بنا بر بررسی‌های محققان دانشگاه ییل در آمریکا، رژیم غذایی کتوژنیک در کوتاه‌مدت (یک هفته)، به بدن فایده می‌رساند و پس از یک هفته کاملا مضر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از مدیکال‌اکسپرس، در رژیم غذایی کتوژنیک، ۹۹ درصد کالری بدن از طریق چربی و پروتئین تامین می‌شود و فقط ۱درصد آن از کربوهیدرات‌ها ناشی می‌شود.

محققان دانشگاه ییل، این رژیم غذایی را روی موش‌های آزمایشگاهی بررسی کردند و نتایج نشان داد، رژیم غذایی کتوژنیک، با کاهش خطر ابتلا به دیابت و التهاب، می‌تواند فقط در یک مدت زمان محدودی برای بدن مفید باشد اما در درازمدت مضر است.

بررسی‌های محققان نشان داد که همه اثرات مثبت و منفی این رژیم غذایی به نوعی از سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های گاما دلتا تی (gamma delta T-cells) که از بافت‌های بدن محافظت می‌کنند بستگی دارد. این سلول‌ها موجب کاهش خطر دیابت و التهاب می‌شوند.  

رژیم غذایی کتوژنیک کاری می‌کند که بدن شروع به سوزاندن چربی‌ها کند. همچنین به علت اینکه محتوای کربوهیدرات این رژیم غذایی بسیار کم است، قند خون بدن کم می‌شود و بدن به‌گونه‌ای عمل می‌کند که گویی در شرایط گرسنگی قرار داد. در این حالت به جای استفاده از کربوهیدرات‌های بدن، چربی‌ها را می‌سوزاند. در واقع چربی‌های بدن به اسید چرب و اجسام کتونی (Ketone) تبدیل می‌شود.

مصرف اجسام کتونی در بدن، موجب پراکنده شدن سلول‌های «گاما دلتا تی» در سراسر بدن شده که در نهایت از خطر ابتلا به دیابت و التهاب کاسته می‌شود.

اما زمانی‌که بدن در حالت گرسنگی و سیری متناوب قرار می‌گیرد، ذخیره و مصرف چربی در بدن، همزمان رخ می‌دهد و وقتی در آزمایشگاه، موش‌ها بیشتر از یک هفته تحت این رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات و پرچرب قرار گرفتند، چاق و به دیابت مبتلا شدند. در واقع سلول‌های ایمنی  گاما دلتا تی محافظتی در چربی‌ها از بین رفته بود.

محققان می‌گویند، برای استفاده از فواید رژیم غذایی کتوژنیک، از آن بسیار محدود و فقط در مدت یک هفته پیروی کنید.

مترجم: نادیا زکالوند

منبع: medical express
کد خبر 69d1538234f24a2a8f46d21c2d46c28b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =