۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
محققان آمریکایی موفق به شناسایی نخستین گونه ماهی خونگرم جهان شده‌اند که با وزن حدود 90 کیلوگرم، به اندازه یک تایر خودرو است.

ماهی Opah که به ماه‌ماهی هم معروف است، گرمای داخلی بدنش را توسط بال زدن مداوم باله‌های سینه‌ای خود تامین می‌کند و میانگین دمای عضلات آن، بین چهار تا پنج درجه سانتیگراد بالاتر از دمای آب اطراف آن است.

ماهی تن و برخی از کوسه‌ها می‌توانند بخشهای خاصی از بدن خود مانند عضلات شناگر و چشمها را به منظور کاوش در اعماق سرد دریا گرم کنند، اما برای حفظ اندام حیاتی مانند قلب از سرما باید به سطح بازگردند.

ماهی Opah از ساختار منحصربفردی برخوردار بوده که از هدر رفتن گرمای داخلی آن در مواجهه با محیط اطراف جلوگیری می‌کند. از این رو دیگر نیازی به بازگشت به سطح برای حفظ اندام داخلی‌اش از سرما ندارد.

موجودات خونگرم مانند پرندگان و پستانداران، حرارت داخلی خود را مستقل از محیط تولید و حفظ می‌کنند. موجودات خونسرد شامل دوزیستان، خزندگان، بی‌مهرگان و اکثر ماهی‌ها هستند.

رنگ این ماهی، قرمز زنگ‌زده بوده و بدن بیضی‌شکل آن از نقطه‌های سفید و باله‌های قرمز روشن برخوردار است.

Opah که در اقیانوس‌های سراسر جهان زندگی می‌کند، بیشتر وقت خود را در اعماق 50 تا 400 متری به شکار ماهی و ماهی مرکب می‌گذراند.

ساختار منحصربفرد درون آبشش‌های این ماهی به خون گرمی که از مرکز بدن بیرون می‌آید، اجازه می‌دهد تا خون سرد بازگشته از سطح تنفسی آبشش را گرم کند. این طراحی در مهندسی به «تقابل حرارتی متقابل» موسوم است.

خونگرم بودن به Opah اجازه می‌دهد از سرعت شنا و واکنش بالاتر، عملکرد مغزی و چشمی بهتر و توانایی مقاومت در برابر تاثیر سرما بر اندامهای حیاتی برخوردار باشد.

این یافته‌ها در مجله ساینس منتشر شده است.

منبع:ایسنا

کد خبر 56b6af3ac6d2419b8a61a675aaf711bc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =