افت تقاضا روغن آفتابگردان را ارزان می کند

فروشندگان روغن خام  آفتابگردان در منطقه دریای سیاه به دلیل کاهش تقاضا از سوی واردکنندگان عمده آسیایی، به ویژه چین و هند با چالش هایی مواجه هستند. 

یاشار غریبی: ذخایر بالا، تعطیلات ملی کشورهای خریدار و افزایش قیمت های رقابتی از سوی سایز تامین کنندگان، خریداران را بر آن داشته تا به دنبال جایگزین هایی مانند روغن آفتابگردان آرژانتینی برای کاهش خطرات اختلال در عرضه مرتبط با خرید روغن خام از دریای سیاه باشند. 
هم روسیه و هم اوکراین به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن خام آفتاب، با افزایش خطرات دریایی از حوزه دریای سیاه، دست و پنجه نرم می کنند که این مساله تا حدودی هزینه های حمل را افزایش داده و شرایط لجستیکی را پیچیده می کنند که عرضه روغن آفتابگردان دریای سیاه را کمتر رقابتی می کنند.
واردات روغن آفتابگردان آرژانتین توسط هند بین نوامبر ٢٠٢٣ تا ژانویه سال جاری بیش از ٧٠ درصد افزایش یافت که ناشی از نگرانی ها در مورد تاخیر شرایط لجستیکی و سایر هزینه ها نسبت به منطقه دریای سیاه می باشد. با وجود کیفیت پایین و قیمت بالاتر روغن خام آفتابگردان آرژانتین در مقایسه با خام آفتابگردان حوزه دریای سیاه، خریداران هندی به دلیل هزینه های حمل و نقل کمتر و نگرانی های لجستیکی، این بازار را ترجیح می دهند.
هزینه حمل و نقل روغن آفتابگردان آرژانتین به هند تقریباً ٢٠ درصد کمتر از منطقه دریای سیاه است و قیمت روغن آرژانتین به طور متوسط ​​٢٠ دلار در هر تن بیشتر است. معاملات اخیر نشان می دهد که قیمت خام آفتابگردان آرژانتین برای تحویل فوریه حدود ٩١٠ دلار در هر تن تحویل بنادر هند است، در حالی که خام آفتاب دریای سیاه بسته به ماه تحویل، ٩٢٠ تا ٩٤٠ دلار در هر تن تحویل بنادر هند عرضه می شود. 
علاوه بر این، تقاضای روغن سویا به عنوان جایگزینی برای روغن آفتابگردان، با توجه به کاهش اختلاف قیمت بین این دو، در حال افزایش است.
در چین، تقاضا به دلیل ذخایر بالا که تا ژانویه سال جاری به ٣٤٠ هزار تن تخمین زده می‌شود، کم‌ تر شده و باعث شده است که روغن آفتابگردان اوکراین و روسیه به بازارهای محلی مانند ترکیه و اتحادیه اروپا بیشتر عرضه شود و رقابت تشدید شده که بر کاهش قیمت ها، تاثیر منفی داشته باشد. ضمن اینکه، تقاضای روغن خام آفتابگردان ترکیه قادر به جذب حجم های پیشنهادی نیست که این مساله هم منجر به رقابت به سمت کاهش قیمت می شود.

کد خبر 54720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =