شکل گیری بود.
سکانس دوم
 مدتی از آغاز سال ٢٠٢٢ نگذشته که ناگهان تمام توجه رسانه ها این بار به دنبال شکل گیری و ظهور جنگی تمام عیار و با احتمالات گسترش آن حتی به اروپا، در کانون اخبار دنیا قرار گرفته است. راهپیمایی ها و صف بندی های سیاسی و …، این بار مساله نفرت پراکنی را به سمت روسیه هدایت کرده و موضوع "روسیه در انزوا" در راس رسانه ها و شبکه های اجتماعی در حال ترویج می باشد. 
چین، تقریبا بیشترین ذخایر موجودی کالاهای اساسی در دنیا را دارد. از آغاز مساله همه گیری، به مرور زمان شاهد افزایش قیمت انواع کالاهای کشاورزی و به دنبال آن رشد شاخص قیمت مواد غذایی بودیم. محدودیت های ناشی از همه گیری و کمبود منابع انسانی و تاثیر مستقیم آن بر زنجیره تامین را از علل اصلی کاهش تامین و در مقابل افزایش تقاضای بازار و رشد قیمت ها را شاهد بودیم. 
امنیت غذا در گرو استراتژی سیاسی دولت ها
روسیه: بدون شک بازار گندم و روغن خام آفتابگردان دنیا را می بایست به طور مستقیم تحت تاثیر این بازار دانست. ضمن اینکه، روس ها در عمده کودهای کشاورزی حدود ٤٠درصد از سهم بازار ها را در اختیار دارند به راحتی در روند قیمت تمام شده محصولات کشاورزی هم در اروپا و هم در امریکای جنوبی، نقش موثری خواهند داشت. از آغاز مناقشه روسیه و اوکراین طی چند روز گذشته، بازارها دچار تنش های سنگین و نامشخصی در حال گذار به یک وضعیت نامعلوم است. 
امنیت غذا در گرو استراتژی سیاسی دولت ها
رفتار سیاسی کشورهای تامین کننده در إیجاد محدودیت های صادراتی و سهمیه بندی و عوارض صادراتی و … در راستای کنترل تورم قیمت مواد غذایی در بازار داخل با تغییر سیاست های وارداتی کشورهای خریدار در کاهش تعرفه واردات تا هموار کردن شرایط واردات و تغییر مقررات واردات  با توجه شرایط از پیش تعیین شده را در مقابل، باید در راستای ایجاد توازن و همسان سازی بین بازار عرضه و تقاضا دید. 
در کنار مسائل سیاسی، بدون شک موضوع گرم شدن زمین هم از نگرانی های اصلی در حوزه کشاورزی خواهد بود. 
به نظر می رسد، در این بزنگاه، نگاه سیاست گذار در این خصوص، باید در راستای حفظ امنیت غذایی کشور، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. 
   
کد خبر 52216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =