سازمان ملل نسبت به بحران گرسنگی بدلیل جنگ اوکراین هشدار داد

سازمان ملل اعلام کرده که ممکن است میلیون‌ها نفر به دلیل بحران اوکراین گرسنه بمانند.

به گزارش تاس، سازمان ملل اعلام کرده که ممکن است میلیون‌ها نفر به دلیل بحران اوکراین گرسنه بمانند و اگر کشورها برای مقابله با بحران غذا با یکدیگر همکاری نکنند، تعداد گرسنگان احتمالاً افزایش خواهد یافت تا آن جا که شاید میلیون‌ها نفر به دلیل بحران اوکراین گرسنه بمانند.

«مائوریتزیو مارتینا»، معاون سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ادامه گفت: پیش بینی می‌شود که تعداد افرادی که در جهان با گرسنگی حاد مواجه هستند به دلیل بحران اوکراین ۱۸ میلیون افزایش یابد.

طبق برآوردهای این سازمان، در سال ۲۰۲۱، قحطی ۵۳ کشور را تحت تأثیر قرار داد و تقریباً ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از گرسنگی رنج بردند و جنگ اوکراین این سناریو را بیشتر تشدید کرد. مارتینا گفت: «برآوردهای اولیه ما حاکی از افزایش ۱۸ میلیون نفری گرسنگان است، اما واضح است که خیلی به توسعه مکان درگیری نیز بستگی دارد.»

وی خاطرنشان کرد که وضعیت تهدید جهانی برای عرضه غلات برای کشورهای در حال توسعه نگران کننده شده است، زیرا ۳۶ کشور دارای بحران غذایی قبلاً بیش از ۱۰ درصد گندم خود را از روسیه و اوکراین خریداری می‌کردند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که تنها برای ۱۰ هفته عرضه گندم جهانی امکان پذیر است.

این مقام سازمان ملل می‌گوید، علاوه بر مشکلات حمل و نقل، تأمین غلات به دلیل بنادر در حال حاضر مسدود شده دریای سیاه، جایی که حداقل ۶ میلیون تن گندم و ۱۴ میلیون تن ذرت وجود دارد، درگیری در اوکراین و تحریم‌های ناشی از آن دچار مشکل شده اند. در روسیه نیز قیمت و در دسترس بودن کود تأثیر می‌گذارد. مجموع این عوامل باعث افزایش قیمت گندم می‌شود که می‌تواند بحران غذایی را در سطح جهانی بدتر کند.

همانطور که بانک جهانی تخمین زده است، افزایش ۱ درصدی قیمت مواد غذایی اساسی می‌تواند به معنای حداقل ۱۰ میلیون نفر در معرض خطر گرسنگی باشد… اگر قیمت [کودهای شیمیایی] تا این حد بالا بماند و دسترسی به کشاورزی در کشورهای در حال توسعه دشوارتر و دشوارتر شود، عواقب آن با کاهش شدید محصولات بسیار مشکل ساز خواهد بود و هیچ سیاست ملی نمی‌تواند به تنهایی با ناامنی غذایی جهانی مقابله کند.

به گفته مارتینا، بنادر دریای سیاه باید بازگشایی شوند، زیرا می‌توان مقادیر زیادی کالا از طریق آنها جابه‌جا کرد و مسیرهای جایگزین مانند راه‌آهن و جاده‌ها نمی‌توانند محموله‌های کافی و به موقع را انجام دهند.

کشورهای غربی بارها روسیه را به مسدود کردن بنادر متهم کرده‌اند، اما مسکو این اتهامات را رد می‌کند. «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که روسیه یک کریدور برای محموله‌های غلات از بندر اودسا که تحت کنترل کی‌یف است باز کرد، اما کشتی‌های حاوی غلات قادر به خروج نبودند. وی تصریح کرد: ما متهم هستیم که کشتی‌ها را راه نمی‌دهیم، اما ما مین‌ها را کار نکرده ایم.

روز جمعه گذشته نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که کریدورهای دریایی را برای خروج کشتی‌های خارجی از بنادر خرسون، نیکولایف، چرنومورسک، اوچاکوف، اودسا، یوژنی و ماریوپل اوکراین باز کرده است. به گفته این وزارت، در حال حاضر حدود ۷۰ کشتی خارجی از ۱۶ کشور در بنادر مسدود شده اند.

منبع:مهر

کد خبر 52740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =