گرانی گوشت قرمز محصول حذف دام‌های مولد است/تولید فراسرزمینی جایگزین واردات گوشت شود

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: کمبود و گرانی گوشت قرمز در کشور ماحصل عملکرد دو سال گذشته است و امروز نیاز به واردات از یکصد هزار تن بیشتر شده و با افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار نیز نرخ گوشت قرمز روند صعودی را پیش گرفت.

علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌ و گو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، گفت: سالانه کشور به حدود یک میلیون تا ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز نیاز دارد که ۹۰ درصد از این نیاز در داخل کشور تولید و ۱۰ درصد دیگر آن از طریق واردات تامین می‌شود.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر مشکل تامین گوشت قرمز به دلیل نوسانات موجود در بازار نهاده‌های دامی و خشکسالی افزایش پیدا کرد، ادامه داد: خوراک بخش زیادی از دام کشور با استفاده از  مراتع تامین می‌شود و با رخ دادن خشکسالی ها دامداران بیشتری مجبور شدند که از نهاده‌ها برای خوراک دام خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه به دلایل مختلف از جمله خشکسالی، عدم تامین نقدینگی برای خرید نهاده‌ها و کمبود نهاده در بازار مجبور به حذف دام مولد خود شدند، تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی در مقطع زمانی که دامداران، دام‌های مولد را از عرصه خارج می‌کردند بارها به مسئولین تذکر داد اما از سوی دولتمردان این تذکرات جدی گرفته نشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اثرات حذف دام‌های مولد پس از دو سال در بازار نمایان می‌شود عنوان کرد: کمبود و گرانی گوشت قرمز در کشور ماحصل عملکرد دو سال گذشته است و امروز نیاز به واردات از یک صد هزار تن بیشتر شده و با افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار نیز نرخ گوشت قرمز روند صعودی را پیش گرفت.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید بتوانیم بازار گوشت قرمز را به نقطعه تعادل برسانیم و از سوی دیگر نیز قیمت گوشت مرغ ثبات پیدا کند، ادامه داد: تا زمانی که میزان تولید گوشت قرمز داخلی افزایش پیدا کند باید نیاز بازار را از طریق واردات تامین کنیم.

عباسی با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که پس از حمایت از تولید داخل می‌تواند جایگزین واردات شود تولید گوشت قرمز فراسرزمینی است، تصریح کرد: ایرانیان مقیم در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین می‌توانند در زمینه  پرواربندی دام ها و سپس واردات آن به کشور کمک کنند.

کد خبر 54294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =