کشاورزی دبیرکل خانه کشاورز گفت: بخش کشاورزی مصرف‌کننده حدود ۹۰ درصد آب است و ایران در بین کشورهای جهان تنها کشوری است که مصرف آب بالاتر از ۵۰ درصد منابع تجدیدپذیر دارد.

عیسی کلانتری در نشست خبری روز گذشته در خانه کشاورز، اظهار کرد: علیرغم اختلاف نظر وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو در زمینه مصرف آب که یکی میزان سهم بخش کشاورزی را ۶۰ درصد و دیگری ۹۰ درصد اعلام می‌کند، باید گفت که بخش کشاورزی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آب مصرفی تجدیدپذیر کشور را به خود اختصاص داده است که در این زمینه باید بیشتر از گذشته تلاش شود تا سهم آب بخش کشاروزی از منابع تجدیدشونده کاهش یابد.

دبیرکل خانه کشاورز افزود: سالانه در کشور ۸۸ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر داریم اما وزارت نیرو مصرف آب را ۹۶ میلیارد متر مکعب یعنی ۱۰۸ درصد اعلام می‌کند در حالیکه همه سازمان‌های بین‌المللی اعلام می‌کنند اگر کشوری می‌خواهد تعادل اکولوژیکی داشته باشد باید ۲۰ درصد منابع آبی تجدیدپذیر خود را مصرف کند و در صورت خشک بودن کشور و کم بودن بارندگی نهایتا تا ۴۰ درصد حق مصرف آب را دارد و در جهان تنها هشت کشور هستند که بیش از ۴۰ درصد مصرف آب دارند و ایران تنها کشوری است که مصرفش بالاتر از ۵۰ درصد است.

وی افزود: به عنوان مثال در استان‌های خراسان ۱۴۰ درصد، کرمان ۱۱۰ درصد و فارس ۱۰۲ درصد آب تجدیدپذیر استفاده می‌شود و این نشان می‌دهد که هیچ توجهی به مصرف آب در کشور نمی‌شود اما اگر مشکل کم‌آبی و مصرف بیش از حد آب که عمده آن در بخش کشاورزی است،‌ادامه پیدا کند در دهه‌های آینده و برای نسل‌های آتی آبی باقی نمی‌ماند.

دبیرکل خانه کشاورز اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه دریاچه ارومیه به ویژه شرق این منطقه فعالیت زنبورداری تعطیل شده است و اگر هشت سال در منطقه‌ای زنبورداری تعطیل شود ریشه کشاورزی خکشیده می‌شود.

وزیر اسبق کشاورزی اعلام کرد: در استان‌هایی مانند خراسان و کرمان که مشکل کم آبی وجود داشت برخی از کارخانه‌های تولید قند و شکر به حوزه دریاچه ارومیه هجوم آوردند و با قرارداد بستن با کشاورزان اقدام به تولید چغندرقند و حمل آن به استان‌های خود کردند که این مساله سالانه چهار میلیون دلار زیان به صورت مستقیم به اقتصاد ملی وارد می‌کند، چرا که ارزش شکر تولیدی حاصل از چغندرقند برداشت شده از منطقه دریاچه ارومیه که به حدود ۴۰۰ هزار تن می‌رسد و به استان‌های خراسان و اصفهان می‌رود حدود ۱۸ میلیون دلار است، در حالیکه ۵۰۰ میلیون تن کیلومتر معادل ۲۲ میلیون دلار هزینه حمل آن به این دو استان می‌شود و این زیان به غیر از زیانی است که بابت هزینه آب مصرفی و هزینه تولید چغندرقند صرف می‌شود، است.

دبیرکل خانه کشاورز گفت: در این راستا دیگر اجازه نخواهیم داد تا چغندرقند از استان آذربایجان غربی خارج شود و کشاورزان باید به اندازه نیاز استان خود در این حوزه چغندرقند تولید کنند و اگر به جای این محصول ذرت کاشته شود حدود ۶۴ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی می شود. در واقع طرح نکاشتی در حوزه دریاچه ارومیه وجود ندارد و اگر این طرح در دستور کار قرار گرفت برای دو سال نخست بود که با بارش‌های مناسب باران از دستور کار خارج شد.

منبع:ایسنا
کد خبر 57c15502e68841c4b2d39981e87efe39

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =