الزام تولیدکنندگان به درج وزن خالص بر روی محصولات/ خداحافظی با وزن های غیر دقیق و علامت+_

همه تولیدکنندگانی که محصولات بسته بندی شده تولید می‌کنند موظف به رعایت استانداردهای اجباری مربوط در وزن محصولات تولیدی هستند وتولیدکنندگان ۹ ماه فرصت دارند تا خطوط تولیدی خود را متناسب با استانداردهای اجباری تعیین شده، انطباق دهند

دکتر حسن خانه زر رئیس مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس ها در آستانه روز جهانی اندازه شناسی (۳۰ اردیبهشت) در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما، با بیان اینکه تولیدکنندگان ملزم به درج وزن خالص محصول تولیدی بر روی محصولات بسته بندی شده هستند گفت: رعایت دو استاندارد ۱۶۳۸۱ و ۷۵۹۲۱ در تولید انواع محصولات بسته بندی شده در یکصد و شانزدهمین جلسه شورای عالی استاندارد در آذرماه ۱۴۰۱ مصوب و دستورالعمل اجرایی آن نیز به تولیدکنندگان ابلاغ شده است.
وی اضافه کرد: براساس این مصوبه همه تولیدکنندگان موظف به رعایت این دو استاندارد در محصولات تولیدی هستند و از زمان انتشار رسمی آگهی این مصوبه تولیدکنندگان ۹ ماه فرصت دارند تا خطوط تولیدی خود را متناسب با استانداردهای اجباری تعیین شده، انطباق دهند.
دکتر خانه زر گفت: همه تولیدکنندگانی که محصولات بسته بندی شده تولید می‌کنند موظف به رعایت استانداردهای اجباری مربوط در وزن محصولات تولیدی هستند.
وی با بیان اینکه همه محصولات از جمله صنایع غذایی، محصولات شوینده و بهداشتی، روغن موتور و انواع نوشیدنی‌ها شامل این دو استاندارد اجباری است، افزود: بر این اساس تولیدکنندگان نمی‌توانند وزن محصول تولیدی را با (تلرانس) کمینه یا بیشینه بر روی بسته بندی درج کنند و باید فقط وزن خالص بر روی کالا درج شود.
رئیس مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس ها با اشاره به پایش واحدهای تولیدی در اجرای این دستورالعمل گفت: پایش انجام شده از واحدهای تولیدی نشان می‌دهد میزان کم فروشی از طریق درج وزن بر روی محصولات تولیدی بسته بندی پس از ابلاغ این دستورالعمل کاهش یافته و از ۴۱ درصد در ابتدای سال ۱۴۰۱ به حدود ۳۰ درصد در پایان سال گذشته رسیده است.
وی افزود: مهلت قانونی برای انطباق خطوط تولیدی با استانداردهای تعیین شده از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت و تولیدکنندگان موظفند در این بازه زمانی خطوط تولید خود را براساس وزن خالص محصول تنظیم کنند.

کد خبر 53961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مازیار جمالی US ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 1
    با سلام بنظر اینجانب بعنوان مسوول کنترل کیفی یک واحد تولیدی روغن زیتون،درج وزن خالص بدون تلرانس کاملاً غیر کارشناسی و غیر اصولی میباشد،به چند دلیل: اول اینکه تقریباً در همه موارد حجم شیشه ها و بطری‌ها تولیدی در کارخانجات شیشه سازی یکسان نیست و اگر کارخانه ای سطح مواد پر شده در دستگاه پرکن خود را تنظیم نماید بدلیل عدم یکسان بود حجم بطری‌ها وزن خالص متفاوت خواهد بود. دلیل دوم اینکه بسیاری از دستگاه های پرکن در کارخانه ها بصورت حجمی پر میکنند و این در حالیست در شرایط دمایی محیطی متفاوت وزن خالص متفاوت خواهد بود و خود یکسان نبودن شیشه ها هم مزید بر علت خواهد بود ،از طرفی خریداری و نصب دستگاههای پرکن وزنی برای کارخانجات مستلزم هزینه سرسام آور برای آنها خواهد بود و مشکلی بر مشکلات تولید خواهد افزود.تازه آن هم چاره کار نخواهد بود چراکه وزن شیشه های خالی هم باهم متفاوت هست و لذا وزن خالص مورد نظر حاصل نخواهد شد. در نتیجه اینکه تاکنون تلورانسی برای وزن خالص در محصولات این امکان را به تولید کننده میداد که خطاهای متعدد شیشه،دستگاه ها و .... را در قسمت تلورانس نشان بدهد و به مشتری این اطمینان د
  • محمد IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 1
    دکتر حسن خانه زر ... دقیق ترین دستگاه دنیا هم نمیتونه محصول بدون ضریب خطا تولید کنه چ برسه ب دستگاههای ایرانی!
  • حسنا شیری IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    بسیار خوب