تعیین قیمت ارزی کالاهای اساسی وظیفه گمرک است نه وزارت جهاد کشاورزی / ارز ۲۸۵ هزار ریالی رسما به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ نشده است

اقتصاد غذا: معاون توسعه بازرگانی وزرات جهاد کشاورزی گفت: پس از حذف ارز ترجیحی، کمیته ارزی در وزارت جهاد کشاورزی منحل شد و طبق قانون، گمرک جمهوری اسلامی ایران مسئول تعیین قیمت تمامی کالاهای وارداتی از جمله کالاهای اساسی و نهاده های دامی  است.

محسن شیراوند معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس»، با اشاره به ضرورت اجرای قانون و تفکیک وظایف در بخش اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: در گذشته قیمت ارزی کالاهای اساسی به منظور مصرف بهینه ارز در کمیته ارزی وزارت جهاد کشاورزی تعیین می شد اما پس از حذف ارز ترجیحی در اوایل سال گذشته، از آنجایی که این کمیته محل قانونی محکم و مشخصی نداشت عملا در شش ماهه دوم سال کمیته ارزی منحل شد.
وی افزود: طبق مواد ۱۴ و ۱۵ قانون امور گمرکی، تعیین قیمت ارزی کالاهای وارداتی از جمله تعیین بیش بود و قیمت کالاها بر عهده  گمرک است و وزارت جهاد کشاورزی با مشورت بخش خصوصی تنها نظر مشورتی خود را به گمرک اعلام می کند.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: قیمت های جهانی اغلب کالاهای اساسی و نهاده ها از فروردین ماه روند کاهشی داشته است و این در حالی است که طی همین مدت قیمت شکر در بازار جهانی به شدت افزایش یافته است.

وی متذکر شد: هیچ نوع تخصیص و تامین ارزی برای سفارش های اسفند ماه تا کنون در بانک مرکزی صورت نگرفته است.


شیراوند در پاسخ به این سوال که ارز ۲۸۵هزار ریالی عملا همان ارز ترجیحی است تصریح کرد: در حال حاضر چیزی به عنوان ارز ترجیحی وجود ندارد و ارز ۲۸۵۰۰ تومانی هنوز به صورت رسمی و مکتوب از سوی بانک مرکزی به دستگاه های اجرایی از جمله وزارت جهاد کشاوری ابلاغ نشده است.

کد خبر 53895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =