معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز از اختصاص 200 میلیارد تومان یارانه شیر خام برای فصل بهار خبر داد، در حالی که هنوز یک سوم از یارانه 300 میلیارد تومانی 4 ماهه آخر سال 92 به تولید‌کنندگان پرداخت نشده است .

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حالی که هنوز پرونده یارانه 300 میلیارد تومانی 4 ماهه آخر سال 92 بسته نشده و بخشی از دامداران موفق به دریافت یارانه 190 تومانی شیر خام نشده‌اند، حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص 200 میلیارد تومان یارانه شیر خام برای بهار امسال خبر می‌دهد.

براساس این گزارش، دولت اواخر سال 92 برای حمایت از تولید‌کنندگان شیرخام یک یارانه 190 تومانی به ازای هر کیلو‌گرم شیرخام مصوب کرد که با قیمت 1110 تومانی شیر خام تحویلی به کارخانه‌ها قیمت هر کیلو شیر برای دامدار به 1300 تومان رسید که با گذشت چندین ماه از آن مصوبه هنوز یک سوم آن یارانه به برخی از دامداران نرسیده است.

همچنین مقرر شد در سه ماهه اول سال جاری یارانه شیر مانند سال 92 ادامه یابد که از آن یارانه هم خبری نبود، تا اینکه امروز بالاخره پس از گذشت بیش از دو و نیم ماه از آخرین روز فصل بهار بالاخره معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که برای شیرخام تولیدی در فصل بهار یک یارانه‌  200 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.

این گزارش می‌افزاید: پرداخت یارانه 200 میلیارد تومانی در انتظار دریافت اعتبار از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است و قرار است، این یارانه بابت تحویل شیر خام به کارخانه‌های لبنی به دامداران پرداخت شود.

البته معلوم نیست با توجه به سابقه نه چندان مطلوب یارانه قبلی به تولید‌کنندگان شیر‌خام چه زمانی این اعتبار تأمین وجه شود، زیرا در چند ماه اخیر بارها و بارها خبر تأمین وجه الباقی یارانه 300 میلیارد تومانی شیر و واریز قریب‌الوقوع آن به حساب کارخانه‌داران اعلام شده، ولی با گذشت نزدیک به 6 ماه از سال 93 هنوز دامداران یک سوم یارانه پایان سال 92 را نگرفته‌اند.

مشکلات و مسائل مربوط به شیر فقط به یارانه برنمی‌گردد و مسائلی از قبیل عدم اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر خرید شیر به قیمت 1440 تومان از دامداران و از آن طرف افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی توسط صنایع لبنی و روغن پالم در شیر و مواد پروتئینی و مباحث مربوط به آن از دیگر مسائلی است که در ماه‌های اخیر تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان شیر را به خود درگیر کرده است.

موسی رهنمایی رئیس اتحادیه دامداران اصفهان در گفت‌وگو با فارس در مورد یارانه شیر گفت: به هیچ وجه دامداران حاضر به دریافت یارانه نیستیم.

وی افزود: دامداران هم یارانه نقدی و هم یارانه علوفه را تجربه کرده‌اند و از پرداخت و دریافت هیچکدام رضایت نداشته‌اند بنابراین حاضر به دریافت یارانه نیستند.

رئیس اتحادیه دامداران اصفهان تصریح کرد: تصویب یارانه زمان‌بر است و علاوه بر آن پرداخت آن هم در چرخه دولتی قرار می‌گیرد و تا زمان رسیدن به دست دامداران زمان زیادی می‌برد، بنابراین دامداران با توجه به سابقه دریافت یارانه‌های قبلی دیگر یارانه نمی‌خواهند.

وی افزود: تولید‌کنندگان  شیرخام از دستگاه‌های نظارتی مثل سازمان حمایت انتظار دارند تا همان‌طور که سالیان سال برای شیر خام قیمت تعیین می‌کردند امروز هم  این دستگاه‌ها، کارخانجات را ملزم به خرید شیر خام به قیمت مصوب کنند، زیرا دولت با توجه به کار کارشناسی وزارت جهاد قیمت شیرخام را تعیین کرده است و ما در این زمینه از دولت سپاسگزاریم.
کد خبر 68f1293d960d4898ae7541a27f55e671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =