جزئیاتی از مذاکرات ایران وچین در حوزه کشاورزی

عضو اتاق اصناف کشاورزی ایران گفت: چین درخواست صادرات زعفران، کیوی و پرتقال ایران به این کشور را دارد.

رئیس جمهوری دیروز به همراه برخی وزرا از جمله وزیر جهاد کشاورزی وارد چین شد. یکی از پرسش‌هایی که در این باره مطرح است ظرفیت همکاری دو طرف در بخش کشاورزی چیست؟

قاسم پیشه ور، عضو اتاق اصناف کشاورزی ایران درباره مراودات کشاورزی ایران و چین به مهر گفت: چین کارهای زیادی در حوزه تولید برق، نیروگاه‌ها و زه کشی در طرح جامع کشاورزی انجام داده اند.

وی افزود: امروز چین در حوزه امنیت غذایی که موضوع بسیار جدی است حرف زیادی برای گفتن دارد. ایران می‌تواند موضوعاتی مانند کشت فرازمینی، مهار آب‌ها و مهندسی الگوی کشت را به کمک چینی‌ها دنبال کنند.

پیشه ور با بیان اینکه سفرهای کاری که همراه با هیأت بلندپایه انجام می‌شود، راهگشاست گفت: فراموش نکنیم هر کشوری ظرفیت و توانی برای تأمین مایحتاج خود دارد و نمی‌توان بیش از این ظرفیت از منابع آبی و خاکی استفاده کرد زیرا ادامه حیات را برای نسل آینده مشکل ساز می‌کند.

وی در توضیح بیشتر افزود: ممکن است کشوری با کمترین سرمایه گذاری محصولی سازگار با اقلیم خود تولید کند در حالی که همان محصول برای کشوری دیگر با اقلیمی متفاوت بسیار هزینه بر باشد.

عضو اتاق اصناف کشاورزی ایران اظهار کرد: امروز دیگر خودکفایی ۱۰۰ درصدی در جهان مطرح نیست پایداری امنیت غذایی و توسعه پایدار در استفاده از منابع خدادادی مسئله اصلی کشورهای جهان اول است.

پیشه ور با بیان اینکه چین یکی از قدرت‌های اقتصادی در جهان به شمار می‌رود، گفت: ما نباید با محاصره اقتصادی خود را محدود کنیم.

ظرفیت‌های صادراتی

ظرفیت صادراتی ایران به چین در بخش کشاورزی چه محصولاتی است؟ عضو اتاق اصناف کشاورزی ایران در پاسخ به این پرسش گفت: ایران ظرفیت مناسبی برای صادرات مرکبات و کیوی دارد. برنج طارم عطری ایران در جهان تک است و این برنج فقط در شمال ایران قابل کشت است که می‌توان با زه کشی و بهره مندی از آب‌های سطح و رفع مشکل کم آبی آن را در حجم بالا کشت کرد.

وی تصریح کرد: اجرای طرح جامع آب کشاورزی در شمال ایران سبب می‌شود تا سالانه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن برنج تولید شود.

پیشه ور در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر چین درخواست زعفران، کیوی و پرتقال ایران را دارد.

کمک به مهار آب‌های سطحی

پیشه ور در حوزه همکاری دو طرف برای اجرای طرح جامع آب کشاورزی و موضوع زه کشی زمین‌های کشاورزی گفت: آب‌های سطحی در شمال کشور در حال آسیب به بخش کشاورزی هستند در حالی که با استفاده از همین منابع آبی می‌توان تمام نیاز بازار برنج کشور را تأمین کرد و نیازی به واردات یک میلیون تن برنج در سال نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آب‌ها از سطح جنگل‌ها وارد دریا می‌شوند در حالی که با زه کشی می‌توان کشت دوم برنج را در فصل پاییز داشت یا حتی کلزا و گندم کشت کرد. هدر رفت این آب‌های سطحی سبب شده تا فرصت‌های کشت را از دست بدهیم.

او یادآور شد: همکاری با چین می‌تواند فرصتی برای سرمایه دار خارجی باشد تا با دانش فنی این طرح را که از پیش از انقلاب کلید خورده اما هنوز به نتیجه نرسیده را عملیاتی کند و در ادامه مثلاً حق آبه را برای ۱۰ سال در اختیار شرکت سرمایه گذار خارجی قرار گیرد. البته تاکید بر همکاری برد-برد است.

تجربه صید آبزیان تکرار نشود

عضو اتاق اصناف کشاورزی ایران در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان مانع تکرار موضوع صید آبزیان در خلیج فارس در حوزه محصولات زراعی و باغی شد، گفت: هنگام امضای تفاهمنامه ها باید به لحاظ حقوقی تمام جوانب در نظر گرفته شود. جهان در حال تحول است و ما نیز باید همراه با این تحولات حرکت کنیم./ مهر

کد خبر 53738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =