۰ نفر
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
نگاهی به بازار جهانی غلات در هفته گذشته

یاشار غریبی: به رغم شروع آرام بازارها در هفته گذشته برای غلات، پایان هفته را  با حمایت بازار از افزایش نسبی قیمت ها با توجه به تهدیدات ژئوپلیتیکی و آب و هوایی به پایان رسید. 

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، احتمال اینکه روند بازار در ابتدای ماه مارچ با توجه به نرخ برابری دلار و همینطور روند قیمت نفت خام، تا حدودی متعادل باشد، به نظر محتمل می رسد.
 در برزیل، با توجه به استقرار سیستم هوای خشک‌تر، فرصت را برای کشاورزان برزیلی ایجاد کرده که روند برداشت دانه سویا تسریع و به ثبت یک رکورد برداشت، نزدیک تر شوند. طبیعی است که بدنبال برداشت دانه و عرضه در بازارها، روند کاشت ذرت دوم (سافرینا) نیز آغاز خواهد شد.
گندم همچنان تحت فشار قیمت های رقابتی از روسیه در تلاطم بوده با وجود اینکه توجه بازار کماکان به روند تمدید کریدور صادرات غلات دریای سیاه منعطف می باشد.
خوش بینی نسبت به تمدید کریدور، که قرار است در ٢٧ام اسفند ماه بازنگری شود، در اواسط هفته با ادعای روسیه مبنی بر نادیده گرفتن منافع این کشور در توافق موجود، تضعیف شد.  این گمانه زنی ها، تا حدودی از افزایش قیمت گندم حمایت کرده، اگرچه معاملات آتی بازار بورس پاریس واکنش کند تری را نسبت به گندم در بازار داشته است.
 دانه سویا از متاثر از روند کاهش میزان برداشت محصول آرژانتین از افزایش قیمت ها حمایت می‌کند.
بازار خام سویا، به دنبال اخبار رسیده از بازار مالزی به عنوان دومین تولید کننده روغن خام پالم با توجه به بارش های شدید و آسیب های گزارش شده به روند برداشت پالم و همین طور اخلال در مسائل لجستیک، از افزایش نسبی قیمت ها در بازار حمایت کرد. این در حالی است که هند سهمیه واردات روغن آفتابگردان بدون عوارض گمرکی به میزان ٢ میلیون تن برای سال ٢٠٢٣/٢٠٢٤ را حذف و به جای آن، احتمال خرید روغن پالم یا سویا را برای بزرگترین کشور واردکننده روغن نباتی افزایش داده است.
کلزا در بورس پاریس هم تا حدودی روند افزایش داشته که احتمالا واردات ٣٠٠ هزار تنی کلزا به عنوان بالاتر به میزان واردات از سپتامبر ٢٠٢٠، به حمایت بازار از این روند کمک کرده است. 
بازار بورس ذرت شیکاگو هم تا حدودی از روند فعلی بازار گندم بهره و تا حدودی افزایش یافت، اما کماکان تحت الشعاع افزایش اراضی زیر کاشت ذرت دوم (سافرینا) برزیل و همچنین هفته آرام دیگری نسبت به میزان فروش صادراتی ایالات متحده قرار گرفت، ضمن اینکه تقاضای اتانول ایالات متحده در هفته گذشته نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت.
 هفته آینده گزارش ماهانه عرضه و تقاضای وزارت کشاورزی امریکا (USDA) و همچنین داده‌های آماری از برزیل توسط اداره کشاورزی برزیل (Conab) و انجمن روغن پالم مالزی (MPOB) نیز ارائه می‌شود که مشخصاً مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت. 
در زیر، روند قیمت گندم و ذرت را در بورس شیکاگو و پاریس طی دو سال به صورت ماهانه، بررسی می کنیم.

کد خبر 53809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =