نشست سران تهران بسیار سازنده و مفید بود/ تجارت بین روسیه و ایران ۴۰ درصد رشد داشته است

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به نقش مخرب غرب، به سرکردگی آمریکا در تثبیت اوضاع در سوریه، تاکید کرد: همکاری‌های مسکو، تهران و آنکارا در راستای از بین بردن کامل کانون‌های تروریسم بین‌المللی باقی مانده در بخش کمی از خاک این کشور ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه شب گذشته، سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان سفرش به تهران، اعلام کرد که نشست سران کشورهای ضامن درباره سوریه در تهران بسیار سازنده و مفید بود.

مذاکرات سه‌جانبه ولادیمیر پوتین، ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در تهران که بیش از یک ساعت به طول انجامید، عصر روز گذشته پایان یافت. در این اجلاس طرفین توافق کردند که آمریکا باید خاک سوریه را ترک کند. روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران همچنین در بیانیه‌ای مشترک پس از مذاکرات، تایید کردند که هر سه کشور به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه پایبند بوده و تحریم‌های یکجانبه غرب علیه دمشق را محکوم می‌کنند.

علاوه بر این، رئیس جمهوری روسیه همچنین با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود به طور جداگانه مذاکراتی را انجام داد.

پوتین درباره نتیجه مذاکراتش گفت: بیانیه مشترک روسیه، ترکیه و ایران مشخص کرده که بحران سوریه تنها از طریق دیپلماسی قابل حل و فصل است. ضمن اینکه در طول اقامت در ایران، من و هیئت روسی نیز مذاکرات دوجانبه بسیار مفیدی داشتیم.

وی در عین حال تاکید کرد که خود سوری‌ها باید درباره آینده کشورشان تصمیم گیری کنند و تحمیل هرگونه دستور العمل یا مدل از خارج بر آنها غیرقابل قبول است. به گفته وی، روسیه، ترکیه و ایران آماده ادامه کمک به فعالیت بدون وقفه کمیته قانون اساسی در سوریه هستند، دولت قانونی سوریه توانسته کنترل بر بخش اعظم خاک این کشور را دوباره به دست بگیرد و مناطق شرق رود فرات در سوریه نیز باید به کنترل مقامات دمشق بازگردد.

پوتین: ما باید برای همیشه به کار تروریست‌ها در سوریه پایان دهیم

ولادیمیر پوتین خواستار پایان دادن دائمی به حضور گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های افراطی در خاک سوریه شد. رئیس جمهوری روسیه پس از نشست «ترویکای آستانه» گفت: مطمئن هستم که کشورهای ما به تقویت همکاری‌های سه جانبه در راستای رسیدن به هدف نهایی و از بین بردن کامل کانون‌های تروریسم بین المللی باقی مانده در خاک سوریه ادامه خواهند داد، تا تمامی تهدیدات افراط‌گرایی، جدایی‌طلبی و جنایاتی که از سرزمین‌هایی نشأت می‌گیرد که تحت کنترل مقامات سوریه نیست و سازمان‌های تروریستی در آنجا فعالیت می‌کنند، از بین برود.

به گفته پوتین، همکاری مشترک روسیه، ترکیه و ایران برای حل و فصل سوریه و دستیابی به توافق بین آنها منجر به شکسته شدن ستون فقرات تروریسم بین المللی در این کشور شده است. به گفته وی، اکنون بیش از ۹۰ درصد از از خاک سوریه توسط مقامات رسمی دمشق کنترل می شود و این یک نتیجه عالی از کار مشترک سه کشور است. ولی خط مشی مخرب و ویرانگر کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا تا حدود زیادی به این وضعیت کمک کرده است.

رهبر روسیه تاکید کرد، بسیار مهم است که اقدامات تکمیلی بصورت سه جانبه با هدف تثبیت اوضاع در این مناطق و بازگرداندن این مناطق به کنترل دولت قانونی سوریه انجام شود. من مطمئن هستم که کشورهای ما در واقع به تقویت همکاری در راستای هدف نابودی نهایی مراکز تروریسم بین المللی باقی مانده در خاک سوریه ادامه خواهند داد. باید به حضور داعش و سایر گروه های افراطی در سوریه برای همیشه پایان داد.

روسیه با مواضع ایران و ترکیه در قبال تروریست‌ها در سوریه موافق است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از همبستگی کشورش با ترکیه و ایران در موضوع مبارزه با تروریست‌ها در سوریه خبر داده و گفت: «واضح است که روسیه، ترکیه و ایران در خصوص مسائل سوریه اختلافات جزئی با یکدیگر دارند، ولی هر سه طرف توافق دارند که ما باید از شر تروریسم در آنجا خلاص شویم. همه ما از روند فعالیت کمیسیون قانون اساسی حمایت می‌کنیم و به لطف تلاش‌هایمان، می‌توان طرف‌های مختلفی را که تاکنون مخالفت کرده‌اند، در یک عرصه مذاکرات گرد هم آورد: مخالفان، مقامات رسمی کشور جمهوری عربی سوریه و کارشناسان و نمایندگان ساختارهای عمومی، سازمان ملل متحد.»

به گفته وی، روسیه، ترکیه و ایران همچنین در این خصوص اتفاق نظر دارند که آمریکا باید خاک سوریه را ترک کند. نیروهای آمریکایی باید مناطق شرق رود فرات را ترک کنند و دست از غارت دولت سوریه، مردم سوریه و صادرات غیرقانونی نفت این کشور بردارند.

علاوه بر این، رهبر روسیه در ادامه این دیدار به نتایج اسفناک تحریم‌های غرب علیه سوریه اشاره کرده و تاکید کرد که کمک‌های انسان دوستانه به این کشور نباید موضوعی سیاسی شود و تمامی اقدام در این زمینه باید از طریق مقامات رسمی دمشق انجام شود. پوتین یادآور شد که با وجود ادامه کمک‌های بشردوستانه به سوریه، تقریباً ۹۰ درصد از مردم سوریه همچنان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و این وضعیت بسیار جدی است.

رئیس جمهور روسیه همچنین اعلام کرد که نشست بعدی «تروئیکای» آستانه در مسکو برگزار خواهد شد. وی یادآور شد که رایزنی‌های بعدی پیرامون اوضاع سوریه باید قبل از پایان سال جاری انجام شود.

پوتین: درک تمایلات تهران در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بسیار مهم است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در پایان سفر کاری خود به ایران اعلام کرد: «در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، باید تاکید کنم که درک تمایلات مقامات تهران و چگونگی فعالیت در این زمینه مهم است و نمایندگان روسیه در رایزنی‌ها پیرامون برجام این مسائل را مورد توجه قرار می‌دهند. حوزه‌های دیگری نیز وجود دارد. مسائل امنیتی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نیز وجود دارد است و در این رابطه طرف روسی تلاش‌های مشترکی را برای از سرگیری همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده است.»

پوتین درباره گسترش روابط اقتصادی بین روسیه و ایران نیز یادآور شد که زمینه‌های همکاری امیدوارکننده‌ای، از جمله توسعه زیرساختارها دارند. وی یادآور شد که طی شش ماه گذشته، تجارت بین روسیه و ایران ۴۰ درصد رشد داشته و این یک شاخص بسیار خوب است. ما عرصه‌های امیدوار کننده خوبی داریم. روابط روسیه و ایران با سرعت خوبی در حال توسعه است و ارقام تجاری رکوردشکنی به ثبت رسیده است.

منبع:تسنیم

کد خبر 53060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =