صنایع غذایی> دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی با بیان اینکه ایجاد هرگونه انحصار و دامپینگ در بازارمصرف‌ غیر‌قانونی است، گفت: این دامپینگ مورد تایید ما نیز نیست.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد قبله در حاشیه نشست انجمن روغن نباتی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه در شرایط فعلی که قیمت روغن توسط برخی از برند های درحال دامپینگ است، چه لزومی برای افزایش قیمت این محصول وجود دارد، افزود : فروش با تخفیف، تنها مربوط به روغن نیست، جرم تولید کنندکان روغن نباتی این است برای رسیدن کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده، تخفیف‌ها را به داخل فروشگاه‌ها برده اند.

وی در ارتباط با ایجاد دامپینگ درتوزیع روغن، برای ایجاد انحصار در خرده فروشی‌ها،  توسط یک شرکت عربستانی که منجربه صدمه به تولیدات داخلی می‌شود ، خاطرنشان کرد: این دامپینگ مورد تایید ما نیز نیست و خلاف قانون به حساب می‌آید و هیچ شرکتی نباید در بازار مصرف انحصار داشته باشد.

قبله با بیان اینکه دامپینگ و تقاضای افزایش قیمت صنایع روغن دو مقوله متفاوت است، ادامه داد:  به طور معمول دامپینگ توسط شرکت‌های که توان مالی مناسبی دارند، انجام می شود یا در مواردی که صنایع نیاز به نقدینگی دارند این عمل در بازار مصرف انجام می‌شود و اعمال دامپینگ همیشه به معنی شرایط مطلوب تولید نیست.

وی با تاکید بر اینکه دامپینگ عملی غیرقانونی است، اظهار داشت:  به دلیل رکود حاکم بر بازار برخی از شرکت‌ها نیز برای تصاحب بازار مصرف این عمل را انجام می‌دهند.

قبله در پاسخ به اینکه شما به عنوان مسئول تنظیم بازار روغن، چرا با تخلفات یاد شده برخود نمی‌کنید، تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه برخورد‌های لازم را انجام دهند زیرا ما تنها مسئولیت اجرای و تامین روغن را در اختیار داریم  و ابزار حاکمیتی و تعزیراتی در اختیار دولت است.

این مقام مسئول اضافه کرد:  بنده اجازه افزایش قیمت، کاهش قیمت و برخورد تعزیراتی را ندارم و مسئولیت‌های حاکمیتی دولت در تنظیم بازار این محصول حکم فرما است.

دبیر انجمن روغن اظهار داشت: درخواست افزایش 5 تا 6 درصدی روغن از اسفند ماه سال گذشته به کارگروه تنظیم بازار ارائه شده اما با وجود موافقت ضمنی، عملیاتی نشده است .

قبله اظهار داشت:  قیمت جهانی روغن، حدود 30 درصد کاهش یافته اما به دلیل تغییر نرخ ارز مرجع به بازار آزاد، هزینه‌های تامین ما نیز جدا از هزینه‌های معمول صنایع افزایش یافته است.

وی گفت: بخش خصوصی با اعتماد به دولت تدبیر و امید؛  قبل از عملیاتی شدن تعهدات بخش دولتی، خرید تضمینی دانه‌های روغنی را انجام داد و 25 میلیارد تومان خسارت دید.
کد خبر 56bfdc0010b346a2ae1dc0ce2c4e0a06

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =