افزایش ۶۰درصدی واردات روغن خام در ۶ ماهه نخست امسال/ مدیریت بهینه مصارف ارزی با ممنوعیت موقتی واردات روغن خام

طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۶۴ هزار تن انواع روغن خام وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود ۶۰ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس»، پس از انتشار نامه ممنوعیت موقت واردات روغن خام آفتابگردان وسویا از ابتدای آبان ماه ۱۴۰۲ حرف و حدیث های زیادی در خصوص وضعیت بازار روغن نباتی و واردات این کالاها به گوش رسید اما بررسی های ما نشان می دهد وضعیت واردات و موجودی روغن خام از وضعیت مطلوبی برخوردار است و به دلیل افت شدید قیمت های جهانی طی ماه های اخیر، استقبال تجار و فعالان صنعت روغن نباتی برای واردات روغن خام با قیمت پایین تر باعث شده تا واردات این کالاها با افزایش ۵۷ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل باشد.
بنا بر این گزارش طی شش ماهه نخست سال جاری، واردات روغن خام سویا با افزایش ۱۶۶ درصدی  نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۲۸ هزار و ۲۱۴ تن افزایش یافته است. واردات روغن خام آفتابگردان نیز با افزایش ۴۹ درصدی به ۵۱۳ هزار و ۸۱۴ تن رسیده است. همچنین واردات روغن پالم نیز طی شش ماهه نخست سال جاری با افزایش ۷ درصدی  همراه بوده و عدد ۱۹۵ هزار و ۳۸۷ تن را نشان می دهد. افزایش ۱۰۰ درصدی واردات روغن کلزا نیز عدد  ۲۵ هزار و ۸۷۸ تن را ثبت کرده است.

افزایش ۶۰درصدی واردات روغن خام در ۶ ماهه نخست امسال/ مدیریت بهینه مصارف ارزی با ممنوعیت موقتی واردات روغن خام


افزایش واردات دانه های روغنی
بنا بر این گزارش، آمارهای گمرک  نشان می دهد در کنار افزایش ۵۷ درصدی واردات روغن خام، واردات انواع دانه های روغنی نیز در مجموع ۲۲ درصد افزایش یافته است به طوری که واردات دانه سویا با ۲۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیون و ۴۳۰ هزار و ۵۷۷ تن رسیده است که با احتساب ۱۸ درصد روغن خام استحصالی از دانه سویا در کارخانجات روغنکشی  می توان متصور بود که ۲۵۷ هزار و ۴۰۰ تن روغن خام سویا نیز از طریق روغن استحصالی از دانه های وارداتی در کارخانجات روغنکشی به ذخایر کشور افزوده شده است. 

ممنوعیت موقتی واردات و مدیریت مصارف ارزی
در همین حال به نظر می رسد وزارت جهاد کشاوری با توجه به آمار و ذخایر قابل قبول و افزایش بیش از ۶۰ درصدی واردات روغن خام طی ۶ماهه نخست سال جاری با اخذ نظر صنعت روغن نباتی اقدام به ممنوعیت موقتی واردات روغن سویا و آفتابگردان از ابتدای آبان ماه گرفته است. تصمیمی که می تواند علاوه بر مدیریت بهینه مصارف ارزی، تنظیم بازار روغن نباتی را در پی داشته باشد.
 

کد خبر 54316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =