۱.۲ میلیون تن ظرفیت خالی در صنعت مرغداری داریم

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران از وجود ۱.۲ میلیون تن ظرفیت خالی در صنعت مرغداری کشور خبر داد.

ارسلان قاسمی  در مورد بحران صنعت دامداری کشور گفت: بحران به وجود آمده در صنعت دامداری ناشی از اطلاعات غلط وزارت جهاد کشاورزی است که در سال گذشته معاون امور دام در سه ماهه چهارم اعلام کرده بود با مازاد دام روبه‌رو می‌شویم، در حالی که همان موقع با بحران گوشت مواجه بودیم.

وی گفت: مشکل بازار گوشت در توزیع نامناسب و عدم حمایت از دامدار و عدم وجود برنامه و استراتژی مناسب است که باعث ایجاد بحران در صنعت دام شده است، ‌ البته قاچاق دام پررنگ نیست.

به گفته وی، طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا در سال گذشته ۱.۵ میلیون رأس دام سبک به خارج کشور قاچاق شد که این در مقایسه با کل تولید عدد بزرگی نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در مورد اینکه خشکسالی چه تأثیری در بحران دام در کشور دارد، ‌ گفت: خشکسالی مربوط به امروز و دیروز نیست وقتی می‌گوییم برنامه و استراتژی مناسبی وجود ندارد، یعنی اینکه باید یاد بگیریم، چون کشور ما خشک و نیمه‌خشک است، در شرایط خشکسالی هم تولید ادامه داشته باشد و ما تا امروز نشنیدیم که یک مسؤول بگوید، با وجود خشکسالی تولید ادامه پیدا می‌کند و مسؤولان همواره خشکسالی، سرمازدگی، گرمازدگی و مشکلات دیگر را بهانه می‌کنند.

قاسمی در مورد بازار مرغ هم گفت: در حال حاضر ظرفیت نصب شده مرغداری کشور ۳.۲ میلیون تن در سال است، در حالی که نیاز کشور ۱.۸ تا ۲ میلیون تن است یعنی ۱.۲ یملیون تن ظرفیت نصب شده مرغداری کشور خالی است.

وی افزود: اگر شرایطی فراهم شود که صادرات پایدار مرغ صورت گیرد در آن صورت مرغدار به تولید ترغیب می‌شود و قیمت هم در بازار تنظیم می‌شود و حتی مرغدار می‌تواند خودش به واردات نهاده‌های تولید مرغ اقدام کند.  

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در مورد وابستگی صنعت مرغداری به واردات نهاده گفت: بیش از ۶۰ درصد وابسته به واردات دان مرغ و نهاده هستیم، اگر دولت اجازه صادرات بدهد، ظرفیت تولید هم تکمیل می‌شود و مرغدار می‌تواند خوراک مرغ هم تهیه کند.

قاسمی در مورد اینکه آیا امکان تولید دان مرغ وجود دارد، گفت: با توجه به اقلیم کشور امکان تولید ذرت برای دان مرغ وجود ندارد و مجبوریم از کشورهای آمریکای جنوبی، برزیل، روسیه، کشورهای آسیای مرکزی و حتی هند واردات ذرت و دان مرغ انجام دهیم.

وی گفت:‌آنچه می‌دانم در حال حاضر خاک ایران محل ترانزیت گوشت مرغ از ترکیه به مقصد افغانستان شده و ما واسطه شده‌ایم، اما اگر اجازه دهند تولید انجام شود ظرفیت خالی صنعت مرغداری تکمیل می‌شود و مرغدار می‌تواند هم تولیدکننده و هم صادرکننده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در مورد ذرت و روغن فاسد شده در گمرکات گفت: مقصر اصلی بانک مرکزی و شبکه بانکی است که یا حساب و کتاب بلد نیستند و یا اینکه بی‌حساب و کتاب عمل می‌کنند. این کالاهای اساسی توسط شرکت پشتیبانی امور دام و یا بخش خصوصی وارد شده، اما تخصیص ارز را به موقع انجام نمی‌دهند و اجازه ترخیص کالا داده نمی‌شود، در نتیجه کالاها در انبار فاسد شده و از بین می‌رود./فارس

کد خبر 54052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =