مواد غذایی> در حالی که مضر بودن روغن پالم برای قلب و افزودن آن به لبنیات در اوایل سال 93 و تا ماهها بعد از جنجالی ترین خبر روز بود مالزیایی ها معتقدند ایرانی ها در اشتباهند

کاهش 42.1 درصدی واردات روغن پالم ایران از مالزی، مقامات پوتراجایا را به واکنش واداشت و مالزی مذاکره با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در آینده ای نزدیک و تشکیل تیم تحقیقاتی به منظور معرفی ارزش غذایی روغن پالم و ماهیت واقعی آن برای ایرانیان را مدنظر قرار داد.

به گزارش ایرنا، مالزی برای جبران کاهش صادرات روغن پالم به ایران که از مهمترین صادرات این کشور محسوب می شود، دست به این اقدامات زده است.

کاهش صادرات روغن پالم در کنار سقوط بی سابقه ارزش رینگیت واحد پول مالزی باعث افزایش نگرانی دولت این کشور شده است.

صادارت روغن پالم مالزی در سال 2014 به 17 میلیون و 270 هزار تن با ارزش اقتصادی 44 میلیارد و 43 میلیون رینگیت (12 میلیارد و 500 میلیون دلار) رسید که در مقایسه با سال پیش از آن حدود یک میلیون تن کاهش داشت.

صادرات روغن پالم مالزی به ایران نیز سال 2014 میلادی با کاهش 42.1 درصدی مواجه شد و به 447 هزار و 58 تن رسید که این رقم در سال 2013 میلادی 635 هزار و 258 تن بود.

روزنامه نیواستریت تایمز روز چهارشنبه به نقل از عمار داگلاس یوگاه امباس، وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی اعلام کرد که این وزیر مالزیایی تصمیم دارد با حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در آینده ای نزدیک دیدار کند.

دلیل درخواست وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی برای دیدار با وزیر بهداشت ایران، واکنش مرداد ماه وزارت بهداشت به استفاده بیش از حد و غیراستاندارد از روغن پالم در شیرهای پرچرب بود.

با پیگیری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تصویب شد که میزان واردات روغن پالم به حداکثر 30 درصد برسد و این وزارتخانه توصیه کرد مردم از روغن پالم کمتر استفاده کنند، که این عوامل در کاهش واردات روغن پالم از مالزی تاثیرگذار بود.

وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی پس از دیدار روز گذشته با گروه دوستی پارلمانی ایران و مالزی، گفت: ایران به دلیل سیاست های محدودکننده و تبعیضی در مورد روغن پالم، خرید این محصول را کاهش داده است.

گروه دوستی پارلمانی ایران و مالزی به منظور کاهش فاصله روابط دوجانبه تجاری با وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی دیدار و گفت وگو کرد.

این مقام مالزیایی گفت: به دلیل برخی ابهامات در مورد روغن پالم، تحقیق مشترکی توسط کمیته روغن پالم و شورای روغن پالم مالزی در حال انجام است تا ارزش غذایی این محصول مشخص شود در در اختیار ایرانیان قرار گیرد و اطلاعات نادرست در مورد روغن پالم روشن شود.

کارشناسان داخلی و بین المللی حوزه سلامت افزودن روغن پالم به لبنیات و استفاده دراز مدت آن را عامل مهمی در بروز بیماری هایی خطرناکی مانند سکته قلبی در افراد می دانند.

وزیر بهداشت نیز تاکید کرده بود: روغن پالم به دلیل کیفیتی که دارد برای سلامتی مضر است و لبنیات به بازار آمده نشان می دهد به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده شده است.

روغن پالم با افزایش کلسترول بد خون در نهایت تنگی و انسداد عروق و سکته های قلبی را به همراه دارد.
کد خبر 5fec806f1f5b42d1832f93c545fd9997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =