نخستین واکنش اوکراین به تعلیق کریدور غلات از سوی روسیه

زلنسکی روسیه را به تلاش برای «بازگرداندن خطر قحطی بزرگ به آفریقا و آسیا» متهم کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه در واکنش به تصمیم روسیه برای تعلیق کریدور انتقال غلات، ادعا کرد که روسیه بدنبال بازگرداندن خطر قحطی گسترده به آفریقا و آسیا است.

زلنسکی در سخنرانی خود تصمیم روسیه برای توقف مشارکت در کریدور غلات دریای سیاه را که با نظارت سازمان ملل متحد انجام می‌شود، اقدامی «قابل پیش‌بینی» توصیف کرد و گفت که روسیه از ماه گذشته و در ماه سپتامبر، زمانی که حرکت کشتی‌ها را مسدود کرد، عمداً بحران غذایی را تشدید کرده بود.

وی مدعی شد که از آن زمان تاکنون 176 کشتی نتوانسته‌اند مسیرهای لازم را برای رساندن غلات از اوکراین به مقصد مناسب طی کنند.

رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت: «این شرایط نشان دهنده تصمیم روسیه برای بازگرداندن خطر قحطی بزرگ به آفریقا و آسیا است.» زلنسکی ادعا کرد که «محاصره عمدی» کشتی‌ها از سوی روسیه مانع از ارائه میلیون‌ها تن غذا به کشورهایی می‌شود که به آن نیاز دارند. او در این ارتباط گفت: «امروز، بیش از 2 میلیون تن غذا در دریا است. این بدان معناست که دسترسی به غذا برای بیش از 7 میلیون مصرف کننده در واقع بدتر شده است.»

زلنسکی همچنین با طرح این ادعا که وقتی روسیه عمداً در چندین قاره برای گرسنگی و قحطی کار می‌کند، چگونه می‌تواند در میان گروه 20 باشد، عضویت مسکو در این گروه را به باد انتقاد گرفت و  گفت: « باج خواهی روسیه باید شکست بخورد. انسانیت باید پیروز شود.»

ادعاهای رئیس جمهور اوکراین پس از آن مطرح شده که روسیه اعلام کرد بدلیل حملات پهپادی اوکراین، فعالیت کریدرو مشترک غلات با اوکراین را به مدت نامحدودی به حالت تعلیق  در می آورد. روسیه علت تعلیق این کریدور را حمله تروریستی اوکراین به سواستوپل با مشارکت انگلیس عنوان کرد.

کد خبر 53433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =