کشاورزی> مدیر دفتر بهبود روش‌های بهره‌برداری فاضلاب‌ آبفای کشور با بیان اینکه 20 درصد آبی که تولید می‌شود با بازچرخانی مجدداً به مصارف کشاورزی و صنعت می‌رسد، گفت: سالانه یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب تصفیه و بارچرخانی می‌شود اما باید 30 سال قبل به فکر بازچرخانی مجدد آب می‌افتادیم.

بهنام وکیلی در پاسخ به این سؤال که وضعیت بارچرخانی و تصفیه آب در کشور چگونه است، گفت: چند سالی است که توجه ویژه‌ای به تصفیه آب و بارچرخانی شده است و از آنجا که ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است این موضوع باید از 30 سال قبل مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته سازمان برنامه و بودجه با اختصاص ردیف بودجه به مبلغ یک میلیارد تومان برای احداث تصفیه‌خانه‌های محلی در برخی استان‌ها قدم‌های خوبی برای اهمیت دادن به بارچرخانی آب برداشت، اظهار داشت: سرانه مصرف آب در شبانه‌روز در حال حاضر 250 لیتر است که 70 درصد این آب به طور متوسط تبدیل به فاضلاب می‌شود و 30 درصد مابقی صرف شرب شده و به مصرف مجدد برنمی‌گردد.

وکیلی افزود: بنابراین باید با این وضعیت بتوانیم از 70 درصد آبی که به فاضلاب تبدیل می‌شود به نحو احسن استفاده کنیم.

مدیر دفتر بهبود روش‌های بهره‌برداری فاضلاب آب‌های کشور، ادامه داد: اگر می‌توانستیم از این آبی که به فاضلاب تبدیل می‌شود مجدد استفاده کنیم باید با 30 درصد کسری منابع آب تجدیدشونده مواجه می‌شدیم نه اینکه آمارها به ما عدد 80 تا 90 درصد را نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: از اوایل امسال 165 تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور در مدار بهره‌برداری و 283 شهر دارای تأسیسات فاضلاب هستند و حدود 45 درصد از جمعیت شهری تحت پوشش شبکه تأسیسات فاضلاب قرار دارند که امیدواریم این عدد در سال‌های آتی با سرعت بیشتری طی شود.

وی ادامه داد: این عدد 45 درصد جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب را نشان می‌دهد که هنوز نیمی از جمعیت شهری کشور از تأسیسات فاضلاب بی‌بهره هستند و باید این موضوع جدی گرفته شود.

مدیر دفتر بهبود روش‌های بهره‌برداری فاضلاب‌ اظهار داشت: قطعاً با بازچرخانی فاضلاب واحدهای مسکونی و منابع مجدداً آب تولید شده و پساب مطابق استانداردهای محیط زیست و سازمان بهداشت جهانی می‌تواند آب مورد نیاز بخش کشاورزی و به خصوص صنعت را تأمین کند.

وکیلی ادامه داد: در حال حاضر سیاست وزارت نیرو علاوه بر استفاده مجدد از پساب برای مصارف کشاورزی قصد دارد پساب را در اختیار کارخانه‌های بزرگ، نیروگاه‌ها و ذوب آهن که مصرف آب بالایی دارند قرار دهد چرا که این واحدهای صنعتی مصرف آب بالایی از آب‌های سطحی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب از طریق تصفیه‌ فاضلاب پساب برای مصرف کشاورزی و صنعت به دست می‌آید که خوشبختانه وزارت نیرو علاوه بر اینکه این پساب را در این بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد. بخشی از این پساب را در آبخوان‌ها، تالاب‌ها و دشت‌های ممنوعه تزریق می‌کنند تا سفره‌های زیرزمینی احیا شود.

وکیلی با تأکید بر اینکه کمبود منابع مالی نیمی از مشکلات اصلی احداث تأسیسات آب و فاضلاب است، گفت: در دو سال اخیر بودجه‌های عمرانی کاهش پیدا کرده و محدودتر شده است به همین دلیل برای توسعه تأسیسات آب و فاضلاب روش‌های مختلف با استفاده از سرمایه‌گذاری‌ بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، به هر حال تأسیسات آب و فاضلاب بعد از احداث نیاز به نگهداری دارند، بنابراین کمیسیون تخصصی پساب در وزارت نیرو با این هدف که کمکی به این موضوع کند تفاهم‌نامه‌ای با منابع به امضا رسانده است که پساب به جای تحویل به شرکت‌های آب منطقه‌ای تحویل منابع با قیمت مناسب‌تری شود.

وی افزود: از 6 تا 7 میلیارد مترمکعب آبی که تولید می‌شود 20 درصد ‌آب تولید شده با بازچرخانی و تصفیه مجدداً به پساب تبدیل می‌شود.

وکیلی همچنین از احداث تصفیه‌خانه‌های محلی در برخی استان‌ها خبر داد و گفت: در تمام دنیا تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در همان محل و یا همان مجتمع احداث می‌شود بنابراین با توجه به ردیف بودجه‌ای که برای احداث تصفیه‌خانه‌های محلی در نظر گرفته شده است. دیگر از احداث طولانی‌مدت تصفیه‌خانه نجات پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: مزیت دیگر این اقدام این است که می‌توانیم از این تصفیه‌خانه در همان محل برای آبیاری فضای سبز نیز استفاده کنیم.

منبع:فارس
کد خبر 67326d32905141a49a662ef89590e6df

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =