بانک مرکزی شیوه و ضوابط اصلاح ثبت سفارش را ابلاغ کرد+ سند

اداره تدوین مقررات ارزی بانک مرکزی در بخشنامه ای نحوه اصلاح ثبت‌سفارش در بستر سامانه جامع تجارت و به‌تبع آن اصلاح گواهی ثبت آماری مربوط به جهت تغییر «کد تعرفه کالایی»، «شرح کالا»، «مبلغ فوب» و «مبدأ حمل» را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس»، در این بخشنامه آمده است: از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، ضمن منسوخ اعلام نمودن بخشنامه شماره ۰۲/۲۲۱۳۲۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۱، موارد ذیل درخصوص اصلاح ثبت‌سفارش در بستر سامانه جامع تجارت و به‌تبع آن اصلاح گواهی ثبت آماری مربوط به جهت تغییر «کد تعرفه کالایی»، «شرح کالا»، «مبلغ فوب» و «مبدأ حمل»، با رعایت سایر قوانین و مقررات جهت اجرا ابلاغ می‌شود:
۱- در موارد فوق اصلاح گواهی ثبت آماری منوط به اصلاح ثبت سفارش خواهد بود. بر این اساس بانک عامل می‌تواند متعاقب درخواست متقاضی نسبت به تایید درخواست اصلاح ثبت‌سفارش در بستر سامانه جامع تجارت اقدام نماید.
۲- اصلاح ثبت‌سفارش با مجوز وزارتخانه ذی‌ربط در بستر سامانه جامع تجارت به منزله تایید ارزش و تایید قیمت واحد کالای مندرج در پروفرمای اصلاحی (با نظرداشت ارزش کالای اصلاحی در زمان ثبت‌سفارش اولیه) توسط وزارتخانه ذی‌ربط است.
۳- در صورت تامین ارز به نرخ ترجیحی معادل ۴۲.۰۰۰ ریال به ازای هر دلار برای واردات دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی، شیرخشک، مواداولیه دارویی و تجهیزات پزشکی در چهارچوب بخشنامه‌های منتهی به شماره ۰۲/۲۱۷۲۵۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۰۷، اصلاح ثبت‌سفارش و به‌تبع آن اصلاح گواهی ثبت آماری به جهت تغییر «کد تعرفه کالایی» و یا «شرح کالا»، منوط به مطابقت گروه کالایی، کالای اصلاحی مندرج در پرتال ارزی با گروه کالایی کالای اولیه در زمان ثبت‌سفارش و مشمولیت کالای اصلاحی جهت تامین ارز با نوع نرخ ارز تامین شده امکان‌پذیر است.
۴- در صورت تامین ارز به نرخ ترجیحی معادل ۴۲.۰۰۰ ریال و کمتر به ازای هر دلار، (به منظور واردات سایر کالاها به غیر از کالاهای موضوع بند (۳) فوق) اصلاح ثبت سفارش و به تبع آن اصلاح گواهی ثبت آماری به جهت تغییر «کد تعرفه کالایی»  و یا «شرح کالا» امکان‌پذیر نیست. در این موارد بر لزوم پیگیری ایفای تعهدات ارزی در چهارچوب بخش هفتم مجموعه مقررات ارزی و سایر ضوابط مربوط تاکید می‌شود.
۵- در صورت تامین ارز به نرخ «فروش حواله کالاهای اساسی و ضروری» (EC) مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) یا به نرخ مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) قبل از تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۰۹، اصلاح ثبت‌سفارش و به‌تبع آن اصلاح گواهی ثبت‌آماری به جهت تغییر «کد تعرفه کالایی» و یا «شرح کالا»، منوط به مطابقت گروه کالایی کالای اصلاحی مندرج در پرتال ارزی با گروه کالایی کالای اولیه در زمان ثبت‌سفارش و مشمولیت کالای اصلاحی جهت تامین ارز با نوع نرخ ارز تامین شده امکان‌پذیر است.
تبصره: براساس مفاد بند (۵) تصویب‌نامه شماره ۳۳۱۰۷/م/ت ۶۱۲۶۲ هـ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۱ هیات وزیران، در صورت تامین ارز به نرخ «فروش حواله کالاهای اساسی و ضروری» (EC) مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) یا به نرخ مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) از تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۰ در محدوده ۲۸۵.۰۰۰ ریال به ازای هر دلار و اصلاح ثبت‌سفارش و به‌تبع آن اصلاح گواهی ثبت‌آماری به جهت تغییر «کد تعرفه کالایی» و یا «شرح کالا»، چنانچه گروه کالایی کالای اصلاحی مندرج در پرتال ارزی با گروه کالایی کالای اولیه مغایر باشد و کالا مشمول اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز بابت تاخیر در ترخیص کالا نشده باشد، لازم است مراتب به همراه اطلاعات ذی‌ربط از جمله «شماره ثبت‌سفارش»، «نام شرکت»، «شناسه/کد ملی»، «شرح و تعرفه کالا»، «مقدار کالا»، «شماره کوتاژ»، «تاریخ ترخیص (رسید مالی)»، «ارزش ارزی و ریالی» و «نرخ ریالی واحد ارز در تاریخ تامین و ترخیص» جهت رسیدگی و در صورت لزوم اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز ناشی از عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع کالا به وزارتخانه ذی‌ربط و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان منعکس شود.
۶- در صورت تامین ارز به نرخ فروش «حواله» (TT) مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) از تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ به بعد از طریق نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما)، اصلاح ثبت‌سفارش و به‌تبع آن اصلاح گواهی ثبت‌آماری به جهت تغییر «کد تعرفه کالایی» و یا «شرح کالا» فارغ از مطابقت گروه کالایی کالای اصلاحی مندرج در پرتال ارزی با گروه کالایی کالای اولیه در زمان ثبت‌سفارش، منوط به مشمولیت کالای اصلاحی جهت تامین ارز با نوع نرخ ارز تامین شده در چهارچوب قوانین و مقررات امکان‌پذیر است.
تبصره: چنانچه نوع نرخ ارز مترتب بر گروه کالایی کالای اصلاحی به نرخ «فروش حواله کالاهای اساسی و ضروری» (EC) مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) تغییر یابد، این بانک هیچ‌گونه تعهد و مسئولیتی در قبال اصلاح نوع نرخ ارز تامینی نخواهد داشت.
۷- درخواست اصلاح گواهی ثبت‌آماری به جهت تغییر «مبلغ فوب» و یا تغییر «مبدا حمل»، متعاقب اصلاح ثبت‌سفارش، صرفا تا سقف ارزش ثبت‌سفارش اولیه امکان‌پذیر است.
مقتضی است مراتب را به کلیه شعب و واحدهای ارزی ذی ربط ابلاغ و برحسن اجرای آن نیز نظارت نمایند.

برای مشاهده تصویر بخشنامه کلیک کنید


 

کد خبر 54611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =