وظیفه دولت تامین رژیم‌غذایی لازم و سالم برای جامعه است

برنامه سبدغذایی مطلوب‌ایرانیان سال گذشته و در ایام انتخابات مطرح شد و در آغاز کار دولت‌سیزدهم، این برنامه در جلسات جداگانه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی و معاون‌اول رئیس‌جمهور ارائه شد. در ابتدای سال‌جاری مجددا این طرح برای رئیس‌جمهور ارسال شد که پس از دستور ایشان به وزارت‌جهادکشاورزی جلسه‌ای باحضور مسئولان این وزارت برای بررسی این طرح برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر سعید جلیلی اظهار داشت: از سال ۹۷، ده‌ها میلیارد دلار به ارز ترجیحی تخصیص داده شد اما نه تنها سبد غذایی مردم به شکل مطلوب تامین نشد بلکه به آن آسیب جدی رسید و سرانه مصرف‌غذایی آحادجامعه کاهش پیدا کرد.

طبق نظر کارشناسان، متوسط نیاز غذایی روزانه هریک از آحادجامعه ۲۵۷۸ کیلوکالری است که دولت باید برنامه‌ای برای تامین آن داشته باشد. با درنظر گرفتن جنبه‌های کشاورزی، اقتصاد، نظام‌سلامت و اجرایی برنامه‌ای تحت عنوان «سبدغذایی‌مطلوب‌ایرانیان» درحداقل ۱۳ قلم کالا تنظیم شد و درابتدای کار دولت‌سیزدهم این برنامه به معاون‌اول رئیس‌جمهور و وزیرکشاورزی ارائه شد تا درصورت لزوم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ استفاده شود. باتوجه به تحولات چندماه گذشته به‌ویژه در موادغذایی، مجددا این طرح جهت بهره‌برداری لازم برای رئیس‌جمهورمحترم ارسال شد. براساس مبانی دینی، عقلی و اخلاقی و طبق قانون‌اساسی، تامین خوراک و برطرف نمودن محرومیت در زمینه تغذیه از کارویژه‌های مجموعه نظام و دولت است. وظیفه دولت تامین رژیم‌غذایی لازم و سالم برای آحادجامعه است.

تامین خوراک لازم، تضمین سلامت مردم و کاهش هزینه‌های‌درمانی الگوی طراحی سبد غذایی‌ مطلوب‌ ایرانیان

 در این جلسه دکتر مراد محمدی، کارشناس کارگروه کشاورزی دولت‌سایه، بیان کرد متوسط کالری روزانه از ۲۵۷۸ کیلوکالری مورد نیاز به ۱۵۰۰ رسیده و افراد جامعه حدود ۲۰ درصد نیاز روزانه خود آهن دریافت می‌کنند که این روند برخلاف مطلوب ‌نظام‌سلامت است.

وی با اشاره به تورم در بخش خوراکی‌ها و تحت تاثیر قرار گرفتن سرانه‌مصرف جامعه، کاهش مصرف لبنیات و پروتئین را نامناسب دانست و اظهار داشت که درالگوی مناسب، نیازغذایی جامعه باید حداقل در ۱۳ قلم کالا تامین شود.

وی الگوی این سبدغذایی را تامین خوراک لازم، تضمین سلامت مردم و کاهش هزینه‌های درمانی عنوان کرد و همچنین بیان داشت که سبدغذایی براساس جهت‌دهی به وزارت‌کشاورزی به‌عنوان تولیت تولید و تنظیم بازار طراحی شده است و بار مالی جدیدی ندارد و صرفا به‌دنبال مدیریت مطلوب و عادلانه تولید و مصرف این کالاها برای کل جمعیت کشور است.

وی این برنامه را دربرگیرنده تفاوت‌های فردی، ترجیحات غذایی و دانش افراد مختلف دانست و از مزیت‌های طرح به توزیع و دسترسی اقتصادی و فیزیکی در سطح ملی، تقویت تولید داخلی، کاهش واردات بی‌رویه و ارزآوری به‌جای ارزبری اشاره کرد.

ثبات در سبدغذایی جامعه یکی از اهداف سبدغذایی‌

در ادامه این جلسه دکتر آقایا، مسئول کارگروه کشاورزی دولت‌سایه، اختصاص میزان معین کالا در سبدغذایی را موجب آرامش بازار دانست. وی اظهار داشت که در این طرح، هم مصرف‌کننده از سهمیه خود اطمینان دارد و روند تقاضای خود را در طول سال هموار می‌سازد و هم تولیدکننده به‌دلیل حمایت تولید تا میزان معین مصرف، با اطمینان بیشتری تولید می‌کند. وی حمایت از تولیدکننده با پرداخت مستقیم یا سیاست اعلام قیمت تضمینی با خرید با بدون خرید و پرداخت مابه‌التفاوت را از روش‌های اجتناب از عقب افتادگی تولید خواند. او در ادامه افزود مسئله دیگر افزایش تفاوت در زنجیره به شکلی است که هرچه به‌سمت پایین دست حرکت کنیم میزان افزایش‌قیمت ضریب می‌گیرد.

سبدغذایی مطلوب‌ایرانیان سبد حمایتی با استانداردهای نظام‌سلامت

همچنین در این جلسه دکتر مجید کریمی، مدیرکل مالی وزارت اقتصادی، بیان کرد که سبدغذایی‌مطلوب‌ایرانیان مبتنی بر استانداردهای نظام‌سلامت و تامین و توزیع عادلانه و صحیح خوراک ضروری آحادجامعه است که با اختصاص این سبد هزینه‌های بهداشتی و درمانی کشور کاهش می‌یابد. وی اظهار داشت در غرب، دولت برای کاهش هزینه‌های بزه‌کاری‌های اجتماعی از اوراق‌قرضه استفاده می‌کند که شامل تامین‌مالی‌های دیگری است که باید صورت بگیرد تا اهدافی که برای جامعه درنظر گرفته شده است، انجام شود.

توزیع هوشمند سبدغذایی با چند روش: تحویل درب منزل، خرید از خرده‌فروشی‌ها و خرید از مراکز توزیع

در ادامه این‌جلسه دکتر حامد خسروانی، کارشناس کارگروه دولت‌الکترونیک دولت‌سایه، در ارتباط با فرآیند الکترونیکی سبدغذایی‌مطلوب‌ایرانیان گفت اجرای این طرح هیچ هزینه سخت‌افزاری برای کشور نخواهد داشت و از کارت‌های بانکی موجود در اختیار سرپرست‌خانوار استفاده خواهد شد که می‌توان با هماهنگی بانک مرکزی و سامانه شاپرک کارت‌های بانکی سرپرست‌خانوار را برای اقلام تعریف شده در سبدغذایی، به‌صورت اعتباری شارژ کرد که این شارژ می‌تواند در فروشگاهی  که از قبل به‌عنوان خدمات‌دهندگان سبدغذایی تعریف شده باشد، امکان استفاده داشته باشد.

در ادامه این جلسه دکتر قربانی، معاون وزیر جهادکشاورزی، نکاتی را در خصوص نحوه تامین منابع مالی طرح را عنوان کرد، وی با بیان اینکه در کشورهای مختلف دنیا هم سبد کالا می‌دهند اما سبد کالای آن‌ها طبق رفتار مصرف‌کننده در یک دوره زمانی مشخص تنظیم میشود، گفت که اگر می‌خواهیم به لحاظ استانداردهای نظام‌سلامت اقدام کنیم، آموزش و اطلاع‌رسانی لازم است. وی جنبه سیاست‌های قیمتی درباره این موضوع را نیز مهم دانست. او در ادامه باتوجه به نیاز جنبه حمایتی در طرح بیان داشت زمانی طرح سبد غذایی مطلوبیت پیدا می‌کند که امکان انتخاب برای شهروندان وجود داشته باشد چرا که در دهک‌های مختلف و حتی در یک دهک ممکن است سلیقه‌های متفاوت تغذیه‌ای وجود داشته باشد.

در انتهای جلسه مسئولین وزارت جهادکشاورزی با استقبال از طرح، اضافه کردن مطالبی همچون نحوه انعطاف پذیری برنامه، میزان بهبود و سلامت جامعه از طریق اجرای سبد و اضافه کردن پیوست آموزشی رسانه ای به منظور تقویت ابعاد طرح را ضروری دانستند.

کد خبر 52766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =