مریم حق‌بیان - 
«هر حرکتی که دستوری و دولتی شد لاجرم به مشکل بر می‌خورد، کافی است مراجعه نمایید به مصوبات پروژه‌های نان صنعتی که از تصویب دولت و مجلس هم گذشته است، با اطلاع کامل می‌گویم که حتی یک خط از مصوبات طرح نان صنعتی اجرایی نشده است.» آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های یک مدیر سرد و گرم چشیده صنعت غذاست که در هر صنفی از این صنعت وارد می‌شود غوغایی به‌پا می‌کند. برای این مدیر مدبر تفاوتی نمی‌کند در صنعت ماکارونی باشد، یا آرد یا نان، در مرکز فعالیت کند یا در فضای غبارآلود خوزستان آنچه با نام او مترادف است، حرکت رو به جلو و تابوشکنی در هر صنفی است که وارد می‌شود، و افق‌هایی است که به دستان او گشوده می‌شود. آنچه در پی می‌آید ماحصل گفت‌وگو با مهندس مرتضی میثمی‌فرد، مدیرعامل «تک نان جنوب» با کوله‌باری از تجربه موفق است که ماحصل آن در ادامه می‌آید.

لطفاً در رابطه با آخرین وضعیت تولید نان صنعتی در کشور توضیح دهید؟
در حال حاضر واحدهای نان صنعتی شرایط متفاوتی دارند. برخی خوبند، برخی متوسط‌اند و برخی‌ها هم وضع مناسبی ندارند، این روند علت‌های بسیاری هم دارد از خود صاحب صنعت گرفته تا محل اجرا و وضعیت ماشین‌آلات در این وضعیت دخیل است، این‌گونه است که نمی‌توان به یک شکل سخن گفت زیرا پروژه‌های نان صنعتی در حال پوست‌اندازی هستند. 

لطفاً در رابطه با وضعیت توزیع آرد در کشور با توجه به مشکلات بین اتحادیه‌ها و شرکت بازرگانی دولتی توضیح دهید؟
وضعیت توزیع آرد در کشور مناسب است و مشکلی ندارد و روابط حسنه‌ای بین این دو وجود دارد. در توزیع آرد مشکلی نیست، آنچه مطرح می‌باشد کیفیت آرد است که آن هم بستگی به گندم دارد، زیرا که صنعت آردسازی جزو صنایع تبدیلی است. چنانچه گندم تحویلی مناسب باشد آرد مطلوب حاصل می‌شود و درصورت نبود چنین وضعی قطعاً مشکلاتی در کشور به‌وجود می‌آید. 

دولت در اجرای طرح صنعتی شدن نان کشور موفق نبوده است، دلایل شکست این طرح را ناشی از چه می‌دانید؟
بله دولت در اجرای طرح صنعتی شدن نان موفق نبوده است. البته این جمله صحیح است چرا که هر حرکتی که دستوری و دولتی شد لاجرم به مشکل برمی‌خورد. کافی است مراجعه نمایید به مصوبات پروژه‌های نان صنعتی که از تصویب دولت و مجلس هم گذشته است. با اطلاع کامل عرض می‌نمایم حتی یک خط از مصوبات نان صنعتی به اجرا گذارده نشده است، پس مجریان پروژه‌های نان صنعتی مقصر نیستند، بلکه این دولت قبلی بود که سرابی را نشان سرمایه‌گذاران داد ولی به تعهدات خود عمل نکرد. 

آینده این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آینده این طرح را اینجانب روشن و مطلوب می‌بینیم، زیرا که کشور در هر صورت در حال پیشرفت است و نمی‌شود به عقب برگشت البته این مطلب بسیار بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد. هرچه کشور در حوزه اقتصاد و اشتغال پیشرفت داشته باشد امید به موفقیت نوآوری‌ها در صنعت بیشتر می‌شود که امید است این چنین شود. 

آیا با ایجاد شهرک‌های نان صنعتی در هر استان موافق هستید؟ لطفاً توضیح دهید.
ایجاد شهرک‌های نان صنعتی در کشور یک توهم بیش نیست. واقعاً نمی‌دانم این چه حرفی است که ما در شهرستان‌ها حتی در تهران شهرک‌های نان صنعتی داشته باشیم. این مطلب حتی در کشورهای پیشرفته جامعه عمل به‌خود نگرفته است چه برسد به ایران که هنوز اندرخم یک کوچه قرار داریم. 

لطفاً در رابطه با واردات گندم توسط بخش خصوصی و تبعات مثبت و منفی این طرح توضیح دهید؟
در مورد ورود گندم توسط بخش خصوصی این امری است که در سال‌های گذشته هم اتفاق افتاده بود. منتهی متأسفانه مجوز ورود گندم را به شرکت‌هایی می‌دادند که اصلاً تخصصی در این‌خصوص نداشتند. گندم‌هایی وارد می‌کردند که اصولاً مطلوب نبود، چرا که فقط به‌دنبال منافع شخصی خود بودند. لیکن چنانچه این مجوزها به واحدهای قدرتمند آردسازی داده شود، قطعاً مطلوب نظر خواهد بود. همچنین بهتر است دولت هم در این خصوص ورود پیدا نکند. کشور ما باید به سمتی برود که برای بخش خصوصی واقعی فضا باز شود تا همچون کشورهای پیشرفته بتوانند برای تولیدات خود به بازارهای صادراتی قابل رقابت وارد شوند. امروزه کشورهایی در عرصه صادرات قوی هستند که با حجم بزرگی از لحاظ خرید و فروش وارد میدان رقابت می‌شوند و آنگاه است که می‌توانند با رقبای خود به رقابت از نظر قیمت بپردازند. 


لطفاً کمی در رابطه با شرکت‌، تولیدات و برنامه‌های آینده آن توضیح دهید؟
این شرکت در حال حاضر نان لواش خود را روزانه در استان خوزستان توزیع می‌نماید. اخیراً نیز خط نان تست خود را راه‌اندازی نموده و در حال تولید و رشد است. خط بیسکویت و کوکی هم با برند «دلاتو» مدتی است که وارد بازار شده است که از استقبال مطلوبی به جهت کیفیت بی‌نظیر آن برخوردار شده است. اخیراً نیز با خرید یک خط بر لیتر به حجم تولیدات خود افزوده است که چون خط کامل آن اتومات و اروپایی است از بهترین تولیدات در سطح کشور شناخته شده است. 

روند برگزاری نمایشگاه نان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در مورد برگزاری نمایشگاه آرد و نان فی‌الواقع نظر خاصی ندارم، زیرا که در هیچ کشور دیگری ندیده‌ام برای این دو محصول نمایشگاه ویژه‌ای برگزار نمایند. آرد یک محصول بسیار باقدمتی است که به‌نظرم نیاز به نمایشگاه ندارد. نان هم یک محصول محلی Local است که آن هم نیازی به نمایشگاه در سطح کشور ندارد. 

چندی پیش وزیر بهداشت از نبود آرد با کیفیت و شوری نان گلایه‌مند بود، در این رابطه چه نظری دارید؟
در مورد نظر وزیر محترم بهداشت لازمست گفته شود که عکس‌العمل ایشان بابت شنیده‌هاست که نمی‌توان آن را در کل کشور عمومیت داد. استان‌هایی که از گندم بهتری برخوردارند قطعاً آرد مناسبی را آسیابانان به نانوایان عرضه می‌دارند و همین‌طور برعکس. لذا بایستی در نظرداشت و قبول کرد که برخی از استان‌ها از گندم مطلوبی برخوردار نیستند که لازمست وزارت محترم جهادکشاورزی نسبت به بهینه کردن بذر آنها همراه با تقویت علم کشت و داشت و برداشت به کمک کشاورزان زحمتکش مملکت اقدام نماید. 

آیا موافق جبهه گیری‌های وزیر جهاد کشاورزی با سخنان وزیر بهداشت هستید؟
به نظرم نیازی به جبهه‌گیری نیست. هر دو وزیر محترم در تلاشند نسبت به قوت عام مردم کشور سعی وافر نمایند که این عملکرد از هر طرف ستودنی است. ممکن است برخی برداشت دیگری داشته باشند که این عمل به‌نظر منطقی نخواهد بود. 

در مورد ادعای دبیر انجمن صنفی آردسازان مبنی بر اختلاط گندم با خاک چه نظری دارید‌؟
در مورد اختلاط گندم یا خاک مشکل اصلی قطعاً کشاورزان نیستند. آنچه اتفاق می‌افتد و یا در برخی استان‌ها اتفاق افتاده متأسفانه برخی کامیون‌داران و یا سیلوداران هستند که برای سود بیشتر اقدام به چنین عمل ناپسندی می‌کنند، ضمن آنکه جدول پاکی تحویل گندم بایستی در حدود 2 درصد افت مفید و 2 درصد افت غیر مفید تغییر پیدا کند، همانند آنچه در حال حاضر برای آسیابانان مورد محاسبه قرار می‌گیرد. 

منبع: اقتصاد سبز

کد خبر 651fe36e5b294fe3ad422589dad3375c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =