فسادی در واردات برنج نداشتیم/ضرورت برخورد نظارتی با شایعه سازان

سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره انحصار واردات برنج توسط یکی از برندهای داخلی ضمن رد این موضوع گفت: در حوزه واردات برنج انحصاری نبوده و فسادی رخ نداده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس»، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره انحصار واردات برنج توسط یکی از برندهای داخلی ضمن رد این موضوع گفت: در حوزه واردات برنج انحصاری نبوده و فسادی رخ نداده است. وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته در حوزه واردات این محصول ارز ترجیحی نداشته و واردات برنج با ارز نیمایی انجام شده است.

وی افزود: در طول یک دهه واردات سالانه برنج بین ۱.۷ تا ۱.۸ میلیون تن بوده است. اگر متوسط واردات یک دهه برنج محاسبه شود این عدد ۱.۴ میلیون تن است.

وی با تاکید بر اینکه ثبت سفارش واردات، انحصاری نبوده، ادامه داد: به تمام شرکت‌ها اجازه ثبت سفارش داده شده و بیش از ۱۲۰ شرکت واردات برنج را انجام دادند. همچنین هیچ شرکتی بیش از ۱۵ درصد واردات برنج نداشته و سهم هر شرکت واردکننده کمتر از این عدد بوده است.

وی تصریح کرد: آمار وزارت جهاد کشاورزی در تولید برنج سال گذشته نشان می‌دهد تولید آن پایین‌تر از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده و بر اساس آمار رسمی گمرک هم یک میلیون و ۷۷۰ هزار تن برنج سال گذشته وارد شد.

خانی نوذری در پایان گفت: امسال تا امروز کمتر از ۸۰۰ هزار تن واردات برنج به ثبت رسیده و با توجه به مدیریت ثبت سفارش وزارت جهاد کشاورزی این عدد تا پایان سال زیر یک میلیون تن خواهد بود.

بررسی ها نشان می دهد که این مطالب ابتدا از سوی فردی خارج نشین در یکی از شبکه های اجتماعی بیان شده و سپس تعدادی از نشریات داخلی نیز در امتداد مسیر این فرد، اقدام به تخریب برخی برندهای مطرح غذایی کرده اند.

نکته بسیار مهم این است که نشریات مذکور بدون هیچگونه سند و مدرک موثقی اقدام به انتشار چنین مطالبی کرده اند.

احمد خانی نوذری، معاون توسعه و بازرگانی وزارت جهادکشاورزی امروز تصریح کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی در مقطع جاری بسیاری شفاف است. عملا هر مرحله انجمن ها کاملا در جریان هستند و تاریخ نیز اعلام می شود که پرداخت ارز به چه صورت است. واردکنندگانی که در آن تاریخ  کالا وارد کردند و اظهار کردند و عملا واردات کالا به پایان رسیده در صف تخصیص ارز قرار می‌گیرند.  

وی تصریح کرد: اینکه به هر شرکتی چقدر ارز پرداخت می‌شود در نهایت در اختیار بانک مرکزی است. وزارت جهاد نظر دستگاه را اعلام می‌کند. یعنی با توجه به کالایی که وارد کشور شده و زمانبندی واردات کالا، کدام شرکت‌ها در اولویت دریافت ارز هستند. این واردکننده باید پس از دریافت نظر دستگاه ریال را به حساب بانک مرکزی واریز و ارز خود را دریافت کند، بنابراین اینکه در نهایت چه کسی ارز را دریافت  می‌کند در اختیار بانک مرکزی است.  

خانی نوذری در ادامه گفت: برنج از سال گذشته کالایی نبوده که ارز ترجیحی دریافت کند. برنج ارز نیمایی دریافت کرده است. ارز نیمایی در سال گذشته قیمتی نزدیک به بازار داشته، واردات کالای برنج هم در سال گذشته عدد دور از انتظار نبوده است.  

وی در ادامه گفت: مدارک شفاف است و به تمام دستگاه‌های نظارتی نیز ارائه شده است. ثبت سفارس بین تمام واردکنندگان برنج بوده است. عملا مبنای ثبت سفارش بعد از سیستمی شدن، سقف، سابقه و رتبه بازرگان است. صحبت‌هایی که اخیرا در برخی رسانه‌ها در خصوص فساد یکی از برندهای واردکننده مطرح می شود، صحت ندارد.   

معاون توسعه و بازرگانی وزارت جهادکشاورزی  گفت: برای امسال میزان تولید ۲.۵ میلیون تن است که ۱۰ درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته داریم. همچنین واردات نیز در سال‌جاری کمتر از یک میلیون تن است. تا پایان سال نیز کمتر از یک میلیون تن واردات خواهیم داشت.  

معاون توسعه و بازرگانی وزارت جهادکشاورزی افزود: برنج ایرانی و خارجی دو کالای متفاوت هستند و دهک‌های مصرف‌کننده آن نیز متفاوت است. برنج ایرانی مساله تحریک تقاضا را دارد که این موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح شده و قرار است خط اعتباری در نظر گرفته شود تا اقشار و دهک‌هایی مصرف‌کننده برنج ایرانی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فعالان این بخش بتوانند حجم بیشتری برنج داخلی جذب کنند و با تحریک تقاضا مدیریت شود.

وی افزود: در  بخش واردات نیز اعلام کردیم کسانی که در خرید برنج ایرانی که روی دست تولیدکنندگان مانده کمک کنند ثبت سفارش حمایتی قرار می‌دهیم. یعنی به کسی که بتواند برنج بیشتری جمع‌آوری کند ثبت سفارش مازاد بر سهیمه تعلق می‌گیرد. میزان واردات را در سال جاری نیز مبتنی بر کسری تقاضا بین تولید تا مصرف واقعی  بازار تامین کردیم.

با توجه به نظرات صریح وزارت جهاد کشاورزی ضروری به نظر می رسد که قوه قضاییه و سایر دستگاه های نظارتی به این مساله ورود و بررسی کنند که این مباحث کذب با چه هدفی در جامعه مطرح می شود و اذهان عمومی را مشوش می کند، آن هم در شرایطی که کشور در دوران سخت تحریم است و دولتمردان تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا با کمک بخش خصوصی امنیت غذایی کشور به خطر نیفتد.

کد خبر 54614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =