۰ نفر
۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
آیا گیاهخواری در کنترل دیابت موثر است؟

رژیم گیاهخواری برای دیابتی‌ها مزایایی نسبت به رژیم غیر گیاهخواری برای آن‌ها دارد. به عنوان مثال، به کنترل بهتر وزن، کاهش خطر ابتلا به برخی از عوارض مرتبط با دیابت و به پاسخگویی بیشتر بدن به انسولین کمک می‌کند.

 رژیم گیاهخواری برای دیابتی‌ها مزایایی نسبت به رژیم غیر گیاهخواری برای آن‌ها دارد. به عنوان مثال، به کنترل بهتر وزن، کاهش خطر ابتلا به برخی از عوارض مرتبط با دیابت و به پاسخگویی بیشتر بدن به انسولین کمک می‌کند. هیچ برنامه غذایی گیاهی واحدی به عنوان رژیم گیاهخواری برای دیابتی‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال، برخی محصولات لبنی یا تخم‌ مرغ را مجاز می‌دانند، در حالی که برخی دیگر هیچ محصول حیوانی را قبول ندارند.

فواید رژیم گیاهخواری برای دیابتی‌ها به نوع رژیم غذایی و انتخاب غذایی که هنگام پیروی از رژیم گرفته می‌شود، بستگی دارد. رژیم‌ غذایی وگان معمولا دارای چربی‌های اشباع ‌شده کمتر، فیبر، میوه‌ها، سبزیجات و سایر مواد محافظتی مانند فیتوکمیکال‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. در نتیجه، آن‌ها به خوبی با دستورالعمل‌های غذایی فعلی برای افراد مبتلا به دیابت مطابقت دارند. غذا نقش مهمی ‌در مدیریت دیابت دارد، هم دارای اثرات مثبت مانند تامین مواد مغذی و انرژی حیاتی برای بدن و هم دارای اثرات منفی مانند افزایش قند خون است.

انتخاب یک رژیم گیاهخواری (حذف انواع گوشت) امکان دارد در مدیریت قند خون فواید سلامتی طبیعی داشته باشد. مطالعه‌ای که توسط انجمن دیابت آمریکا (ADA) در مورد دیابت و رژیم‌های گیاه‌خواری برای دیابتی‌ها منتشر شد، نشان داد که حفظ رژیم گیاه‌خواری با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و BMI پایین‌تر در مقایسه با رژیم‌های غیر گیاه‌خواری رابطه مستقیم دارد در مقاله " محاسبه bmi بدن " به طور کلی نحوه محاسبه و بهترین bmi برای بدن نوشته شده است.

اگرچه رژیم گیاهخواری برای دیابتی‌ها فواید بالقوه زیادی از نظر سلامتی دارد، عوامل خطرآفرینی هم در رژیم گیاهخواری برای دیابتی‌ها وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه بود. از جمله این عوامل خطر آفرین دریافت نکردن مقدار کافی مواد مغذی خاص مانند پروتئین یا مصرف بیش از حد کربوهیدرات است. تیم مراقبت‌های بهداشتی با تحت نظر گرفتن فرد از اینکه او وعده‌های غذایی متعادل می‌خورد می‌تواند یک برنامه مدیریتی و همچنین یک رژیم گیاهخواری برای دیابتی‌ها تعریف کند.

به صورت کلی رژیم‌ گیاهخواری برای دیابتی‌ها را پوشش می‌دهد، این اطلاعات عبارتند از:

فواید رژیم گیاهخواری برای دیابتی‌ها

نگرانی در مورد رژیم گیاهخواری

نکات رژیم گیاهخواری

پیروی از یک رژیم گیاهخواری دارای مزایای سلامت قلب از جمله کاهش کلسترول تام و LDL، کاهش فشار خون و کمک به کاهش خطر حمله قلبی و سکته است.

همچنین، طبق گفته ADA، داشتن یک رژیم غذایی سالم که سرشار از مواد مغذی ضروری و قندهای افزوده شده، چربی‌های ناسالم و سدیم کم باشد و البته همراه با ورزش روزانه، می‌تواند منجر به مدیریت بهتر قند خون شود. یک رژیم گیاهخواری عمدتا از غلات، آجیل، میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها و گاهی اوقات تخم مرغ یا محصولات لبنی تشکیل شده است.

این رژیم گیاهخواری برای دیابتی‌ها پتانسیل دارد که به طور طبیعی مصرف مواد مغذی مهم را افزایش و مصرف موادی که با بیماری‌های مزمن مرتبط هستند را کاهش دهد. در زیر جزئیاتی در مورد تغذیه مورد استفاده در رژیم گیاهخواری آمده است:

غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید

مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی بیان می‌کند که افرادی که به رژیم گیاهخواری پایبند هستند، مصرف بیشتری از غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات دارند. این غذاها حاوی فیبر و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که برای کاهش سرعت جذب قند در جریان خون و بهبود مدیریت دیابت مفید واقع خواهند شد.

کنترل وزن بهتر

یک رژیم گیاهخواری شامل مقادیر بالایی از غذاهای گیاهی است که کالری کمتر و فیبر بیشتری دارند. وقتی بخش‌های مناسبی از غذاهای گیاهی جایگزین غذاهایی پرکالری ‌شوند دریافت کلی کالری در روز کاهش می‌یابد که به کنترل وزن کمک خواهد کرد. به گفته محققین دانشگاه جان‌هاپکینز، ارتباط واضحی بین چاقی و دیابت نوع ۲ وجود دارد. برای کسانی که پیش دیابت یا دیابت نوع ۲ دارند، کاهش وزن به بهبود سطح قند خون و کاهش خطر عوارض جدی سلامت مرتبط با دیابت کمک می‌کند.

مصرف کمتر چربی اشباع شده

غذایی که از منابع حیوانی تهیه می‌شود به طور طبیعی حاوی چربی اشباع شده است. این شامل گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ با پوست، کره، پنیر و سایر محصولات لبنی است. در حالی که برخی از رژیم‌های گیاهخواری ممکن است از محصولات لبنی مانند پنیر یا تخم مرغ استفاده کنند، جایگزینی گوشت با منابع پروتئینی گیاهی به مدیریت دیابت و سلامت قلب کمک خواهد کرد. برخی از منابع جایگزین پروتئین حیوانی که در رژیم گیاهخواری برای دیابتی‌ها گنجانده شده عبارتند از: لوبیا آجیل و خشکبار حبوبات پنیر بادام هندی

منبع: سیو طب

کد خبر 52776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =