چرا ایران واردات برنج و چای هندی را ممنوع کرد؟

در حالی که تراز تجاری ایران و هند به طور نامتعادلی به نفع هند شده است مقامات این کشور باید تسهیلاتی را برای افزایش واردات از ایران و کاهش شکاف تجاری بین دو کشور در نظر بگیرند.

آمارهای رسمی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران طی 10 ماهه سال جاری میلادی به 2 میلیارد و 134 میلیون دلار رسیده که این رقم با رشد 57 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در ماه های ژانویه تا اکتبر سال 2021 کل مبادلات تجاری دو کشور 1 میلیارد و 353 میلیون دلار اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش صادرات هند به ایران در 10 ماهه امسال رشد 57 درصدی داشته و به 1 میلیارد و 584 میلیون دلار رسیده است. واردات هند از ایران نیز 59 درصد افزایش یافته و به 550 میلیون دلار بالغ شده است. هند در 10 ماهه سال قبل 1 میلیارد و 8 میلیون دلار کالا به ایران صادر و 345 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

بر اساس این آمار، تجارت دو کشور در 10 ماهه امسال بسیار نامتعادل و به نفع هند بوده است. تراز تجاری دو کشور در 10 ماهه سال جاری میلادی به میزان 1 میلیارد و 33 میلیون دلار به نفع هند بوده است که این رقم در مقایسه با تجارت حدود 2 میلیارد دلاری دو کشور در این دوره رقم بسیار بالایی محسوب می شود.

اخیرا ایران واردات برنج و چای از هند را ممنوع کرده است که برخی منابع رسانه ای هند با اذعان به ناعادلانه بودن تجارت دو کشور، این عدم تعادل در تجارت را عاملی برای تصمیم ایران در ممنوع کردن واردات برنج و چای از هند می دانند.

دو مقام هندی در گفت و گو با پایگاه خبری لیومینت با اشاره به توقف ثبت سفارش برنج و چای هندی از سوی ایران این تصمیم را اقدامی تلافی جویانه در واکنش به توقف واردات میوه های ایرانی توسط هند دانستند. هند از دسامبر سال 2021 واردات کیوی و هلو از ایران را متوقف کرده است.

توقف واردات نفت ایران از سوی هند سطح مبادلات تجاری دو کشور را تاحد زیادی کاهش داده و باعث بر هم خوردن تعادل در تجارت دو کشور شده است. با توجه به تحریم های مالی، ایران برای کاهش مصارف ارزی ترجیح می دهد در مناسبات تجاری خود با کشورهای دیگر روابط متوازنی داشته باشد. بر این اساس دولت هند باید در جهت عادلانه شدن مناسبات تجاری دو کشور تسهیلاتی را برای افزایش واردات کالاهای ایرانی، اعم از نفت خام و کالاهای غیرنفتی در نظر بگیرد.

ایران در 10 ماهه سال جاری میلادی 953 میلیون دلار برنج و 73 میلیون دلار چای از هند وارد کرده است. این در حالی است که هند تنها 117 میلیون دلار انواع میوه از ایران در این مدت وارد کرده است. فرآورده های نفتی مهمترین کالای صادراتی ایران به هند در 10 ماهه 2022 بوده است. ایران 144 میلیون دلار فرآورده نفتی به هند در این مدت صادر کرده است./ تسنیم

کد خبر 53559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =