صادرات روغن پالم به اتحادیه اروپا متوقف خواهد شد؟

مالزی اعلام کرد که می‌تواند صادرات روغن پالم به اتحادیه اروپا را پس از محدودیت‌های جدید متوقف کند.

 مالزی روز پنجشنبه اعلام کرد که می‌تواند صادرات روغن پالم به اتحادیه اروپا را در پاسخ به قانون جدید اتحادیه اروپا با هدف حفاظت از جنگل‌ها با نظارت دقیق بر فروش این محصول متوقف کند. اتحادیه اروپا یکی از واردکنندگان عمده روغن پالم است و قانونی که در ماه دسامبر با آن موافقت شد، اعتراض اندونزی و مالزی را برانگیخت.

فعالان محیط زیست صنعت روغن پالم را مسئول از بین‌رفتن بی‌رویه جنگل‌های بارانی جنوب شرقی آسیا می‌دانند، اگرچه اندونزی و مالزی استانداردهای گواهی پایداری را برای همه مزارع اجباری ایجاد کرده‌اند. معاون نخست وزیر مالزی از اعضای شورای کشورهای تولیدکننده روغن پالم (CPOPC) خواست تا علیه قانون جدید با یکدیگر همکاری کنند و با ادعاهای بی اساس اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده در مورد پایداری روغن پالم مبارزه کنند.

سفیر اتحادیه اروپا در مالزی گفت که هیچ گونه واردات روغن پالم از این کشور را ممنوع نمی‌کند و این که قانون جنگل‌زدایی آن مانعی برای صادرات مالزی ایجاد کرده است را رد کرد. میکالیس روکاس سفیر اتحادیه اروپا به رویترز گفت: قانون به طور یکسان در مورد کالاهای تولید شده در هر کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال می‌شود و هدف آن اطمینان از این است که تولید کالا باعث تخریب بیشتر جنگل‌ها و تخریب جنگل‌ها نمی‌شود.

انتظار می‌رفت قبل از تصویب قانون جدید، تقاضای اتحادیه اروپا برای روغن پالم طی ۱۰ سال آینده به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. در سال ۲۰۱۸، یک دستورالعمل اتحادیه اروپا برای انرژی‌های تجدیدپذیر به حذف تدریجی سوخت‌های حمل‌ونقل مبتنی بر پالم تا سال ۲۰۳۰ به دلیل ارتباط آنها با جنگل‌زدایی ملزم شد.

بر اساس داده‌های هیئت روغن پالم مالزی، اتحادیه اروپا سومین مصرف‌کننده بزرگ روغن پالم در جهان است. این کشور ۹.۴ درصد از صادرات روغن پالم از مالزی را به خود اختصاص داده است که ۱.۴۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است که نسبت به سال قبل ۱۰.۵ درصد کاهش داشته است. /ایسنا

کد خبر 53644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =