۸.۲ میلیون تن کالای اساسی و نهاده‌های دامی در بنادر/ظرفیت انبارهای بندر امام پُر شد

مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی از رشد ۳۵ درصدی موجودی کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در بنادر خبر داد و گفت:‌ ۴۸ کشتی در صف پهلودهی برای تخلیه کالا هستند.

عادل دریس، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص تاخیر در ترخیص کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) اظهار کرد:‌ در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی (تخلیه شده) در بنادر کشور ۵.۱ میلیون تن است که ۳۵ درصد رشد را نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی از موجودی ۸.۲ میلیون تن کالای اساسی و نهاده‌های دامی در بنادر، اسکله و لنگرگاه‌ها و انتظار کشتی‌ها برای تخلیه بار خبر داد و افزود: این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۳۰ درصدی حکایت دارد.  

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای ترخیص این کالاها تصریح کرد: این روند را در سنوات گذشته نیز شاهد بودیم؛ چراکه عمده کالاهای اساسی توسط دو شرکت بزرگ دولتی، بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام وارد می‌شود و قریب به ۵۵ درصد از کالاها متعلق به این دو شرکت بوده و مابقی مربوط به بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: طبیعتا این‌ها علاوه بر نقش تامین کالا، نقش تنظیم کالا را نیز دارند؛ لذا در این مدت جلسات متعددی با شرکت‌ها خصوصا در بندر امام خمینی(ره) ‌ برگزار شد؛ ‌چراکه قریب به ۸۰ درصد از آماری که ارائه شد، در بندر امام (ره) قرار دارد.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تقریبا ظرفیت انبار در بندر امام خمینی(ره) پر شده است، تاکید کرد:‌ اعلام کرده‌ایم در اسرع وقت نسبت به ترخیص کالای اساسی از انبارهای بندر اقدام کنند. در این راستا خوشبختانه طی هفته گذشته مجددا بارگیری از بندر آغاز شد، ‌ اما اگر این روند با سرعت بیشتری ادامه نیابد، ‌ با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد.  

یادآور شد:‌ در این صورت صف انتظار کشتی‌ها نیز افزایش می‌یابد. در یک بازه زمانی ممکن است اسکله‌ها خالی باشد و در یک بازه زمانی با پیک خروج کالا مواجه می‌شویم که سازمان حمل و نقل جاده‌ای و حمل و نقل ریلی را نیز با مشکل مواجه می‌کند؛ لذا ضرورت دارد نسبت به انجام فرآیند ترخیص و خروج کالا اقدام کنند.

دریس با بیان اینکه کالا دائما توسط کشتی‌ها به بنادر اضافه می‌شود، اظهار کرد: روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن تخلیه کالا از کشتی را در دستور کار داریم و به تناسب بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن نیز از بندر خارج می‌شود.  

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: اکنون ۴۸ فروند کشتی در کل بنادر در انتظار فرآیند اسنادی و پهلودهی برای تخلیه کالا هستند و ۱۹ فروند نیز در حال تخلیه کالا هستند. حجم کالا در کشتی‌هایی که در لنگرگاه قرار دارند دو میلیون و ۶۵۱ هزار تن گزارش شده است که حامل کالای اساسی و نهاده‌های دامی هستند./تسنیم

کد خبر 53434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =