الگوی کشت در ایران مغفول مانده است

اولین کنفرانس ملی جایگاه محصولات استراتژیک در امنیت غذایی و کشاورزی پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین _ پیشوا و قرچک برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، اولین کنفرانس ملی "جایگاه محصولات استراتژیک در امنیت غذایی و کشاورزی پایدار" با قرائت پیام دکتر طهرانچی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی و حضور دکتر علایی مقدم معاون برنامه ریزی و اقتصادی  وزارت جهاد کشاورزی، حجت الاسلام محمودی امام جمعه موقت ورامین و مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، دکتر نوش آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی، دکتر کیان پهلوان افشاری رئیس واحد ورامین-پیشوا و قرچک و جمعی از مسؤلان، صاحب نظران، متخصصان، شرکت های تولیدی، استادان و دانشجویان حوزه کشاورزی و امنیت غذایی در دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک برگزار شد.

بنا بر این گزارش در شروع این کنفرانس، دکتر کیان پهلوان افشاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک و رئیس برگزاری همایش ضمن خوش آمد گویی به حاضران، در سخنانی کوتاه یکی از مهمترین اولویت های  اساسی کشور را اهتمام به مسئله امنیت غذایی با توجه به بحران تامین آب در محصولات کشاورزی ایران دانستند و بر لزوم توجه به کشاورزی پایدار  به منظور پایداری در تولید محصول  ضمن حساسیت بر حفظ منابع طبیعی  و محیط زیست و نیز تامین نیازهای غذایی برای جوامع در زمان حاضر و آیندگان تاکید کردند. در ادامه دکتر پهلوان افشاری ضمن تاکید بر نقش دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه  مساله محور در حل مسائل کشاورزی  و امنیت غذایی که یکی از ارکان مهم سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی هم می باشد.  پیام دکتر طهرانچی  را که بر همین  اساس استوار  است، قرائت  کردند. در  بخشی از  این پیام آمده است:
در جهان کنونی، تولید و عرضه محصولات غذایی به ویژه اقلام پایه که در تداوم حیات اقتصادی و حفظ استقلال سیاسی کشورها جایگاه ویژه ای دارد به صنعتی بزرگ مبدل گشته است و در همین راستا امنیت غذایی از ارکان مهم حکمرانی خوب و عادلانه به شمار می رود. امروزه غذا کارکردی سیاسی امنیتی داشته و نظم نوین جهانی و استیلای حاکمیتی، از نقش غذا به عنوان عاملی تاثیر گذار در عرصه جهانی بهره می گیرد.
در این میان کشورهای قدرتمند صادر کننده تولیدات استراتژیک کشاورزی علاوه بر در اختیار داشتن منابع تولیدات غذایی و کسب سود فراوان از محل فروش چنین محصولاتی، نقش تعیین کننده ای در ترسیم معادله های قدرت در جهان ایفا می نمایند. با افزایش آگاهی های اجتماعی و سطح سواد جامعه، علاوه بر نیاز به غذای کافی تقاضا برای ارتقاء کیفی مواد غذایی و توسعه سلامت نیز، تا حد چشمگیری بالا رفته است.  امنیت غذایی زمانی محقق می شود که همه مردم همواره به غذای کافی، سالم، مغذی و حلال دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند و این غذا نیازهای فرد برای یک زندگی سالم و فعال را فراهم سازد.
آنچه بدیهی به نظر می رسد، در مسیر دستیابی جهان غیرصنعتی به توسعه پایدار، افزایش تولید و بهبود بهره وری درکشاورزی به منظور گذار از مرحله سنتی به پیشرفته ضروری است و این مهم، تنها در صورت سرمایه گذاری های مناسب قابل حصول خواهد بود.  این مسئله زمانی حاصل می شود که برنامه های "کشاورزی دانش بنیان"، "دانش بنیان شدن زنجیره ارزش غذا" و "دانش بنیان شدن الگوی مصرف" با استفاده از ظرفیت های عظیم و مغفول علم و فناوری در سطوح ملی و بین المللی و البته با توجه ویژه به "دانش های بومی و بومی سازی" ارائه گردند.
دانشگاه آزاد اسلامی امروزه، به عنوان یک شبکه عظیم و کم نظیر علمی، تربیتی و فرهنگی یکپارچه در کشور شناخته می شود که به دلیل توزیع جغرافیایی گسترده منطقه ای و شهرپایه دارای کارکردهای موثر و کارآمد اجتماعی، اقتصادی و فناوری است. به دلیل این ویژگی بی بدیل و همچنین در راستای اجرایی شدن اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی (برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی ۱۴۰۵-۱۴۰۰) و ضرورت تحقق بسته های کاری در قالب طراحی نقشه شناختی حوزه ها ی دانشی در تعامل با موضوعات و چالش های روز جامعه، به خصوص ارتقاء امنیت غذایی کشور منطبق بر روندهای جدید دانش، مشاغل جدید، نیازهای آمایشی و توجه به مرزهای دانش، اولین فعالیت منسجم و هم افزای شبکه ای موضوعی در حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه با عنوان (برنامه جامع ارتقاء بهره وری و ساماندهی  شبکه آموزش، پژوهش و فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی) را مصوب نمود. در این شبکه توجه به برنامه های کشاورزی دانش بنیان و کاربرد هوش مصنوعی در جهت افزایش بهره وری و تامین امنیت غذایی کشور از اولویت های دانشگاه به شمار می آید.

در ادامه، دکتر شاهپور علایی مقدم معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت:  کشاورزی  یکی از مؤلفه های اساسی زندگی بشری است و ریسک تولید و تجارت آن بسیار بالاست و امنیت غذایی نیز یکی از بسترهای اصلی آن محسوب می شود.
دکتر علایی مقدم با بیان اینکه امروز سلاح و مهمات عیار امنیتی را تضمین نمی‌کند، تصریح کرد: تامین غذای سالم با امنیت بالا برای جوامع، این تعادل‌ را به هم ریخته است که فی الواقع غذا تامین کننده زندگی و امنیت جوامع است.
معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی در خصوص ریسک کشاورزی در ایران گفت: کشاورزی در ایران با توجه به کمبود بارش از ریسک بالایی برخوردار است اما در پنجاه سال گذشته ما دستاوردهای بزرگی داشته ایم و در بیست محصول در دنیا رتبه تک رقمی و پنج محصول رتبه یک را داریم.
وی با تقدیر از همت کشاورزان ایرانی در تولید محصولات کشاورزی اظهار داشت: امروز با توجه با بارندگی کم، حوادث طبیعی و غیره در کشور، ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می شود و با توجه به کثرت جمعیت در کشور می توان آن را افزایش داد.
دکتر علایی مقدم، کشاورزی را یک امر پیچیده و مبتنی بر طبیعت دانست و تصریح کرد: در ایران یک سوم میانگینی که در دنیاست بارش باران رخ می دهد که ۸۵ درصد آن نیز تبخیر می شود و ۱۵ درصد پوشش وسعت خاک آن را گیاه تشکیل داده است که از این بابت ۸ هزار گونه گیاهی در آن می روید. 
وی با اشاره به اینکه سرانه هر ایرانی از امنیت غذایی با توجه به شرایط سخت ۱۵۰۰گرم است، ادامه داد: در حال حاضر پتانسیل آبی کشور ما ۱۰۳میلیارد متر مکعب است و راندمان آبی در دنیا برای محصولات کشاورزی دو و نیم کیلوست و ایران ۹۰۰گرم است و راندمان آبی ۴۰درصد است و با آسیب شناسی های صورت گرفته می توان شصت درصد باقیمانده را به چرخه تولید محصولات کشاورزی بازگرداند.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود:۴۲۰۰میلیون بهره بردار در کشاورز ی کشور فعال هستند و میانگین سنی کشاورزی در ایران ۵۲ سال است و اهداف ما در تحقیقات کشاورزی با توجه به سطح سواد، کسانی که کار کشاورزی را انجام می دهند  پایین است و فقط هشت درصد فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی در بخش کشاورزی فعالیت دارند.
این مقام مسؤل با انتقاد از سیاست های بخش کشاورزی در قانون اظهار داشت: متاسفانه زمانی که کشاورز باید سود کاشت محصول خود را دریافت کند او را به گوشه رینگ می برند و دلالان با واسطه گری های بی رحمانه به سودهای هنگفت می رسند.
علایی مقدم کشف و اجرای یافته های تحقیقاتی را یک ضرورت دانست و عنوان کرد: الگوی کشت در ایران مغفول مانده است و  اجرای الگوی کشت نیاز به الزامات و جذابیت دارد و دستگاه های مختلفی از جمله مجلس  برای اجرای آن باید قانون گذاری کنند.

کد خبر 53806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =