۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
کشاورزی> آمار واردات کالا در دو ماه ابتدای سال جاری اعلام شد که در این میان محصولات کشاورزی استراتژیک جزء چند کالاهای ابتدای عمده وارداتی قرار دارند.


گمرک آمار واردات کالا را در دو ماه منتهی به ابتدای سال جاری اعلام کرد که در این مدت نیز محصولات استراتژیک کشاورزی جزو چند کالای ابتدایی عمده وارداتی قرار دارند.
براین اساس ذرت دامی به ارزش 218 میلون دلار و سهم ارزشی 3.44 درصد در رتبه اول، برنج با ارزش 153 میلیون دلار و سهم ارزش 2.44 درصد در رتبه دوم و کنجاله سویا که برای خوراک دام و طیور استفاده می شود با واردات 142 میلیون دلار و سهم ارزشی 2.24 درصد در رتبه سوم قرار دارد.

بنابر این گزارش با وجود اینکه ورادات ذرت دامی به عنوان اولین کالای عمده وارداتی در دو ماه ابتدای سال با افزایش غیر منتظره، 58.33 درصد رشد وزنی داشته اما از لحاظ ارزشی تنها 9.93 درصد رشد داشته است که این امر در نتیجه  پایین آمدن نرخ جهانی این محصول در سال جاری است به طوری که نرخ متوسط واردات هرکیلوگرم از این محصول به کشور نیز از 0.3 دلار به  0.2 دلار رسیده است.

وارد کنندگان برنج وزیرکشاورزی را دور زدند

میزان واردات برنج نیز با وجود ممنوعیت ثبت سفارش این محصول به دستور وزیر جهاد کشاورزی، در دو ماه ابتدای سال جاری 149.1 هزار تن با متوسط قیمت یک دلار بود تا وارد کنندگان این محصول از طریق دور زدن ممنوعیت ثبت سفارش و استفاده از ثبت سفارش‌های انجام شده در سال گذشته اقدام به واردات کنند.

میزان واردات کنجاله سویا نیز در دوماهه ابتدایی سال جاری 249.7 هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 1.3 درصد رشد داشته است  اما با درنظرگرفتن کاهش قیمت جهانی ودر نتیجه کاهش متوسط قیمت واردات هرکیلوگرم ازاین محصول میزان واردات این محصول از لحاظ ارزشی  24 درصد کاهش داشته است.

افزایش 19 برابری واردات دستگاه‌های صنعتی در دوماه ابتدای سال


میزان واردات سایر ماشین آلات و دستگاه‌های صنعتی نظیر دستگاه پرس، قالب گیری، شکل گیری، سوخت‌های معدنی جامد، خمیر‌های سرامیکی، ماشین‌های ریخته گری و ... در دو ماه ابتدای سال جاری 134.5 میلیون دلار بوده که درمقابل با رقم 18.6 میلیون دلار سال گذشته 1824 درصد رشد داشته و حدودا 19 برابر شده است.
پنجمین کالای عمده وارداتی اعلام شده در گمرک دارای عنوان "سایر به صوت دانه به جز گندم دامی" با وزن 112.2 میلیون دلار و وزن 380.1 هزار تن است.
ششمین کالای عمده وارداتی در فروردین و اردیبهشت سال جاری "لوبیای سویا به جز دانه حتی به صورت خرد شده" با وزن 243 هزار تن و و ارزش 112.1 میلیون دلار با متوسط قیمت 5. دلار در هرکیلو گرم است .

در میان سایر محصولات کشاورزی وارداتی عمده،  موز به صورت سبز با 99.7 هزار تن و 76.6 میلیون دلار در رتبه یازدهمین کالای عمده وراداتی دو ماه ابتدای سال قرار دارد. قیمت واردات هر کیلو گرم از این مصول 8.دلار است که در مقایسه با سال گذشته 1. دلار کاهش دارد.


کد خبر 74c9fb6b0141449fbb98c7883e2d51b2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =