دهک اول درآمدی، یعنی کمترین گروه درآمدی کشور هر ماه 22 هزار تومان نان می‌خرد؛ به این ترتیب میزان هزینه‌ای که این گروه برای تهیه گوشت ماهانه خود می‌کند، از میزان نان مصرفی‌اش کمتر است.

درحالی که خانوارهای پردرآمد کشور ماهانه 72 هزار تومان در سال 92 صرف خرید گوشت قرمز کردند، خانوارهای دهک اول درآمدی یعنی خانوارهایی که کمتر از 375 هزار تومان در ماه درآمد دارند تنها 14 هزار تومان ماهانه صرف تهیه گوشت قرمز کرده‌اند.

به این ترتیب فاصله مصرف گوشت قرمز بین دهک اول و دهم درآمدی کشور به لحاظ هزینه‌ای 1800 درصد یا 19 برابر است.

بررسی آمارهای منتشر شده از مصرف اقلام غذایی اساسی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است نشان می‌دهد به طور متوسط خانوارهای شهری هر ماه 52 هزار تومان گوشت قرمز خریداری می‌کنند.

کم درآمدها برای نان بیشتر پول می‌دهند تا گوشت

این آمار درباره نان نیز اعداد و ارقام جالبی را به نمایش گذاشته است. دهک اول درآمدی، یعنی کمترین گروه درآمدی کشور هر ماه 22 هزار تومان نان می‌خرد. به این ترتیب میزان هزینه‌ای که این گروه برای تهیه گوشت ماهانه خود می‌کند از میزان نان مصرفی‌اش کمتر است.

هرچه دهک های درآمدی را به سمت بالاتر پیش می رویم میزان هزینه‌ای که آنها برای اقلام غذایی می کنند نیز بیشتر می‌شود. در مجموع خانوارهای شهری کشور به طور متوسط در سال 92، 37 هزار تومان در ماه بابت خرید نان پرداخت کرده‌اند و این عدد در دهک دهم یعنی خانوارهایی که ماهانه بیش از یک میلیون و 600 درآمد دارند؛ به رقم 40 هزار تومان در ماه رسیده است.

مصرف تاسف انگیز ماهی

با وجود آنکه به نظر می رسد مصرف ماهی باید در دهک‌‌های پردرآمد کشور بالا باشد اما می بینیم حتی گروه دهم نیز تنها 17 هزار تومان ماهی‌در ماه می‌خورد. این آما اما در مورد دهک اول و کم‌درآمدها تاسف انگیزتر است. تنها 2 هزار تومان در ماه از سوی گروه کم‌درآمد برای خرید ماهی و فرآورده‌های آن هزینه می شود و این رقم برای متوسط کشور هم ماهانه 11 هزار تومان برآورد می‌شود.

فقط ماهیانه 5 هزار تومان برای شیر هزینه می‌شود

کم‌درآمدترین گروه درآمدی کشور تنها پنج هزار تومان در ماه برای مصرف شیر هزینه می‌کنند. در دهک‌های بالاتر نیز وضع بهتری را شاهد نیستیم متوسط هزینه‌ای که خانوارهای شهری ایران برای خرید شیر می‌کنند ماهانه 13 هزار تومان است. یعنی یک خانوار سه و نیم نفری تنها 13 هزار تومان هر ماه شیر می‌خورد. حتی پردرآمدهای کشور هم مصرف شیرشان بالا نیست. فقط ماهی 18 هزار تومان.





منبع:تابناک
کد خبر 561dd72ed19b43a281fc0a4ba08de9df

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =