ضعف شدید دولتی ها در اصلاح به موقع قیمت کالاهای اساسی/ چرا مردم ایران فقط باید گرانی را تجربه کنند/ قیمت روغن خام سویا با روغن تصفیه برابر شد!

در حالی که قیمت های جهانی انواع نهاده های دامی، دانه و کنجاله و حتی روغن خام مدتهاست در بازار جهانی کاهش یافته است اما در ایران غفلت دولت باعث شده هیچ کاهش قیمتی در بازار احساس نشود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس» مدتهاست که بازار انواع نهاده های دامی شامل جو، ذرت و کنجاله سویا در کنار دانه های روغنی و انواع روغن خام روند نزولی به خود گرفته است و در ماه های اخیر این کاهش قیمت در برخی اقلام به بیش از 30 درصد رسیده است اما متاسفانه غفلت و ضعف مدیران تصمیم گیر در دولت باعث شده این کاهش قیمت ها در بازار ایران اتفاق نیفتد.

هر چند واقعیت این است که عدم تخصیص و تامین به موقع ارز و جزیره ای عمل کردن بخش های مختلف دولت باعث ایجاد زحمات فراوانی برای بخش خصوصی در ایران شده است اما جا دارد در این زمینه با نگاهی به واقعیت های بازار منصفانه عمل کرد و دولت و بخش خصوصی در تعاملی سازنده هر چه زودتر قیمت های کالاهای اساسی به صورت ارزی و ریالی را اصلاح کنند.

به گفته برخی فعالان اقتصادی اصلاح همین چند قلم کالا که هر بار به بهانه افزایش قیمت جهانی در ایران گران می شد و 300 قلم کالا متاثر از این افزایش قیمت گران می کرد، حالا چرا با این کاهش قیمت شدید به طور رسمی در بازار کاهش نمی یابد و سود ناشی از آن به جای جیب ملت به جیب عده ای دلال و واسطه سراریز می شود.

آیا اگر  قیمت روغن خام  و روغن تصفیه در بازار به موقع و درست اصلاح می شد آیا امروز قیمت روغن خام سویا و قیمت روغن سویای تصفیه شده با قیمت یکسان 45 هزار تومان در بازار فروش می رفت؟!

اگر قیمت دانه های روغنی، کنجاله، ذرت و جو در بازار اصلاح می شد و دولت با تزریق ارز به موقع می توانست مشکل تجار را حل کند باید شاهد بازار سیاه کنجاله و افزایش قیمت مرغ در بازار می بودیم یا اینکه دولت می توانست از این فرصت برای حذف مابه التفاوت 2700 تومانی کنجاله سویا بهره گیرد و از تعهدات خود و دردسرهای کارخانجات بکاهد.

جا دارد مسئولان تصمیم گیر در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت بدون اتلاف وقت، نسبت به اصلاح قیمت ها و حل مشکل گرانی در جامعه فکری کنند و با اصلاح به موقع قیمت ها جلوی منفعت طلبی ها گرفته شده و بازار به ثبات برسد.

در زیر فقط یک نمونه از کاهش شدید قیمت های جهانی در بخش روغن خام ارائه می شود.

ضعف شدید دولتی ها در اصلاح به موقع قیمت کالاهای اساسی/ چرا مردم ایران فقط باید گرانی را تجربه کنند/ قیمت روغن خام سویا با روغن تصفیه برابر شد!

کد خبر 54087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =