مواد غذایی>  حلیم یکی از غذاهای نذری پر طرفدار و پر زحمت در ایام اربعین در هئیت‌های عزاداری به شمار می‌آید که نزدیک شدن به ایام خاصی چون محرم و صفر موجب می‌شود تا بازار درست کردن این غذا داغ شود.

با نزدیک شدن به ایام اربعین بازار درست کردن غذاهای نذری در میان مردم داغ‌تر می‌شود تا جایی که در هر موکب و تکیه و هر خانه‌ای یک دیگ نذری به چشم می‌خورد.

غذایی که بیشتر در ایام اربعین به عنوان نذری مورد استفاده قرار می‌گیرد حلیم است، این غذا با وجود اینکه سختی فراوانی در مراحل پخت دارد ولی با این وجود در شاهد طبخ آن در بسیاری از هیئت‌های عزاداری هستیم.

مراحال آماده کردن این غذا حداقل یک تا دو روز زمان می‌برد و بسته به تعداد میزان تهیه آن مقادیر مواد نیز تغییر می‌کند.

با این وجود برای درست کردن حلیم نذری برای باید موادی چون گندم حلیمی، گوشت گوسفندی یا بوقلمون، دنبه گوسفندی، روغن و کره، زردچوبه، دارچین و نمک و آب، یک دیگ بزرگ و یک اجاق گاز و یک کپسول گاز و ظروف یک بار مصرف را آماده کرد.

در ابتدا به سراغ هزینه اجاره وسایل پخت و پز می‌رویم هزینه اجاره این اقلام در سطح شهر برای یک دیگ بزرگ برای 200 نفر حدود 70 هزار تومان، کپسول گاز 45 هزار تومان، ملاقه، لگن و آبگردون نیز 15 هزار تومان است که جمعا هزینه آن حدود 130 هزار تومان می‌شود.

حال به سراغ هزینه مواد لازم خرید مواد برای 200 نفر برای تهیه حلیم می‌رویم که گندم لازم برای هر نفر 200 گرم و جمعا 20 کیلو می‌شود که قیمت متوسط آن برای هر کیلو 2 هزار و 100 تومان که جمعا هزینه خرید گندم 42 هزار تومان می‌شود.

به علاوه برای تهیه گوشت لازم برای تهیه یک دیگ 200 نفر حلیم باید به ازای هر نفر 100 گرم گوشت گوسفندی خریداری کرده که با توجه به اینکه قیمت هر کیلو گوشت 38 هزار تومان است هزینه آن برای این تعداد 760 هزار تومان می‌شود.

بر این اساس گوشت و گندم مواد اصلی تشکیل دهنده یک حلیم نذری است که در این میان مواد دیگر چون دنبه گوسفندی یا روغن حیوانی باید حدود 50 هزار تومان کرد.

که در کنار تمام این مواد نباید زحمت آشپز برای این غذا را نادیده گرفت چون با توجه به زمان بر بودن و سخت بودن تهیه این غذا باید آن را به دست یک آشپز ماهر سپرد که برای آن نیز باید هزینه کرد که هزینه آن نیز از 100 هزار تومان شروع می‎شود.

حال به سراغ تهیه مواد برای تزئین حلیم می‌رویم که باید از موادی چون دارچین و روغن یا کره استفاده کرد که هزینه تهیه این اقلام برای 200 نفر شامل نیم کیلو دارچین با هزینه 10 هزار تومان، 3 کیلو روغن با هزینه 17 هزار تومان است که جمعا حدود 30 هزار تومان می‌شود.

در این بین هزینه‌های جزئی دیگری نیز برایه تهیه زرد چوبه و نمک برای طبخ گوشت نیز استفاده می‌شود که حدود 10 هزار تومان است.

بعد از تهیه غذا و آمده شدن باید ظرف مناسبی برای آن انتخاب کرد که قیمت سطل متوسط دردآر 330 تومان که برای 200 نفر 66 هزار تومان می‌شود.

هزینه پخت حلیم برای 200 نفر با در نظر گرفتن تمامی موارد حدود یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه دارد.
کد خبر 59f67ee9509e48059cdf1035c8518e52

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =