پایان بنگاهداری دولت دستاورد جراحی اقتصادی است / اتاق بازرگانی با حمایت اعضاء تقویت می‌شود نه قانون و بودجه

اقتصاد ایران پس از تحمل مشکلات متعدد متاثر از تحریم‌ و شیوع ویروس کرونا و همچنین شوکی که جراحی اقتصادی به آن وارد کرده، آماده پوست‌اندازی و قرار گرفتن در مسیر توسعه است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران و ارمنستان هرویک یاری‌جانیان رئیس این اتاق  و  عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت در حالیکه تحریم‌های آمریکا و غرب، موانعی پیش روی اقتصاد ایران قرار داده بود، شوک حاصل از شیوع ویروس کرونا، آثار تحربم‌ را تشدید کرد و موجب شد تا برنامه‌های توسعه‌ای ایران در حوزه اقتصاد تحقق نیابد.


وی با تاکید بر این مهم که نسخه اقتصاد مقاومتی و اندوخته رویارویی با چهار دهه تحریم، توسعه اقتصادی با شیب ملایم را ممکن ساخته بود، توضیح داد: اما بحران اقتصادی که شیوع ویروس کرونا بر جهان تحمیل کرد، ایران را مستثنی نکرد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اطهارداشت: در چنین شرایطی دولت سیزدهم در تنگنایی سخت اجرای جراحی اقتصادی قرار گرفت، در حالیکه دولت‌های پیشین که با حجم کمتری از  تحریم‌ها روبرو بودند و بحران کرونا را نیز تجربه نکرده بودند، می‌توانستند در شرایط بهتری جراحی اقتصادی را اجرایی کنند.
وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصاد کشور را به نقطه‌ای رسانده که جراحی اقتصادی اجتناب ناپذیر بود، افزود: آنچه مسلم است اجرای جراحی اقتصادی شرایطی ریاضت اقتصادی را بر کشور تحمیل می‌کند و برای اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی کشور باید به این شرایط تن داد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: بی‌شک این شرایط ماندگار نبوده و پس از اصلاح ساختار اقتصاد کشور وارد دوره بازسازی و پس از آن رونق خواهد شد، مشروط بر اینکه دولت خود را موظف به اجرای سیاست‌های اقتصادی تکلیف شده در اسناد بالادستی نظام بداند.
وی با بیان اینکه یکی از مواردی که به دفعات بر آن تاکیدشده؛ خروج کامل دولت از اقتصاد و اجرای خصوصی‌سازی واقعی است، افزود: تجربه ناموفق بودن بنگاهداری دولتی مختص ایران نیست و به صفر رسیدن بنگاهداری دولت در قریب به اکثریت کشورها مبین درست بودن این سیاست است.
یاری‌جانیان ادامه داد: به دلایل متعدد دولت بنگاهدار خوبی نیست و در کشورهایی که همچنان دولت اصرار به حضور در اقتصاد در نقش بنگاهدار دارد، متاسفانه بخش خصوصی هم توفیقی در این حوزه ندارد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با بیان اینکه عدم موفقیت در رسیدن به توسعه اقتصادی، محرومیت اقتصاد از  فعالیت نخبگان و به حداقل رسیدن نوآوری، بهره‌وری و انگیزه‌های رقابتی نمونه‌هایی از آثار اقتصاد دولتی است، توضیح‌داد: دولت‌ها برای پوشاندن ضعف خود در حوزه بنگاهداری رو به تضعیف رقیب یعنی بخش خصوصی می‌آورند و این رفتار تبعات منفی اقتصاد دولتی را افزایش می دهد.
وی با اشاره به اینکه به موازات جراحی اقتصادی که دولت در دستور کار قرار داده بخش خصوصی نیز باید خود را ترمیم و تقویت کند، اظهارداشت: برای گذر از اقتصاد دولتی نیازمند بخش خصوصی قدرتمند هستیم و این مهم مادامی تحقق می‌یابد که ارکان بخش خصوصی کشور تقویت شده و ظرفیت برعهده گرفتن مسولیت اقتصاد کشور را داشته باشد.
یاری‌جانیان تشکل‌ها را یکی از مهمترین ارکان بخش خصوصی اقتصاد دانست و افزود: در اکثریت کشورها بالاخص کشورهای توسعه یافته، اتاق بازرگانی اصلی‌ترین نهاد بخش خصوصی کشور است، چنانکه در ایران نیز به‌رقم سهم پایین بخش خصوصی از سبد اقتصاد، اتاق بازرگانی تلاش کرده نقش پررنگی داشته باشد و هر آنچه در توان دارد برای حمایت از بخش خصوصی به کار گیرد.
وی گفت: اتاق بازرگانی نهاد دولتی نیست که با وضع قانون و تخصیص بودجه قدرت گرفته و فعالیت کند، بلکه نیروی محرک و تقویت کننده اتاق بازرگانی فعالان و بنگاه‌های بخش خصوصی هستند که هرچه بیشتر از آن حمایت کنند، اتاق بازرگانی قدرت بیشتری خواهد داشت.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه، محور تشکل‌گرایی خرد و حضور جمعی و اتاق با کثرت و مشارکت حداکثری قدرتمندتر می‌شود، افزود: اتاق بازرگانی را می‌توان به زنجیر تشبیه کرد که هر حلقه آن در جایگاه خود نقش حیاتی دارد و هرچه حلقه‌های بیشتری به هم پیوسته باشند، توان و اعتبار آن افزایش می‌یابد.
یاری‌جانیان در پایان گفت: انتخابات هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی یکی از نمادهای قدرت گرفتن این زنجیره است و هرچه این انتخابات با استقبال بیشتری از سوی بخش خصوصی روبرو شود، اتاق بازرگانی و نمایندگان منتخب آن اعتبار بیشتری پیدا می‌کنند.

کد خبر 53823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    0 0
    من نانوایی دارم لطفا یارانه نان را مستقیماً به مردم بدهید مردم آنقدر نگویید نانوا دزد است