گلایه ها از عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام بالا گرفت

عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام طی ماه های اخیر صدای خیلی ها را درآورده است و از تامین کنندگان نهاده ها گرفته تا دامداران و مرغداران از وضعیت عملکرد این شرکت گلایه دارند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، از روزی که سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی محسن سلامی را برای سمت مدیرعاملی شرکت پشتیبانی امور دام برگزید با توجه به سابقه و ارتباطات او با تجار و فعالان صنایع دام و طیور و  شناختش از این بخش انتظار می رفت شرایط پر حرف و حدیث عملکرد آن شرکت به ویژه در بدنه اجرایی سروسامانی بگیرد اما عملا به نظر می رسد عملکرد ماه های اخیر او نه تنها وضعیت را سرو سامان نداده بلکه سر و صدای بسیاری از مرتبطین با این شرکت از واردکنندگان نهاده های دام و طیور تا دامدارن و مرغداران را درآورده است و همه چشم انتظار بررسی عملکرد وزیر جهاد کشاورزی از عملکرد این شرکت در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم هستند.

هرچند هنوز همچنان بسیاری از فعالان بخش کشاورزی معتقدند او یکی از با تجربه ترین و کاربلدترین مدیران سال های اخیر شرکت پشتیبانی امور دام به ویژه پس از بازداشت مدیرعامل اسبق شرکت پشتیبانی در دولت حسن روحانی است اما عده ای نیز معتقدند عملکرد اجرایی شرکت به ویژه برخی مدیران باقی مانده از دولت قبل و بانیان وضع موجود همچنان پر حرف و حدیث است و تغییرات مدیریتی و بهبود عملکرد این شرکت در دولت سیزدهم محسوس نیست.

به عنوان مثال یکی از موضوعات مورد بحث در خصوص برگزاری مناقصات و نتایج آن است که از شفافیت لازم برخوردار نیست و دعوت از متقاضیان، نتایج مناقصه شامل قیمت نهایی و شرکت برنده شده و ... به صورت عمومی و شفاف بیان نمی شود و عملا همان نفرات قدیم و با همان روال گذشته مناقصات را برگزار می کنند.

از طرف دیگر نیز در تحصن صبح امروز دامداران در مقابل ساختمان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی، یک دامدار طی سخنانی گفت: در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه گوساله نر را به قیمت ۵۵۱۶۰ تومان تحویل شرکت پشتیبانی امور دام دادیم اما فقط ۵۱ هزار تومان تا کنون پرداخت شده و معلوم نیست بقیه آن چه زمانی پرداخت می شود.

او افزود: این بلاتکلیفی از ضعف مدیریتی است و دامداران از این موضوع ناراحت و دلخور هستند.

این دامدار با بیان اینکه گوشت روی دستمان مانده  و دام مازاد داریم اما دولت گوشت بی کیفیت از پاکستان و .. وارد کشور می کند گفت: مگر می شود در کشوری که مازاد تولید وجود دارد و گوشت روی دست دامدار مانده است دولت اقدام به واردات گوشت کند و مجوز صادرات نیز ندهد.

در این تجمع اعتراضی یکی دیگر از دامداران با اشاره به تخلفات دولت طی ماه های اخیر گفت: دولت در زمینه خرید حمایتی و توافقی گوشت توسط شرکت پشتیبانی امور دام تخلف کرده است چون طبق قانون دولت موظف به خرید تضمینی است و این یک تخلف محرز است و اگر دامداران از طریق دیوان عدالت پیگیری کنند قطعا رای به نفع دامداران صادر می شود.

یکی دیگر از دامداران معترض که با صدای بلند جلوی درب وزارت جهاد کشاورزی سخن می گفت و در حالی که سند توافق خود با شرکت پشتیبانی امور دام را در دست داشت در خصوص گلایه هایش گفت: چند ماه است که گوشت قرمز را با قیمت ۵۵۴۰۰ تومان به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل داده ام اما فقط ۵۱ هزار تومان به من پول داده اند و تا کنون طلب ما را نداده اند.

در همین راستا صبح امروز اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی و پرورش دهندگان مرغ گوشتی نیز در نامه ای به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ضمن گلایه از عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام نوشت: 

به استحضار می رساند که در ۱/۵ ماه گذشته شرکت پشتیبانی امور دام کشور در اقدامی عجیب و مخالف موازین قانونی و ضد تولید مبادرت به خرید مرغ منجمد با قیمت توافقی با تشکیل کمیته های استانی به جای خرید حمایتی یا حداقل قیمت تمام شده می نماید که این اقدام برخلاف منافع تولید و در حال حاضر باعث تشدید زیان مرغداران می گردد و در بررسی ها و پیگیری ها از وزارت جهاد کشاورزی علت امر را نامه ای محرمانه عنوان می نمایند.

همانگونه که مستحضرید قیمت تمام شده مرغ زنده در حال حاضر با احتساب تمامی هزینه ها به صورت حداقلی حدود ۷۰ هزار تومان به صورت مرغ گرم می باشد و در مورد مرغ زنده حدود ۴۹ هزار تومان می باشد که عملا خرید پشتیبانی با مصوبه غیرکارشناسی فوق حدود ۳۵ هزارتومان از مرغدار است. فلذا تقاضای صدور دستور فوری برای لغو اجرای دستورالعمل مغایر موازین قانونی فوق الاشاره و انجام خرید توسط شرکت پشتیبانی به صورت زنده و یا گرم از مرغداران با قیمت تمام شده به منظور جلوگیری از زیان بیشتر تولیدکنندگان و به مخاطره افتاده مزیت تولید و تامین مرغ موردنیاز کشور در شرایط حساس فعلی را دارد.

حال با توجه به وضعیت موجود و گلایه های فراوان که بخشی از آن در بالا عنوان شد باید منتظر ماند و دید که در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم وزیر جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام می تواند نمره قبولی از ساداتی نژاد بگیرد.

کد خبر 53056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    7 0
    ما که ندیدیم خرید حمایتی از دامدار داشته باشند تو شهر ما چنین چیزی اصلا نبوده
  • امیر IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    0 4
    وای به حال دولت وزارتخانه ای که از حق قشرزحمت کش کم میزاره. اهای مردم دامداریها از تولید ناراضی‌اند. وشاید لبنیات وپروتویین سر سفره که استفاده می‌کنید حلال نباشد
  • حسین IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    3 4
    سلام واقعا شرکت پشتیبانی در حق دامدار ظلم می‌کنه من برج 12سال 1400 پنج راس گوساله دادم ب پشتیبانی به قیمت کیلویی 50هزار تومان و قرار شد یک کیلو هفتصد جو بهم بدن ک هنوز ندادن وقتی پیگیری میکنم هیچ کس جوابگو نیست
  • ابرهیم IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    3 4
    خدا.... کنه ۴ساله به خاک سیاه نشستیم گوسفند خرج خودشو درنمیاره
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    2 4
    واقعا این آقای ساداتی نژاد بدرد نمیخوره تا برسه به وزارت متاسفم واسه خودم که عمر و جوانی خودم را واسه تولید این مملکت گذاشتم
  • محمد IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    5 4
    تنها راه چاره نجات صنعت دامداری فقط صادرات آنهم توسط بخش خصوصی است درغیر این صورت باید منتظر نابودی تولید داخلی و آینده غذایی ما امن برای مردم باشیم
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 4
    مادامدارو ولا این قیمت گندم برای امیدوار کردن کشاورز ونا امید کردن وبه ضرر دامدا ر شد چون در مقابل کاه وجو و یونجه و...همه قیمتاش بالا رفته ..
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 4
    مادامدارو ولا این قیمت گندم برای امیدوار کردن کشاورز ونا امید کردن وبه ضرر دامدا ر شد چون در مقابل کاه وجو و یونجه و...همه قیمتاش بالا رفته ..