محدودیت پهلوگیری شناورها در بندر آستارا رفع شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از برنامه‌ریزی برای تبدیل بندر انزلی به هاب کانتینری بنادر شمالی کشور خبر داد و گفت: لایروبی بندر آستار به اتمام رسید.

حسین یونسی اظهار کرد: در ترانزیت کالا طی نیمه نخست امسال ۲۸۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که سال گذشته حدود ۱۲ هزار تن کالا ترانزیت شد که امسال به بیش از ۵۰ هزار تن رسیده است،‌افزود:۴۴ درصد فعالیت کانتینری بنادر شمالی کشور مربوط به بندر انزلی است. در نیمه نخست امسال عملکرد این بندر ۳۹۳۵ TEU بوده که نسبت به ماه قبل حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان این‌که بحث ترانزیت به موضوع کانتینر گره خورده است، ادامه داد: با فعال‌تر شدن کریدور شمال-جنوب فعالیت در بخش کانتینری افزایش یافته و بندر انزلی به هاب کانتینری شمال کشور تبدیل خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با یادآوری این‌که عملکرد تخلیه و بارگیری بندر انزلی حدود ۲ میلیون تن بوده است، گفت: در حال برنامه‌ریزی برای تقویت پورت اپراتور هستیم و در این راستا یک سری تجهیزات از یک کشور خارجی خریداری شده است.
یونسی با اشاره به این‌که مدیریت ارشد ترمینال بندر انزلی تغییر کرد و افراد کاربلد انتخاب شده‌اند، بیان کرد: سایر زیرساخت‌ها از جمله انبار با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن،‌۱۵۰ تن ظرفیت سیلوها و... در بندر انزلی مهیاست. در مجموع هر بندری بتواند تجهیزات خود را تقویل کند می تواند "سهم کیک" خود را بردارد.

وی با تاکید بر این‌که بار  در بنادر شمالی کشور زیاد است، گفت: به‌صورت روزانه در حال بازاریابی برای بندر انزلی هستیم و طی دو ماه اخیر روزانه حدود ۱۰ فروند کشتی حامل غلات، آهن‌آلات و... پهلوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که با اشاره به این‌که در دریای خزر حدود ۳۲۲ فروند کشتی وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۵۳ فروند متعلق به ایران است که تناژ بین ۳ تا ۶ هزار تن ظرفیت دارند. در زمان حاضر درفت بنادر ایرانی در شمال از بنادر کشورهای همسایه بهتر است. به‌عنوان در بندر آستاراخان کشتی می‌توانند شناور تا ۴ هزار تن را می‌توانند پهلودهی دهند.

وی در عین حال افزود: در بنادر انزلی و امیرآباد آبخور ۵ متر است. در بندر آستارا لایروبی انجام شده و شناورها بدون محدودیت می‌توانند در این بندر پهلوگیری کرده و عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند./تسنیم

کد خبر 53436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =