پیش بینی فائو از چشم انداز تولید غلات دنیا در سال ۲۰۲۳

فائو پیش بینی کرد تولید گندم دنیا در سال ۲۰۲۳ با رشد ۰.۶ درصدی به بیش از ۷۸۳ میلیون تن برسد اما تولید برنج جهان ۲.۴ درصد کاهش یابد و به حدود ۵۱۲ میلیون تن برسد.

 سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارش جدید خود پیش بینی کرده است تولید گندم جهان در سال ۲۰۲۳ به ۷۸۳.۸ میلیون تن برسد. فائو انتظار دارد تولید گندم جهان در این سال ۰.۶ درصد افزایش یابد. در سال گذشته تولید گندم در جهان به ۷۷۹.۳ میلیون تن رسیده بود.

با وجود رشد ۰.۶ درصدی تولید گندم جهان پیش بینی شده است تجارت جهانی گندم در این سال ۱ درصد کاهش یابد و به ۱۹۳.۷ میلیون تن برسد. اختلال در مسیرهای تجاری به دلیل جنگ اوکراین، کاهش تقاضای برخی کشورها به دلیل افزایش تولید داخل و اعمال محدودیت های صادراتی از سوی کشورهایی مثل هند از جمله عوامل افت تجارت گندم جهان در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

ذخایر گندم جهان نیز که در سال قبل از آن ۲۹۳.۷ میلیون تن اعلام شده بود در سال ۲۰۲۳ با رشد ۲ درصدی مواجه خواهد شد و به ۲۹۹.۶ میلیون تن خواهد رسید.

* افت ۲.۴ درصدی تولید برنج دنیا در سال ۲۰۲۳

با وجود رشد تولید گندم، تولید برنج دنیا در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۲.۴ درصدی مواجه می شود و از ۵۲۵.۱ میلیون تن در سال قبل از آن به ۵۱۲.۶ میلیون تن در این سال خواهد رسید. خشکسالی و افزایش هزینه های تولید از جمله دلایلی هستند که تولید برنج را طی این سال و برای نخستین بار طی سه سال گذشته کاهش می دهند.

با کاهش تولید، برنج کمتری نیز در بازار جهانی عرضه خواهد شد و تجارت این محصول با افت ۱.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۵۲.۹ میلیون تن خواهد رسید. قیمت جهانی برنج طی یک سال گذشته ۱۲.۱ درصد رشد داشته است.

کل ذخایر برنج دنیا در سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۹۶.۹ میلیون تن بوده و انتظار می رود این رقم با افت ۱.۸ درصدی در سال ۲۰۲۳ به ۱۹۳.۴ میلیون تن برسد.

بر اساس پیش بینی فائو تولید سایر غلات در سال ۲۰۲۳ با افت ۲.۸ درصدی مواجه خواهد شد و از ۱۵۰۹ میلیون تن در سال قبل از آن به ۱۴۶۷ میلیون تن در این سال خواهد رسید. تجارت جهانی سایر غلات نیز ۳.۴ درصد کاهش می یابد و به ۲۲۲.۳ میلیون تن می رسد.

دانه های روغنی وضعیت بهتری در سال ۲۰۲۳ خواهند داشت و پیش بینی شده است تولید این محصولات در سال ۲۰۲۳ با رشد ۷ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شود و به ۲۵۵.۴ میلیون تن برسد که بالاترین رقم تولید سالانه این محصولات طی سال های گذشته خواهد بود.

تجارت دانه های روغنی طی سال ۲۰۲۳ نیز ۸.۵ درصد افزایش خواهد یافت و به ۱۳۶.۳ میلیون تن خواهد رسید.

فائو همچنین پیش بینی کرده است تولید شکر در دنیا طی سال ۲۰۲۳ با رشد ۲.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ مواجه شود و به ۱۷۹.۶ میلیون تن برسد. تولید شکر دنیا در سال قبل از آن به ۱۷۵.۱ میلیون تن رسیده بود.

تجارت جهانی این محصول نیز ۱.۸ درصد افزایش خواهد یافت و به ۶۱.۲ میلیون تن می رسد. بر همین اساس ذخایر جهانی شکر با رشد ۴.۶ درصدی مواجه خواهد شد و به ۱۰۸.۵ میلیون تن خواهد رسید./تسنیم

کد خبر 53483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =