۱۳۰ میلیون جوجه‌ریزی در تیرماه برای ایجاد تعادل در بازار

قائم مقام وزیر در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: امسال شاهد رشد ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی نسبت به سال گذشته بودیم به این صورت که در خردادماه حدود ۱۱۰ میلیون جوجه‌ریزی داشتیم و در تیرماه عدد بی‌سابقه ۱۳۰ میلیون جوجه‌ریزی انجام شده است. آثارش به صورت مازاد عرضه در اوایل شهریور ماه نمایان خواهد شد.

علیرضا پیمان پاک در این ارتباط به خبرنگار ایانا بیان کرد: یکی از کارهایی که ما بعد از بهم ریختن بازار مرغ انجام دادیم تا بتوانیم تعادل را به بازار برگردانیم، این بود که واردات  مرغ گرم را شروع کردیم و از طرفی عرضه مرغ منجمد را بالا بردیم و کنار این موارد با حمایت وزارت جهاد کشاورزی میزان جوجه‌ریزی را افزایش دادیم.

وی افزود: از اواخر مرداد و اوایل شهریور به دلیل حجم بالای جوجه‌ریزی که در خرداد و تیر داشته‌ایم، شاهد مازاد عرضه گوشت مرغ خواهیم بود که این مازاد عرضه در متعادل و تنظیم شدن قیمت مرغ اثر خواهد گذاشت و با این اتفاق، عرضه خطی تنظیم می‌شود و قیمت مرغ بین ۷۳ تا ۷۵ هزار تومان، که ستاد تنظیم بازار بر اساس اطلاعات سازمان حمایت و با هماهنگی خود اتحادیه دام و طیور قرار داده است، تنظیم می‌شود.

پیمان پاک ادامه داد: تا آخر مرداد ماه امسال قیمت مرغ تنظیم می‌شود زیرا جریان واردات مرغ گرم و واردات مرغ منجمد افزایش خوبی داشته است و این تعادل قیمت مرغ روی قیت گوشت قرمز هم اثر می‌گذارد.

واردات گوشت قرمز باید از روزی ۵۰ تن به ۱۵۰ تن افزیش پیدا کند

قائم مقام وزیر در امور تجارت و تنظیم بازار اعلام کرد: حوزه گوشت قرمز بحران بیشتری دارد زیرا ذخایر دامی ما آسیب دیده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در واردات دامپرواری و واردات گوشت قرمز برنامه‌ریزی خوبی انجام دادیم ودر حال حاضر ما دام پایه پرواری وارد می‌کنیم و از طرفی واردات گوشت قرمز را داریم که میزان آن باید از روزی ۴۰ تا ۵۰ تن به ۱۵۰ برسد.

پیمان پاک گفت: اما در تولید قراردادی مشکلاتی داریم و برای رسیدن به مطلوب زمان بیشتری طول می‌کشد. از سویی پشتیبانی امور دام برنامه‌ریزی کرده است تا برای سال آینده با تولید قراردادی بخش مهمی از نیاز کشور به گوشت قرمز تامین شود و وابستگی ما به واردات کاهش پیدا کند

واردات گوشت وکیوم برزیلی گرم

قائم مقام وزیر در امور تجارت و تنظیم بازار اعلام کرد: گوشت برزیلی مشکلی در تامین ارز داشت که ما با برنامه‌ریزی مشکل آن را برطرف کردیم و واردات گوشت وکیوم برزیلی گرم را آغاز کردیم که در این مدت به کشور رسیده است و موفقیت‌آمیز بوده است. ما توان این را داریم تا روزی ۱۰۰ تن گوشت برزیلی وارد کنیم.

واردات گوشت گوسفندی

پیمان پاک بیان کرد: امسال برای واردات گوشت گوسفندی از روسیه، اوراسیا، مغولستان، استرالیا، آفریقا و رومانی برنامه‌ریزی کردیم و ارزهای مرتبط با واردات گوشت گوسفندی را تخصیص داده ایم .

وی اضافه کرد: واردات گوشت گرم پاکستانی به کشورروزی ۴۰ تا ۵۰ تن است.

قائم مقام وزیر در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: مهم‌ترین فاکتور ما در محصولات پروتئینی این است که  کنار این واردات جریان تولید را مدیریت و تنظیم کنیم.

شکل دهی زنجیره های تامین

پیمان پاک توضیح داد : مهمترین فاکتوری که در بخش کشاورزی داریم شکل دهی زنجیره‌های تامین است. در حوزه تولید مرغ قبل از هدفمندی یارانه‌ها، زیر ۱۰ درصد مرغ کشور توسط زنجیره‌های تامین انجام می‌شد بعد از هدفمندی یارانه‌ها زنجیره‌های تامین از ۱۰ درصد به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: تلاش ما بر این است تا این ۲۳ درصد را به بالای ۵۰ درصد برسانیم

قائم مقام وزیر در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: در حال حاضر این زنجیره‌های تامین مرغ، نیاز میادین تره بار را با قیمت مناسب تامین می‌کنند.

علت بهم ریختن بازار مرغ و گوشت

پیمان پاک توضیح داد: زنجیره‌های مرغ و گوشت در مسیر اجرای هدفمندی یارانه‌ها دچار آسیب شد. هدفمندی یارانه‌ها و حذف ارز چهار هزارو ۲۰۰ تومانی یک قانون بود که از دوسال قبل در دولت قبلی اجبار شده بود اما متاسفانه اجرایی نشد و وقتی در بودجه سال ۱۴۰۱ آمد امکان تخلف از قانون وجود نداشت و دولت سیزدهم آن را اجرایی کرد.

وی افزود: همین امر باعث ایجاد مشکلاتی در واحدهای تولیدی گوشت ومرغ شد زیرا با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی میزان نقدینگی دامدار و باغدار بعضا تا پنج برابر افزایش پیدا می‌کرد، در حالی که تولیدکننده این میزان نقدینگی را نداشت و مقرر شده بود که بخشی از پول هدفمندی یارانه‌ها به‌عنوان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مرغدار و دامدار قرار بگیرد.

قائم مقام وزیر در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: این تسهیلات به دلیل کمبود بودجه، به دامدار و مرغدار تخصیص پیدا نکرد و به‌عنوان یارانه در اختیار مردم قرار گرفت.

وی ادامه داد: در کنار این ماجرا در کشور شاهد افزایش قیمت ارز بودیم.

پیمان پاک اضافه کرد: از طرفی افزایش قیمت مرغ و گوشت باعث شد تا قدرت خرید مردم کم شود و فروش مرغ و گوشت کم شود و همین قدرت نقدینگی دامدار و مرغدار را کاهش داد. همه این مشکلات دست به دست هم داد و در صنعت دام دچارمعضلات جدی شدیم.

وی گفت: این بحران منجر به این می‌شود که بعضا دامداران دام و مولد خود را از بین می‌برند و در حوزه مرغداری جوجه‌ریزی کمتر می‌شود و برای نگهداری مرغ اجداد دچار آسیب می‌شود که این فرایند به کل زنجیره دام و طیور کشور آسیب می‌زند.

پیمان پاک توضیح داد: همه این موارد در سال گذشته؛ منجر به کمبود عرضه در ابتدای سال جاری شد که این مساله در بهم ریختن بازار اثر زیادی داشت و مشکل اصلی اینجاست که وقتی  ۱۰ درصد کمبود عرضه اتفاق می‌افتد، به اندازه آن ۱۰ در بازار درصد اثر نمی‌گذارد بلکه همه آن ۹۰ درصد احساس کمبود می‌کنند.

وی اضافه کرد: به این صورت که خریداری که می‌خواست مرغ بخرد در اثر نگرانی کمبود مرغ، بیش از نیاز خود می‌خرد. پس این کمبود ۱۰ درصدی، ۱۰۰ درصد در بازار اثر می‌گذارد و تعادل بازار را بهم می‌ریزد که این عدم تعادل منجر به افزایش تقاضا می‌شود و افزایش تقاضا کنار کمبود عرضه، نوسان بازار را خیلی شدید می‌کند.

کد خبر 54180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =