سازمان امور عشایر برای تنظیم بازار گوشت قرمز اعلام آمادگی کرد

در راستای تنظیم بازار گوشت قرمز، سازمان امور عشایر اعلام آمادگی کرد تا یک‌ میلیون و ۴۰۰هزار رأس دام به صورت تولید قراردادی داشته باشد.

گوشت دام ایرانی یکی از لذیذترین گوشت‌های قرمز بوده که در بین کشورهای خلیج فارس بازار تقاضا بسیاری دارد. قاچاق دام به این کشورها یکی از دلایلی است که قیمت را در بازار داخل دچار نوسان کرده است.

در حال حاضر نرخ گوشت گوسفند و گوساله از ۳۱۶ تا حدود ۶۰۰ هزار تومان در نوسان بوده از این رو برای کاهش قیمت دولت مبادرت به واردات کرد. این در حالی است که دامداران با بیان اینکه با افزایش چند برابری نهاده‌های دامی پرورش دام توجیه اقتصادی ندارد بخشی از آنها به سوی کشاورزی حرکت کرده‌اند.

«طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زه کشی غرب و شمال غرب کشور» در حال انجام است. این طرح کمک زیادی به بخش کشاورزی می‌کند. کشاورزی رونق می‌گیرد در حالی که بخش دامپروری به ویژه در بین عشایر در حال کم رنگ شدن است. به گفته مسؤولان محلی برخی استان‌ها تولید دام توجیه اقتصادی نداشته از این رو برخی دامداران تغییر شغل داده و به سمت کشت و کار حرکت کرده یا از حجم فعالیت خود کاسته‌اند.

تولید و نیاز بازار

در حال حاضر که عنوان می‌شود سرانه مصرف انواع گوشت قرمز در کشور کاهش پیدا کرده و به حدود ۶ تا ۷ کیلو گرم به ازای هر نفر در سال رسیده است. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور درباره وضعیت تولید و میزان نیاز بازار گوشت گفت: در چند سال گذشته (۲ تا ۳ سال قبل) حدود یک میلیون تن مصرف گوشت قرمز کشور اعم از گوسفندی و گوساله بود؛ سال‌هایی که هر فرد ۱۲ کیلو گرم مصرف سرانه داشته است. از این عدد ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن در داخل تولید و تأمین می‌شد و ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن هم گوشت صنعتی برای مصارف محصولات غذایی مانند سوسیس، کالباس و… وارد می‌شد.

دولت تلاش دارد در شرایط فعلی با تولید داخل و واردات کمبود بازار، قیمت گوشت قرمز را ثابت نگه دارد. بخشی از تولید گوشت قرمز با عشایر است.  سیاوش احمدی میرقائد، رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: در راستای حمایت دولت از عشایر و حفظ دام مولد، طرح تولید قراردادی گوشت دام عشایر در حال انجام است و تا کنون عشایر برای تولید قراردادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام اعلام آمادگی کرده‌اند که این نشان می‌دهد این ظرفیت در جامعه عشایری وجود دارد.

به گزارش سازمان امور عشایر ایران، احمدی میرقائد اظهار کرد: در طرح تولید قراردادی گوشت دام عشایر، نهاده دامی جو با قیمت ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان از طریق شرکت پشتیبانی امور دام به عشایر داده می‌شود و به دلیل قرارگیری دام در چرخه پروار گوشت بیشتری تولید خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در اجرای این طرح باید دام عشایر بیمه شود، افزود: اجرای این طرح، یک کار بزرگ است و اگر با موفقیت انجام شود مقدمه‌ای برای اجرای طرح‌های بزرگ‌تر در مناطق عشایری کشور است.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران بیان کرد: درآمدزایی برای شرکت‌های تعاونی عشایری یعنی درآمدزایی برای عشایر و همه باید در این زمینه تلاش کنند.

احمدی میرقائد با اشاره به اینکه تا کنون حدود ۶۰ درصد از این طرح انجام شده است، یادآور شد: بهترین زمان برای پروار دام در آبان است که کوچ پاییزه عشایر تمام‌شده و عشایر در مناطق قشلاقی خود مستقر شده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای طرح تولید قراردادی گوشت دام عشایر حفظ دام مولد است، اظهار کرد: چرخه پروار دام در این طرح ۴ ماهه بوده و ۲۵ درصد دامی که در چرخه تولید قراردادی قرار می‌گیرد بره است./ مهر

کد خبر 54319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =