بودجه امسال، وعده های «شیر مدرسه» را به کم تر از۲۰ درصد سال ۹۵ می رساند

مواد غذایی> اقتصاد غذا – بودجه 800 میلیارد تومان اجرای طرح شیر مدرسه در سال جاری قدرت توزیع وعده های شیر در میان دانش آموزان را به کم تر از 20 درصد سال 95 کاهش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس» حسین چمنی کارشناس صنعت شیر در نشستی خبری در خصوص اجرای طرح شیر مدرسه در سال جاری ضمن بیان مطلب فوق افزود: در سال ۹۵ بودجه شیر مدرسه حدود ۴۵۰ میلیارد تومان مصوب شد که با توجه به قیمت شیر باعث شده بود تا توزیع شیر در مدارس انجام شود اما در حال حاضر با توجه به جمعیت ۱۴ میلیون نفری دانش آموزان و افزایش قیمت شیر، بودجه مصوب کفاف توزیع ۷۰ نوبت شیر در مدارس را نمی دهد.


وی با بیان اینکه مصرف شیر باید از دوران کودکی در بین مردم جامعه نهادینه شود، اظهار داشت: طرح شیر مدارس در ایران که برای ۷۰ نوبت مصوب شده به ‌صورت ناقص اجرا شده است، بنابراین این طرح در دولت‌های گذشته موفق نبوده است.
چمنی با اشاره به ضرورت آسیب شناسی اجرای شیر مدارس در سال های گذشته گفت: اصرار بر مناقصه شیر  مدارس و استانی کردن اجرای این طرح منجر به کاهش کیفیت شیر مدارس و در عین حال در برخی موارد نیز منجر به تاخیر در توزیع شیر مدارس شد به نحوی که در برخی موارد سال تحصیلی در حال اتمام بود اما هنوز وعده ها توزیع نشده بود.


وی با اشاره با تاریخچه اجرای طرح شیر مدرسه در کشور خاطرنشان کرد: بین سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ در کشور تغذیه رایگان در مدارس داشتیم که شیرو پسته جز آنها بود و در سال ۱۳۷۹ طرح شیر مدرسه در برخی از استان‌های کشور برای تعدادی دانش‌آموز به صورت آزمایشی انجام شد و در سال ۱۳۸۰ این طرح در مناطق محروم توسعه یافت به طوری که تا سال ۸۵ این طرح به بلوغ کامل رسید و ایران رکورددار اجرای طرح شیر مدرسه در دنیا شد.

به گفته چمنی در حال حاضر چرخه صنایع لبنی برای بیش از دو میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است که کاهش مصرف این فرآورده‌ها می‌تواند علاوه بر آسیب به جامعه، برای دولت و بخش خصوصی زیان‌بار باشد.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ در صنعت شیر کشور مربوط به بخش خصوصی است، بنابراین در پی ادامه کاهش مصرف سرانه باید شاهد خروج سرمایه از این بخش و کاهش فرصت‌های شغلی باشیم.

چمنی گفت: درعین‌حال کاهش مصرف شیر می‌تواند منجر به افزایش بیماری‌های مختلف در جامعه شود که به طور حتم هزینه‌های سنگینی را در بخش درمان برای دولت به همراه خواهد داشت، بنابراین با احیای شیر مدارس می‌توانیم از بروز برخی بیماری‌ها پیشگیری کنیم.
وی متذکر شد: بر اسس آمار موجود هر ایرانی به طور میانگین بین ۴- ۳ دندان پوسیده در دهان دارد و آمارهای پوکی استخوان به ویژه در میان جامعه بانوان رو به افزایش است.
 

کد خبر 52798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =