­توقف روند افزایش قیمت گوشت تا یک ماه دیگر

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: برای تنظیم بازار گوشت قرمز، با واردات محدود روزانه ۱۵۰ تن گوشت گوسفندی و ۱۰۰ تن گوشت گرم گوساله وارد کشور شده است که ادامه این روند بازار را تا اواسط آبان ماه به ثبات می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نمودار مربوط به روند تغییرات عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور در ماه مرداد سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد  که در سال ۹۶ عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها ۳۹ هزار تن بوده که روند آن پس از مدتی کاهشی شده است. در سال ۹۷ حدود ۳۳ هزار تن  دیگر کاهش پیدا کرده و در سال ۹۸ به ۲۶ هزار تن  رسیده است. از این تاریخ به بعد  روند افزایشی داریم. در سال ۹۹ به ۳۷ هزار تن می‌رسد و در سال  ۱۴۰۰  به ۵۲ هزار تن افزایش پیدا می‌کند. سهم سال ۱۴۰۱ از عرضعه گوشت در چند سال اخیر حدود ۵۶ هزار تن است که دوباره روند کاهشی پیدا می‌کند و در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ به حدود ۴۱ هزار تن می رسد.

­میهمانان برنامه: علیرضا پیمان پاک قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزیر جهاد کشاورزی،  ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران و سید احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران.

سوال: آخرین تمهیدات در حوزه تنظیم بازار گوشت قرمز چیست؟

­پیمان پاک: بسم الله الرحمن الرحیم بنده هم سلام عرض می‌کنم خدمت شما و بینندگان محترم خوب همانطور که در برنامه‌های قبلی اشاره شد حدوداً مصرف سالانه گوشت قرمز کشور میانگین  حدود ۸۵۰ هزار تن هست که حدود ۱۰۰ هزار تنش به طور میانگین در سال‌های گذشته در قالب گوشت منجمد و مصارف صنعتی وارد می شود.

­سوال: یعنی ۸۵۰ هزار تن تولید داشتید؟

­پیمان پاک: بله درست است.

­سوال: الان چقدر تولید دارید؟

پیمان پاک: دو اتفاق افتاد که بازار گوشت قرمز را از تعادل خارج کرد یکی بحث همین نکته‌ای که در برنامه‌های قبلی هم در حوزه مرغ اشاره کردیم بحث حذف ارز ترجیحی و به نوعی  حذف رایانه‌ها تعادل را بهم ریخت که فرایند تولید دچار مشکل شد.   ما توانستیم این مشکل را با افزایش جوجه ریزی و با بحث تمرکز بر تولید داخل  و اندکی  واردات به نوعی به تعادل برسانیم و الحمدالله الان جوجه ریزی در بالاترین سطح ممکن در طول تاریخ گذشته است یعنی بیش از ماهانه ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی داریم و با تولید داخل توانستیم بازار را به ثبات برسانیم، اما در حوزه گوشت قرمز و حوزه دام سبک و سنگین این فرآیند مقداری زمانبر است چون دوره پرورش مرغ و تولید مرغ دوره کوتاهی است در حوزه دام نیازمند صرف زمان بیشتری است.   یک اتفاق دیگر هم این بود که به واسطه محدودیت‌های ارزی که به وجود آمد و مشکلاتی که بین وزارت جهاد و بانک مرکزی بود که الحمدالله از ابتدای سال این حل شده و یک هماهنگی کاملی به وجود آمده در بحث پرداخت‌ها و انتقال ارزها در حوزه واردات گوشت منجمد و گوشت صنعتی که بخش صنف و صنعت ما را پوشش می‌داد یک کمبودی اتفاق افتاد این کمبود باعث شد که مصارف صنف و صنعت حرکت کند به سمت گوشت گرمی که در بازار وجود دارد و این تعادل را بهم زد.

­سوال: در واقع تقاضا است؟

پیمان پاک: این ۱۰۰ هزار تومانش گوشت منجمد است که عموماً می‌رود در حوزه صنف و صنعت.

سوال: ۷۵۰ هزار تن تولید داشتیم الان چقدر شد؟

­پیمان پاک: ببینید برآورد ما این است که حدود ۵۰ هزار تن کاهش تولید است یعنی ما حدود ۱۵۰ هزار تن باید واردات انجام دهیم توی دو سه ماهه اول واردات گوشت منجمد بسیار کاهش پیدا کرده و حتی در بعضی از ماه‌ها به ۱۰۰ تن رسید. امروز که ما خدمت شما هستیم ۷ هزار تن در ماه  واردات انجام می‌شود و نیاز بخش صنف و صنعت پوشش داده می‌شود که خود عاملی است برای ایجاد ثبات، اما نکته‌ای که حالا در گزارش هم اشاره کردید در برنامه قبلی هم به آن اشاره شد برای اینکه تنظیم بازار گوشت گرم اتفاق بیفتد ما بحث واردات محدود گوشت قرمز تنظیم بازاری را داریم که تقریباً روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ تن به گوشت گوسفندی و حدود ۱۰۰ تن هم برنامه‌ریزی کردیم گوشت گرم گوساله را بتوانیم وارد بکنیم. این فرایند در گوشت گوسفند اتفاق افتاد زیرساخت‌ها ایجاد شد الان  واردات انجام می‌شود که شما گزارش دادید.

­سوال:چقدر روزانه واردات صورت می گیرد؟

­پیمان پاک: تقریباً الان به روزش ۱۵۰ تن رسیدیم. در هفته گذشته بعضی از روزها  به ۲۰۰ تن واردات گوشت گرم گوسفندی  هم رسیدیم.   در این حوزه که  معاون اول هم بازدید سرزده داشتند در همه فروشگاه‌ها میدان تره بار و الان یک هفته هم هست در میدان بهمن  گوشت تنظیم بازاری عرضه می‌شود. علاوه بر اینکه گوشت تنظیم بازاری را به نوع کامل و بدون هیچگونه محدودیتی در دسترس همه متقاضیان و مشتریان قرار داده به صورت نسبی روی حوزه عرضه گوشت گرم داخلی هم اثر گذاشته  که با استمرار این فرایند  در کنار برنامه‌هایی که وزارت جهاد برای ترمیم تولید داخل دارد در ۲  جهت برای ترمیم تولید پیگیری می کنیم. شما بحث پرواربندی که از پاکستان و تأکید آن بر زیرساخت‌هایی که در دولت نهم و دهم ایجاد شد و در سیستان و بلوچستان کشتارگاه‌ها و پرواربندی‌های بسیار بزرگ که ظرفیت‌های بسیار خوبی ایجاد شده بود پاکستان هم که دومین جمعیت دامی جهان را دارد که ما این را بتوانیم دام پایه پروار را از پاکستان منتقل کنیم ۴ ماه تا ۶ ماه آنجا بحث پرواربندی صورت بگیرد و آن کمبود ذخایری که ایجاد شده در کشور به خاطر آن که در سال گذشته کشتار دام مولد صورت گرفت دام‌های میش کشتار شده بتوانیم این ظرفیت را اضافه بکنیم و بعد پس از بحث‌های قرنطینه دامپزشکی وارد بازار شود.

­سوال: یعنی دامدارانی را پرورش می‌دهند؟

­پیمان پاک: دقیقاً این کاری است که ما با کمیته امداد شروع کردیم ببینید در حوزه دام سبک مسئله ما این است که ما پرورش صنعتی و تولید صنعتی عموماً نداریم بحث پرورش خرده متوسط و کوچک است کار توافقی که بالاخره توی این دو سه ماه ما با بعضی از بخش‌ها مثل ستاد اجرای فرمان ما مثل کمیته امداد امام خمینی داشتیم این است که ما حدود ۱۰۰، ۱۵۰ هزار نفر که تحت پوشش کمیته امداد بودند و عموماً هم دامدار هستند و حتی عشایر ما با حمایت کمیته امداد و تسهیلاتی که حدود ۴۰ همت تسهیلاتی است که در اختیار کمیته امداد قرار داده شده با مشارکت دوستان ما برنامه‌ریزی داریم که انشالله بتوانیم آن آسیب‌هایی که دیده و تولید دام سبک ما که عمدتاً مبتنی بر تولیدات خرد است بیاید حمایت شود و پوشش داده شود و ما تامین دام به عبارتی مولد و تامین دام پرواری سبک را انجام بدهیم در کنارش پشتیبانی امور دام را بتواند خوراک دام در اختیارش قرار دهد و پشت در خود کمیته امداد با همان شبکه گسترده که دارد بتواند بحث پرواربندی و تولید و تحویل گوشت قرمز را دنبال کند که دیشب این توافق صورت گرفت و انشالله طی روزهای آینده این فرایند را هم ما استارت می‌زنیم.

سوال: با توجه به این حجم واردات در واقع در روزانه چقدر گوشت وارد میادین تره بار می‌شود گوشت قرمز و مشکلی در این نکته هست؟

فصاحت: ببینید ما الان روزانه با زحماتی که پیمان پاک کشیده‌اند و مجموعه عزیزان در وزارت جهاد کشاورزی خوب تقریبا نیاز ما به صورت کامل در واقع تامین می‌شود منتها آنچه که برآوردی که ما از حوزه دام داریم این است که لاشه در واقع گرم گوسفندی روند افزایشی اش متوقف شده، اما ظرف این چند روز آینده یک مقدار در واقع شکننده شده گوساله‌ای که ظرف یکی دو هفته آینده حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان هم در واقع بالا رفته.

سوال:متوقف شده منظورتون چی هستش؟

­فصاحت: متوقف شده منظورم این است که، چون عمده گوشت وارداتی ما در حوزه در واقع گوسفندی ما هم در میادین عرضه می‌کنیم آن بخشی هم که مخاطب ما هستند تقریباً بخش خاصی هستند در تنظیم بازار بسیار اثرگذار است و در کشور هم همچنین همکاری خوبی هم صورت گرفته، اما گوساله روند افزایشی را دارد طی می‌کند این اثرش روی گوسفند هم آمده.

­سوال:قیمتش را بفرمایید در واقع؟

­فصاحت: قیمتش افزایشی دارد ما الان همان ۲۷۵ هزار تومان و حالا بعضی موقع‌ها تا ۲۸۲ هزار تومان بستگی به نوع در واقع لاشه‌ای که دارد می‌آید عرضه می‌کنیم، اما این میزانی که در واقع پیام‌هایی که دارد از بازار می‌آید پیام‌هایی در واقع رو به بالا است الان فصل تقریباً تامین از خارج از کشور هم تقریباً یک مقدار مشکل‌دارتر شده یعنی هرچه ما می‌رویم جلوتر این فضا یک مقدار تنگ‌تر می‌شود لذا برنامه‌ریزی‌ها باید یکم به سمت تامین بهتر و بیشتر و از طرف دیگر این فرصت در بلند مدتی که پیمان پاک اشاره کردند در بحث کمیته امداد فقط کمیته امداد نیست در حوزه در واقع تولید داخل به نظر می‌آید که حالا آن تولید کننده‌ها، چون ما عمده بخش ارتباطی که با گوشت داریم تولید کننده‌هایی هستند که خودشان مستقیم تولید می‌کنند و می‌آیند عرضه می‌کنند در میادین.

­سوال: آخرین قیمت‌ها را بگویید؟

فصاحت: ما آخرین قیمتی که الان من هم قیمت میادین را خدمتتان عرض می‌کنم و هم قیمت‌هایی که در بازار هست الان در واقع لاشه گوسفندی که من خدمت شما هستم قیمت آزادش که در واقع خارج میادین عرضه می‌شود حدود ۴۱۰ تا ۴۳۰ هزار تومان در میادین با همان نهایتاً با ۲۸۲ هزار تومان عرضه می‌شود و پایین‌تر حتی ۲۷۰ هزار تومان هم در واقع ما داریم لاشه‌هایی که حالا ۲۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود، اما الان گوشت گوساله از ۵۰۰ هزار تومان هم عبور کرده.

سوال: در میادین چی؟

­فصاحت: در میادین حدود ۴۰۰ و تقریباً ۸۰ هزار تومان است که الان ما تقریباً مشکل تامین داریم که حالا باید قیمت را تغییر دهیم و با قول‌های مساعدی که پیمان پاک دادند احتمالاً این تامین به صورت مناسب صورت می‌گیرد.

­سوال: آن ارز متوقف شده برای گوسفندی فرمودید دیگه؟

­فصاحت: برای گوسفند فقط الان گوساله به سمت روند افزایشی است.

­سوال: نه نه الان عرضه گوشت گوسفندی متوقف شده؟

­فصاحت: نه قیمتش.

­سوال: یعنی قیمت افزایشی‌اش متوقف شده؟

­فصاحت:قیمت در واقع روند افزایشی اش متوقف شده بود در این یکی دو روز در واقع قبل عرضه آن توسط مردم به صورت عادی خارج میادین توسط دامداران یک مقدار در واقع سفت‌تر شده و در بازار کمتر دیده می‌شود آنچه که ما برآوردمان هست و جویا شدیم از تولید کنندگان عزیز این است که واقعاً وزارتخونه برنامه مشخصی برای تولید خودش الان در داخل ندارد ما تا کی می‌توانیم تامین بکنیم از در واقع خارج و  پیمان پاک هم مستحضر هستند که تلاش‌های ویژه‌ای هم کردند خودمعاون اول موضوعات در واقع همه دست به دست شدند و دست به دست هم دادند که بتوانند به صورت کوتاه مدت این تامین ارز و در واقع واردات صورت بگیرد تا این چرخه در واقع مستمر تولید داخلی این بیاید اصلاح شود این هنوز نشده یعنی ما الان در حوزه گوساله به شدت مشکل داریم و اصلاً فکری نکردیم برای اینکه این چرخه آسیب دیده قریب ۸ یا ۹ ماه است که ما مطلعیم که این اتفاق افتاده در حوزه سبک هم و تولید در واقع دام سبکم همچنین مرغ هم شکننده است یعنی حتی در مرغ هم که  پیمان پاک اشاره کردند ما الان نگرانیم الان در بازار شما می‌بینید که یک روز مثلاً به ۸۰ تومن می‌رسد در بهمن یک روز هم در واقع زیر ۷۰ تومان هم است این نشان می‌دهد که ما الان مهر ماه را در واقع داریم نزدیک می‌شویم در واقع آمدیم و وارد مهرماه شدیم الان با ورود عرض کنم خدمت شما دانش آموزان عزیز و دانشجویان و تغییر و سرد شدن هوا این مصرف می‌رود بالاتر و این تغییر اگر در واقع به صورت نگاه ما در دراز مدت به تولید داخل نباشد واقعاً لطمه می‌بیند این تلاش‌هایی بود که  پیمان پاک اشاره کردند این‌ها در کوتاه مدت می‌تواند اثرگذار باشد.

­سوال:  خدا قوت الان مهم‌ترین چالش‌هایتان در حوزه تولید چه است؟

­ مقدسی: ببینید مهم‌ترین مشکلی که ما الان در بحث تولید داریم تامین نهاده است واقعاً همونجوری که  فصاحت گفتند اصلاً دولت هیچ فکری به حال تولید نمی‌کند که ما چقدر نیاز داریم که تولید کننده برود روش برنامه‌ریزی کنیم از آن طرف افزایش قیمت بیش از حد یعنی تقریباً بالای ۱۲۰ درصدی علوفه‌ها که این علوفه‌ها مانند ذرت علوفه‌ای یا یونجه دیگر وارداتی نیست همه در داخل تامین می‌شود و دولت از اول سال تا حالا

سوال: در واقع وزارت جهاد کشاورزی دیگر یعنی باید تامین بکند؟

مقدسی: ­ببینید امسال وقتی که  رئیس جمهور می‌گویند اینجور که اداره برق به ما می‌گویند ما برق کشاورزی را از ۱ بعد از ظهر تا ۷ بعد از ظهر ۶ ساعت قطع کنیم برق شهر هست بروید روی موتور برق هیچ موتور برقی نمی‌تواند سیستم‌های چاه‌های آب را سیستم‌های آبیاری بارانی را تامین کند خوب این علوفه امسال ذرت علوفه ما پارسال ۱۴۰۰ تومن امسال رفته بالای ۳۰۰۰ تومن خب این چه جوری می‌تواند دامدار تولید کند قیمت گوشت برای تولید کننده ما رفته بالا از آن طرف واردات دام زنده از کشور پاکستان است که این بسیار خطر بزرگی که دارد به کشورمان وارد می‌کند و این تولید داخل را می‌توانم بگویم به کل نابود خواهد کرد، چون با خودش آلودگی وارد می‌کند ما نباید برویم کارهای ساخته شده را بیاوریم وقتی ما کشورمان توان دارد تولید کننده‌هایمان سرمایه‌گذارایمان توان تولید دارد باید برویم ماده اولیه را بدهیم که بتوانیم آنجا هم اشتغالمان را ایجاد کنیم درست کنیم و هم اینکه در واقع از امنیت غذایی و شغلی مان را حفظ کنیم من امروز یک چیزی را بگویم که چرا به اینجا رسیدیم سال گذشته گوشت مونده بود روی دست دامدار التماس می‌کرد که دولت بخرد نمی‌خریدند بالاخره آمدند گوشت از دامدار خریدند بزارید یک نمونه بارز بگویم پارسال در گوشت گوساله در بازار بود ۲۵۲ هزار تومان پارسال گوشت قرمز دادیم به شرکت پشتیبان هم دادند که تاریخ مملکت سابقه نداشت که این مقدار شرکت پشتیبانی بتواند از منابع داخل گوشت خرید کند خریدیم دادیم بهش کیلویی ۲۲۰ هزار تومان ۵ تکه بود دام زنده بود کیلویی ۵۹ هزار تومان گوساله تمام شده‌اش ۹۰ هزار تومان

­سوال:  تامین نشدن نهاده باعث شد که ما از خارج وارد کنیم؟

­مقدسی: ­نکته اینجاست ببینید ما اومدیم یک طرحی را دادیم به دولت گفتیم  ما گوشت را از ۵۹ تومان زنده  به ۹۰ هزار تومان می‌آوریم استخوان‌هایش را می‌کشیم بسته‌بندی می‌کنیم و می‌دهیم به شرکت پشتیبانی کیلویی ۲۲۰ هزار تومان ۲۵۲ هزار تومان بازار بشود ۲۲۰ تومان یعنی ۳۲ تومان برای مصرف کننده آوردیم پایین ۳۱ هزار تومان برای تولید کننده را بردیم بالا دو رابطه معکوس و این حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول می‌شد قرار بر این بود که ظرف ۴۸ ساعت پول تولید کننده را بدهند که این رسید به ۱۰ ماه و نیم تمام پرواربندی‌های ما را داغون کردند به خاطر اینکه هیچ کدوم از دستگاه‌های دولتی همکاری لازم را با وزارت جهاد کشاورزی نکردند و منابع مالی مورد نظر در اختیار تولید کنندگان قرار ندادند.  من یک مطلب دیگر هم بگویم ما ۴۵ سال است که از انقلاب ما می‌گذرد هر سال شاهد این حرکت‌های زیگزاگی هستیم.

­سوال: در خصوص نهاده‌های دامی که مدت‌هاست در واقع گلایه‌هایی وجود دارد از طرف دامداران در این خصوص چه کاری قرار است انجام شود؟

پیمان پاک: ببینید ما بر اساس برنامه‌ای که داشتیم خوب شما حالا باز گزارشات مختلف را تهیه کردید از ابتدای امسال در بحث تامین ارز تامین ارز به موقع صورت گرفته نهاده‌ها دارد ترخیص می‌شود ما طی فقط یک ماه گذشته عرض کردم بیش از ۱۵ کشتی را که تقریباً ۱۴ ماه ۱۲ ماه ۱۱ ماه معطل پرداخت ارز بود از مناطق تی بی آی پرداخت کردیم این منابع جدیدی که محقق شده بانک مرکزی برنامه‌ریزی کرده برای اینکه در راستای ترخیص و خرید نهاده‌ها بتواند اتفاق بیفتد برنامه‌ریزی که جهاد داشته است یک چند ماه گذشته این بود.

سوال: ­الان در تحویل سویا عقب هست وزارت جهاد درسته؟

پیمان پاک: ببینید در تحویل سویا تولید کنندگانی که دانه آوردند ببینید ما الان تعارف که نداریم یک جا می‌آییم می‌گوییم تولید داخل یکجا می‌آییم می‌گوییم واردات مثل همین نکته‌ای که مقدسی اشاره کردند البته این را اشاره بکنم حالا در پرانتز که ما یه خورده سریع صحبت می‌کنیم اینکه دولت رئیسی نبوده که رفته دام هلشتاین آورده دام شیری آورده الان گوشتش را از دام شیری دارد تامین می‌کند در دنیا دام سمنتال دارند کار می‌کنند این یک اتفاقاتی بوده یک جریان اشتباه بوده بعضی جاها انحرافاتی به وجود اومده نتیجه‌اش این شده که الان می‌بینید ما داریم تلاش می‌کنیم با همکاری خودمان و دوستان ببینید به هر حال دولت‌های گذشته بودند خود مجموعه‌های حوزه دامداری بودند یک سری جاها یک سری برنامه‌ریزی‌ها و یک سری استراتژی‌های اشتباهی هم اتفاق افتاده و الان داره اصلاح می‌شود ببینید همین نکته‌ای که گفتند من از روزی که خود بنده اومدم وزارت حالا مدیریت جدید وزارت جهاد آمد اولین جلسه را بامقدسی داشتیم بحث این بود که در حوزه شیر چالش‌ها و بحران‌هایی هستند با همفکری که داشتیم به دستور خود معاون اول محترم ما عوارض را از صادرات شیر خشک کسب کردیم و بحث برگشت ارز را کمک کردیم برای اینکه حوزه شیر ما لطمه نبیند.

­سوال: ­الان برای سویا هم قرار است همین؟

­پیمان پاک: الان یک نکته‌ای را گفتن باید اصلاح شود اینکه فرمودند می‌گویم به دستور رئیس جمهور، چون برق چاه‌های کشاورزی تامین کردند چیزی وجود ندارد اینکه حالا یک سیاستی است این اشتباه است که ما بیاییم تامین دهیم بگوییم که  رئیس جمهور این واقعا حرف اشتباهی بوده باید اصلاح می‌شد، چون واقعاً بالاترین مدیریت کشور در امروز خود  رئیس جمهور خود معاون اول معاون و خود آقایان وازرا واقعاً پیگیری می‌کنند و ورود می‌کند برای حل مشکلات و چالش‌ها، اما نکته‌ای که وجود دارد این بحث است که در حوزه تامین نهاده‌ها ما امروز علاوه بر اینکه ببینید آن‌ها این را واردات دانه خوب دانه وارد می‌شد توسط کارخانجات روغن کشی می‌شد کنجاله‌اش بخشی در اختیار تامین کننده‌ها و در اختیار دامدارها قرار می‌گرفت این تاخیری که به وجود آمده ناشی از عدم انجام تعهد همان مجموعه‌های بخش خصوصی است که دارند واردات می‌کنند روغن کشی می‌کنند و کنجاله‌اش را تحویل می‌دهند در تیر ماه تقریباً زیر ۵ هزار تن روغن گیری کنجد سویا داشتیم امروز در شهریور ماه ما میانگین ما بالای ۱۰ هزار تن تحویل کنجاله بود چرا، چون وقتی پشتیبانی امور دام دید این ضعف دارد ورود کرد و کنجاله خشک وارد کرد ما تقریبا سه کشتی ماهانه کنجاله خشک تا پایان دی ماه داریم واردات را می‌کنیم تقریبا انشالله طی اواسط آبان همان که من قولش را به شما دادم بخش عمده‌ای از این به عبارتی عقب ماندگی رفع می‌شود کنار این سه کشتی یعنی ۱۸۰ هزار تنی که شرکت پشتیبانی که امور دام کنجاله خشک وارد می‌کند ما همان وارد کنندگان را آوردیم ازشان تعهد گرفتیم بهشون فشار آوردیم که این مانده بدهیش را با کنجاله خشک.

سوال: حالا دقیق می‌خواهیم بگیم کی دقیقاً این مشکل کنجاله سویا برطرف می‌شود؟

پیمان پاک: ببینید تقریباً بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تن روزانه دارد تامین می‌شود برای خود همین مجموعه حوزه دام شیری ما فردا ۱۲ هزار تن کنجاله سویا را بارگیری می‌کنیم روی سامانه می‌گذاریم نکته‌ای که این کمبود و عدم به عبارت ایفای تعهد وارد کنندگان تا پایان مهر ماه یا بدبینانه تا اواسط آبان ماه محقق می‌شود، چون برنامه‌ای که ما از این‌ها گرفته‌ایم تقریباً چند کشتی حدود بیش از ۵۰۰ هزار تن کنجاله خشک را دارند وارد می‌کنند کشتی‌هایشان حمل شده منابع ارزی‌شان را داریم کمکشان می‌کنیم و انشاالله بتوانند این تعهد که داشتند به بخش دامداری یا به عبارتی مجموعه‌های مرغداری و حوزه تخم مرغ بتوانند تعهد قبلی‌شان را جبران کنند.

­سوال: آقای مقدسی می‌گویند که خرید می‌شود دام و یک تعویقی می‌افتد در تحویل در واقع در پرداخت مبلغ می‌گویند ۱۰ ماه تاخیر افتاده؟

پیمان پاک: ­این تاخیر که پارسال اتفاق افتاده و آن مسئله صورت گرفته ما بالاخره ببینید هرجا دولت ورود کند نه این دولت دردولت‌های مختلف و درگیر مسائل مختلف شود تا آن بودجه محقق شود محقق شود تا بخواهد پرداخت صورت بگیرد یک تاخیری دارد کاری که ما الان انجام دادیم  فصاحت هم دیدند در حوزه مثلاً به عنوان مصداق دارم عرض می‌کنم در حوزه واردات دام ما خود تامین کننده و خود وارد کننده را با قطع یعنی به عبارتی توزیع کننده این فرایند و ارتباط را مستقیم برقرار کردیم و دولت دارد اینجا بحث رگولاتوری و بحث تنظیم‌گری را انجام می‌دهد اینجا هیچ تاخیری اتفاق نمی‌افتد حالا انشاالله ما بتوانیم در فرایندهای بعدی نقش دولت را نقش تسهیلگر و نقش رگولاتور تعریف کنیم نه نقش خریدار و فروشنده.

سوال: ­آقای مقدسی نکته‌ای داشتید شما؟

مقدسی:  آذری بقای عزیز جناب آقای پیمان پاک این مطالبی را که می‌گویند برای سال گذشته است یا می‌گویند  رئیس جمهور دولت سیزدهم ببینید ما سیاسی نیستیم ما دولت فخیمه جمهوری اسلامی ایران را می‌شناسیم و داریم کار می‌کنیم در این مملکت و تولید می‌کنیم اگر سال گذشته منابع مالی تامین پول گوشت دامداران سازمان برنامه بودجه تامین کرده بود تولید کننده از بین نمی‌رفت چطور  آذری بقا ما پول برای واردات گوشت با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی داریم، ولی پول ریال برای تولید کنندگان خودمان را نداریم سازمان برنامه و بودجه تامین نمی‌کند من خواهشم این است که سازمان برنامه و بودجه با این مسئولیت بزرگی که دارند که انصافاً از موقعی که آمده‌اند خیلی خوب توانسته‌اند هماهنگی‌ها را بکنند و این خلأ‌ها را از بین ببرند بیایند لااقل یک جلسه‌ای بگذارند چرا ما می‌رویم ۱۰۰ هزار تومان ۲۰۰ هزار تومان گوشت وارد می‌کنیم اگر ما توانش را نداریم یا نمی‌توانیم ما می‌توانیم نشان دادیم که ما از صادر کننده دوباره امسال تبدیل شدیم به مصرف کننده خواهشم این است که ما بیاییم تولید را برای تولید کننده اقتصادی کنیم بگذاریم هم اشتغال‌مان هم امنیت غذایی ما حفظ شود دولت پول ندارد چرا پول برای واردات دارد الان هر دلار وارداتی گوشت قرمز هر یک دلار ۲۰ هزار تومان دارد مابه تفاوت می‌دهد این عملاً جنگ با من تولید کننده است یعنی نابودی تولید داخل اگر امسال ۱۰۰ هزار تومان می‌خواهید بدهید سال دیگر باید برویم ۳۰۰ هزار تومان بیاریم ما زمانی باید برویم بیاریم که توانی نداشته باشیم اگر توان داریم من واقعاً دلم به درد می‌آید که چرا میرویم وارد می‌کنیم بیاییم تشکلات بخش تولیدی بیاریم تجاری که  پیمان پاک می‌گویند که به تعهداتش عمل نکردند اتفاقاً برعکس آن‌ها می‌فرمایند که دولت به تعهداتشان عمل نکرده.

سوال: ­یعنی شما می‌فرمایید که در واقع حمایت از تولید داخل به جای واردات؟

­مقدسی: باید آقای پیمان پاک جلسه مشترک بگذارند تولید کنندگان تامین کنندگان و وارد کنندگان را بیارند همه با همدیگه فکرهایمان را بگذاریم روی یک میز برنامه‌ریزی کنیم این تصمیمات مقطعی مسکن هم دیگر جواب نمی‌دهد اگر شما تونستید با این روندی که وجود دارد گوشت حتی به داخل تولید کنید نابود خواهد شد نمی‌توانیم شما با هر واردات یک دام زنده دو دام داخل از بین خواهد رفت.

­سوال: ­متشکر از شما آقای فصاحت نظر شما چیست برای به ثبات رسیدن این بازار؟

­فصاحت: ببینید برای که حالا اشاره شد حتماً تلاش‌هایی که حوزه بازرگانی وزارت جهاد دارد انجام می‌دهد با محوریت  پیمان پاک و البته کمک‌های بسیار خوبی که مجموعه دولت معتقد است به تولید داخل همه این در واقع عزیزانی که دارند زحمت می‌کشند موضوع را به صورت موقت باید حل بکنند تا این تولید داخل رونق بگیرد آنچه که به ذهن ما می‌رسد این است که الان در شرایطی که الان هستیم در کوتاه مدت  پیمان پاک باز هم باید تلاش‌هایشان را مضاعف بکنند محبت بفرمایند مجموعه ذخایر به تامین شود و ترمیم شود ما الان ذخایر مرغ منجمدمان باید حتماً تامین شود ذخایر در واقع گوشت منجمدمان حتماً باید تامین شود. برآورد ما از بازار این است که شما مثلاً ماهانه حداقل باید ۱۰ هزار تن گوشت قرمز باید ارزش شود تا در واقع عید نوروز که این بازار بتواند به یک تعادل اندکی برسد در حوزه  گوشت منجمد، مرغ همچنین در حوزه  سویایی که اشاره کردند الان دوستان و عمده تولید کننده‌ها  اساسی‌ترین مشکلات در آن حوزه‌ها دارند روزی ۱۲ هزار به صورت مستمر باید عرضه شود که این بتواند در واقع کمک کند به تولید داخل که نهاده‌ها تامین شود و تولید داخل رونق بگیرد اگر تولید داخل را نگیرد در واقع زحمات عزیزان ما که الان در این جمع هستند خصوصاً آقای پیمان پاک به نتیجه کامل نمی‌رسه.

سوال: حالا آقای پیمان پاک صحبتی که هم آقای مقدسی داشتند خوب ما داریم واردات می‌کنیم و واردات هم با ارز نیمایی است خوب می‌شود همین یارانه که داده می‌شود الان بیاید تبدیل شود به حمایت از تولید داخل؟

­پیمان پاک: ببینید آقای آذری بقا یک نکته این بود که اعداد را ما مقایسه بکنیم.  ما بیش از ۸ میلیارد دلار نهاده وارد می‌کنیم یک چیزی حدود آن گوشتی که حالا وارد شده عددی زیر ۵۰ میلیون دلار است یعنی ببینید عدد واقعاً زیر یک درصد زیر ۲ زیر ۳ بخش عمده ارز را دولت دارد می‌دهد برای واردات نهاده که البته در یک سری از حوزه‌ها ما اعتقاد داریم که باید تعهدات جدی ایجاد شود شما مثلاً در بحث مرغ تولید مرغ همه چیزش وارداتی است ۸۰، ۹۰ درصد انگار صنعت مونتاژ است حالا آن نکات را کاری نداریم که باید یک تحولات اساسی در سبد پروتئینی کشور صورت بگیرد خوب به عهده وزارت جهاد است روی این هم کار می‌کند، اما در همین حوزه تولید بخش عمده بیش از ۹۰ درصد ارز کشور و حمایتی دولت دارد می‌رود در بخش تامین نهاده‌های حوزه تولید

سوال: منظور این است که باید جلساتی باشد و بیشتر به تولیدات داخلی اهمیت داده شود؟

­پیمان پاک: بالاخره یک چالش‌های ارزی را ما سال گذشته داشتیم از این نمی‌توانیم چشم پوشی کنیم یک نکته دیگر هم این است که وزارت جهاد باید به این سمت برود که از منابعی که اجازه اوفک دارد برای واردات نهاده‌ها بتواند از آن تامین بکند خوب ما این کار را شروع کردیم در بحث تی بی آی و پولی که آزاد شد کره که آمد در حوزه قطر بحث عمده‌ایش در حوزه نهاده‌ها و حوزه غذا دارو می‌تواند استفاده شود پول عمان همینجور از این منابع دارد تامین می‌شود و تامین ارز دارد صورت می‌گیرد ما همین امروز که خدمت شما هستیم هفت کشتی جدید کنجاله را پشتیبانی امور دام خریده از منابع که بنده خدمت شما عرض کردم و این تقریباً ماهانه سه کشتی دارد حمل می‌شود و مازاد بر نیاز برای حتی ما ذخایر استراتژیک هم برنامه‌ریزی کردیم که این را بتوانیم تامین کنیم این فرایند اتفاق افتاده عرض کردم از دو سه ماه گذشته تا امروز میزان نیاز دارد کنجاله و نهاده تامین می‌شود ما آن تعهد است که باید جبران کنیم آن هم جبران می‌شود تا ذخایر هم انشالله تامین کنیم.

­سوال: ­اینکه حالا می‌فرمایید واردات دارد انجام می‌شود فقط توزیع در تهران هستش در شهرستان‌ها توزیعی صورت نمی‌گیرد؟

پیمان پاک: ببینید نه الان در بعضی از استان‌ها مثل استان البرز استان قم استان خراسان رضوی دارد اتفاق می‌افتد از دو هفته پیش شروع شده و با افزایش حجم واردات ما این را تامین می‌دهیم به سایر شهرستان‌ها و استان‌ها، اما نکته ما این است که این مجموعه‌ها مثل استان تهران خودش وارد کننده دام است از استان مجاور خودش که خودش تولید کننده نیست این فرایندی که ما بتوانیم بحث نیاز استان تهران را تامین بکنیم خودش به عبارتی حالا توقف نیاز مازاد بر تقاضای مازاد بر عرضه می‌شود و باعث ایجاد تعادل در بازار گوشت قرمز می‌شود.

سوال: ­ما حالا تماس‌های مردمی داشتیم بنا بر اینکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بعضاً اصلاً گوشت قرمز نیست این به چه دلیل است در این چند روزه اخیر؟

­پیمان پاک: ­ببینید الان گوشتی که وجود دارد حالا بازرسی ما است که گوشت وفور وجود دارد مشکلی هم ندارد اگر موردی بوده دوستان بگویند دوستان بازرسی ما کاملاً نظارت دارند در تقریباً تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای این محقق بوده

سوال: ­چقدر عرضه شده به فروشگاه‌های زنجیره‌ای روزانه چقدر؟

­پیمان پاک: تقریباً غیر از حالا حدود ۱۰ درصد این واردات که می‌رود در میادین تره بار ۹۰ درصد آن عرضه می‌شود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ما حتی طی هفته گذشته که دو سه روز تعطیلی اتفاق افتاد آن هم به عبارتی مرز دچار تعطیلی و مشکل بود ما در بسیاری از روزها حتی جذب نداشتیم توسط قطعه بندی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و منجر شد به

سوال:میزانش چقدر است حدودی؟

پیمان پاک: عرض کردم حدود ۱۵۰ تن روزانه داشتیم که ۹۰ درصد فروشگاه حدود ۱۰ درصد به عبارتی ۱۵ تا ۲۰ تنش می‌رود در میادین تره بار بقیه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای.

­سوال: ­منتظر ثبات در قیمت باشیم؟

­پیمان پاک: ببینید حالا برنامه‌ریزی‌هایی که ما داریم که حالا عرض کردم معاونت دام وزارت جهاد خصوصاً تمرکز بر پرواربندی بحث حالا مواد افزایش تولید این است که ما انشالله طول اواخر ماه آینده تا اواسط و اواخر آبان ماه می‌توانیم آن ثبات را داشته باشیم.

سوال: یعنی به چه قیمتی برسد؟

پیمان پاک: ما برنامه‌ریزیمان این است که به قیمت سال گذشته برسد یعنی به عبارتی لاشه حدود ۳۳۰ عمده فروشی و ۳۸۰ خرده‌فروشی برسد در حوزه گوشت گوساله هم به همین اساس که ما انشالله با تمام برنامه این واردات میان مدت تقریباً پرواربندی و تولید.

کد خبر 54279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =