غذا و تغذیه> در برخی افراد با افزایش تدریجی سن ضعف عضلانی و ماهیچه مشاهده می شود که برای پیشگیری از آن باید از مواد غذایی مناسبی استفاده کنند.

دکتر خدیجه رحمانی متخصص تغذیه گفت: معمولا ضعف عضلانی را اکثرا در سالمندان مشاهده می شود،به طوری که با كاهش تدريجي فعاليت‌هاي فيزيكي و افزايش بيماري هاي مزمن همراه مي‌شود كه تا حدی زیادی تغذیه مناسب  قادر است از اين مشكلات پيشگيري كند.

وی با اشاره به نرسیدن پروتئین ها و کربوهیدارت ها بیان کرد:در صورتی که پروتئین موجود در مواد غذایی به ماهیچه ها نرسد فرد دچار ضعف می شود، کربوهیدرات ها هم که به صورت گلیکوژن در ماهیچه ها و خون به صورت گلوکوز است سوخت ماهیچه را برای فعالیت های روزانه تامین می کنند.

این متخصص تغذیه در خصوص ضعف تدریجی ماهیچه ها ادامه داد:اگر ماهیچه ها به تدریج ضعیف شوند ممکن است به دلیل کم خونی که سبب نرسیدن  اکسیژن به ماهیچه به طور کافی نمی رسد یا  بیماری قندی و غیره باشد پس در قدم اول باید یک برنامه ی غذایی مناسب هر فردی در طول روز داشته باشد.

وی افزود: برای اینکه هر فردی  فعالیت جسمانی بهینه ای داشته باشد باید ازغذاهایی که  دارای مقدار کافی پتاسیم، منیزیم وپروتئین می باشد،استفاده کند. حتی برای تامین انرژی کافی از گروه کربوهیدات شامل نشاسته، نان،برنج از چربی های مفید برای ساخت عضلات و برای  حجم عضلات، از گروه  پروتئین شامل گوشت، تخم ومرغ، حبوبات را در برنامه ی غذایی خود قرار دهد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد:در کنار چربی ها روغن های مغزی و دانه های روغن همچون فندوق،تخمه،پسته و.دیگر موارد که جزء گروه چربی ها هستند به طور متوسط 30 تا 50 گرم برای هر فردی مناسب است .

وی در خصوص دیگر مواد غذایی که سبب تقویت ماهیچه های می شود، خاطرنشان کرد:ویتامین ها ومواد معدنی در پروتئین ها شامل خرما، جعفری، موز، ماهی، میگو، خاویار وغیره هم برای حفظ پروتئین مشاهده می شود. که حتما باید به مقدار کافی در سبد غذایی وجود داشته باشد.

منبع:شفاآنلاین
کد خبر 66b6b4b3fff941439b4d66728471a287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =