جزییات اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها/ تنها ٨ درصد تولیدات دیم است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها در کشور اجرا می شود.

سید جواد ساداتی نژاد در همایش آغاز سال زراعی جدید گفت: توسعه دیم‌زارها از راهکار مهم برای تأمین امنیت غذایی در کشور است و از سه نظر حائز اهمیت است؛ نخست آنکه مورد تاکید رهبر انقلاب بوده و به شدت پیگیری می‌شود و این نشانگر آن است که نگاه ژرفی در عالی‌ترین مقام کشور وجود دارد. نکته دوم اینکه ظرفیت‌های عظیم تولید در این بخش موجود است و سوم اینکه اجرای این طرح حمایت از کشاورزان نجیب دیم‌کار خواهد بود.

وی اضافه کرد: افزود: در دنیا کشت دیم اهمیت خاصی دارد اما در کشور ما تا حدودی فراموش شده است در حالی که فشار به آب‌های زیرزمینی و محیط زیست در شرایط دیم‌کاری بسیار کم است.

به گفته ساداتی نژاد امسال طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور در سطح ۵.۲ میلیون هکتار با همت ستاد اجرای فرمان امام (ره) برگزار و پیش‌بینی می‌شود که جهش بزرگی در تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی کشور ایجاد کند.

وزیر جهاد کشاورزی خطاب به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور که در این همایش حضور داشت، اضافه کرد: برای اجرای این طرح ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این میزان مبلغ در سال اول اجرا برگشت می‌شود.
ساداتی‌نژاد ادامه داد: این طرح اتفاق بزرگی در بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور است زیرا در حال حاضر تنها ۸ درصد تولیدات کشاورزی ما از دیم‌زارهای است در حالی که این رقم در دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه ابتدا قرار شد که امسال ۲.۴ میلیون هکتار به اجرای این طرح اضافه شود، گفت: اما در نهایت تصمیم‌گیری شد که علاوه بر این رقم، ۱.۲ میلیون هکتار هم به صورت داوطلبانه در کشور اجرا شود که سطح کل اجرا به ۵ میلیون هکتار خواهد رسید.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اجرای این طرح حداقل غذای ۲۰۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد، ادامه داد: میانگین تولید در سطح دیم‌زارهای کشور ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است که بنا داریم با استفاده از بذرهای مناسب تولید در سطح را افزایش دهیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه امام راحل در سال‌های ۶۴ و ۶۵ به اهمیت تولید در دیم‌زارهای کشور تأکید کرده بودند، گفت: این مسأله اهمیت موضوع را نشان می‌دهد و ما پس از ۳۶ سال تازه می‌خواهیم این طرح را اجرا کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ظرفیت‌های زیادی در بخش شیلات وجود دارد و ما از ۵۷۰۰ کیلومتر سواحلی که داریم به خوبی نتوانسته‌ایم استفاده کنیم این در حالی است که ظرفیت‌های تولید ثروت در این بخش حتی بیشتر از دیم‌زارها است و باید به طرح جهش تولید در شیلات بپردازیم.

ساداتی نژاد تصریح کرد که تولید در این بخش به اندازه‌ای اهمیت دارد که در حال حاضر حتی یک کیلوگرم میگوی تولیدی کشور روی زمین نمی‌ماند و همه آنها صادر می‌شود و چین مشتری عمده بزرگ ما است.

زیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در کنار طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و جنگ روسیه و اوکراین به هیچ عنوان از نظر تأمین مواد غذایی کم نیاوردیم، گفت: شاید نتوانستیم این موارد را رسانه‌ای کنیم ولی از اهمیت این موضوع کم نمی‌شود.

ساداتی نژاد با بیان اینکه کشورهای مدعی نیز در طول جنگ روسیه و اوکراین ناچار به سهمیه بندی مواد غذایی شدند، افزود: با این حال ما در کشور حتی با مازاد تولید مواجه بودیم و وزارت جهاد کشاورزی در مواقعی اقدام به خرید تولیدات مازاد می‌کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه میزان جوجه‌ریزی در سال‌جاری به ۱۳۵ میلیون قطعه در ماه رسیده است، گفت: قیمت‌های سرسام‌آور در بازارهای جهانی، موجب رشد قیمت کالاها در داخل شده اما باید تلاش کنیم که به این مساله فائق آییم.

منبع:مهر

کد خبر 53079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =