ترخیص ۱ میلیون تن کالای اساسی از بندر امام در روزهای آینده/ ظرفیت حمل بار به ۳ هزار کامیون در روز می‌رسد

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵۰ هزار تن کالای اساسی در حال ترخیص از گمرک بندر امام خمینی (ره) است و طی دو روز گذشته ۲۵۰ هزار تن ترخیص شده، گفت: در تلاشیم تا ظرفیت خروج کالا از بندر امام خمینی(ره) را تا ۳ هزار کامیون در روز برسانیم.

علیرضا مقدسی رییس کل گمرک ایران در خصوص علت تاخیر در ترخیص ۸ میلیون تن کالای اساسی و نهاده‌های دامی موجود در کشور گفت: در راستای افزایش سرعت ترخیص و خروج کالاهای اساسی یک بازدید میدانی از گمرک بندر امام خمینی (ره) که مهم‌ترین گمرک کشور در حوزه ترخیص کالاهای اساسی است انجام شد.

وی افزود: با هماهنگی دستگاه‌های دست اندر کار تجارت خارجی در حال حاضر تشریفات تسریع شده است و دستگاه‌ها از ظرفیت‌های قانونی خود در این جهت استفاده می‌کنند. گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به وظایف خود از تمام ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کرده است.

مقدسی ادامه داد: براساس ماده ۴۲ قانون امور گمرکی که با تعهد وزیر جهاد انجام می‌شود، کالاهای اساسی را با حداقل اسناد ترخیص می‌کنیم. همچنین ترخیص با تعهد ذی‌حسابی بابت حقوق ورودی و عوارض ورودی موضوع ماده ۶ قانون امور گمرکی و به شکلی که گمرک بخشی از کالا را نگه می‌دارد انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: گمرک به سرعت در حال انجام تشریفات است به گونه‌ای که ترخیص ۹۰ درصدی کالاها را شاهد هستیم تا دیگر در انتظار صدور کد رهگیری بانک نمانیم و کالاهای اساسی به مقصد برسد. لایحه کاهش حقوق ورودی کالاهای اساسی را نیز دولت به مجلس ارائه کرد که به تصویب رسید. این کاهش می‌تواند به سرعت انجام تشریفات گمرکی کالاهای اساسی کمک کند.

انتظار دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالای اساسی برای تخلیه در گمرکات

رییس کل گمرک ایران در پاسخ به سوالی در مورد حجم کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی موجود در گمرکات و بنادر کشور گفت: ۱۰ گمرک عمده داریم که کار واردات کالاهای اساسی به صورت تخصصی از این گمرکات انجام می‌شود. در حال حاضر پنج میلیون تن کالای اساسی در گمرکات موجود است.

وی ادامه داد: کار تشریفات این میزان از کالاهای اساسی در حال انجام است و این محموله‌ها نیازمند مجوزهایی از جمله استاندارد و دامپزشکی هستند تا اسناد آنها تکمیل شود. حدود ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی در کنار اسکله در حال تخلیه است. حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالای اساسی نیز در لنگرگاه‌ها وجود دارد که این موارد به تدریج برای تخلیه به اسکله می‌آیند.

مقدسی با بیان اینکه مجموع وزن کل کالاهای اساسی به حدود ۸ میلیون تن می‌رسد، گفت: این موارد بیانگر این است که تامین کالای اساسی به خوبی در حال انجام است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
افزایش ظرفیت حمل بار در گمرک بندر امام خمینی (ره) تا ۳ هزار کامیون در روز

وی در پاسخ به سوالی در مورد تامین شرایط لازم برای حمل کالاهای اساسی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از نظر تامین کالای اساسی اقدامات به خوبی انجام گرفته است اما مشکل حمل نقل را داریم. به عنوان مثال در گمرک بندر امام خمینی (ره) حدود هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار کامیون در روز ترخیص می‌شود که این رقم باید افزایش پیدا کند.

با توجه به صحبت‌های انجام شده امیدوار هستیم بتوانیم ظرفیت را تا ۳ هزار کامیون در روز برسانیم. در حال حاضر نیز ۷۵۰ هزار تن کالای اساسی در حال ترخیص از گمرک بندر امام خمینی (ره) است و طی دو روز گذشته ۲۵۰ هزار تن ترخیص شده است./تسنیم

کد خبر 53444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =