قیمت گذاری ۱۹هزار و ۵۰۰ تومانی برای گندم بی‌توجهی به واقعیت‌های بازار است و فشار زیادی به دولت وارد می کند

رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به قیمت‌های روز گندم در بازارهای جهانی از احتمال تعیین قیمت ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومانی برای خرید گندم تضمینی انتقاد کرد و گفت: قیمت یک کیلو گندم روسی در محل تولید معادل ۶هزار و ۷۰۰تومان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاوه زرگران با اشاره به کلیات لایحه بودجه سال آینده کشور گفت: در بند ث تبصره ۸  اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است که خرید تضمینی گندم توسط شرکت مباشر دولتی در سال آینده صرفاً در سقف مصارف یارانه‌ای نان صورت می‌گیرد که اتفاق خوبی است به شرطی که برای این خرید قیمت واقعی در نظر گرفته شود.

او با اشاره به قیمت‌ گندم در بازارهای جهانی افزود: به تازگی اخباری مبنی بر تعیین قیمت ۱۹هزار و ۵۰۰ تومانی گندم برای خرید تضمینی در سال زراعی پیش رو شنیده می‌شود، در حالی که سیاستگذاران باید به موضوع توجه داشته باشند که هم‌اکنون گندم باکیفیت در کشور روسیه از کشاورز به قیمت ۱۲هزار روبل برای هر تن خریداری می‌شود. یعنی قیمت یک کیلوگرم گندم روسی با کیفیت در محل تولید معادل ۶هزار و  ۷۰۰تومان است. در نتیجه اگر دولت می‌خواهد بنا بر هر سیاستی پول بیشتری به کشاورز بپردازد بهتر است مابه‌التفاوت مبلغ را تحت عنوان یارانه کشت به گندمکار بدهد و قیمت گندم را مطابق قیمت واقعی بین‌المللی تنظیم کند.

رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران ادامه داد: خرید گندم با قیمت ۱۹۵۰۰ هزار تومان در هر کیلو معادل ۳۹۰ دلار در هر تن  است؛ در حالی که آرد تولیدی روسیه امروز با قیمتی کمتر از ۳۰۰ دلار به عراق صادر می شود. عراق و افغانستان بزرگ‌ترین واردکنندگان آرد در دنیا هستند اما ما در این دو بازار ۱درصد هم سهم نداریم و دلیل اصلی عدم توفیق در این بازارهای در دسترس، سیاست‌های اشتباه تجمیع یارانه و قیمت تمام شده گندم است.

 زرگران با اشاره به بار سنگین مالی ۱۵۶هزار میلیارد تومانی دولت در سال زراعی گذشته برای خرید تضمینی بیش از ۱۰.۶ میلیون تن گندم از کشاورزان که دولت را با کسری بودجه و مشکل در پرداخت مواجه کرد، افزود: تعیین قیمت ۱۹هزار و ۵۰۰ تومانی بی‌توجهی به واقعیت‌های بازار است و فشار زیادی به دولت وارد خواهد کرد. در نهایت دولت بهتر است گندم با قیمت واقعی خریداری کند و اگر می‌خواهد از کشاورز برای تولید این محصول استراتژیک حمایت کند، جداگانه و به‌صورت مشوق به کشاورز پرداختی داشته باشد.

کد خبر 54538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 72
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    آیا آقای زرگران از قیمت سایر اقلام در کشورهای دیگر اطلاعی دارند مثلاً خودرو درکشورهای همسایه
  • US ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    1 0
    شماصادرکن گندم ارزانترواردکن طبق معمول سالهای قبل
  • عبدالله غفاری IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    1 1
    خوب اصناف برای واردات گندم آزادند بروند و از روسیه گندم ۶۷۰۰ تومانی بخرند . جواب یک کشاورز
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
      0 0
      سلام خوب در روسیه اب فراوان است تورم اشکار وپنهان ندارد اجازه دهید ما گندم صادر کنیم شما وارد کنید البته هزینه بارگیری ازمبدا تا مقصد هم اقای دولت محاسبه کنید
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    چرا‌چای‌دبش‌بار‌مالی‌برای‌دولت محترم‌ندارد‌ولی‌گندم بار‌مالی‌دارد
  • محرم قربانپور IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    قیمت شش هزار تومان بشود و تورم ده درصد