هادی معیری نژاد- مرگ مرتضی پاشایی خواننده جوان کشورمان بسیاری را در اندوه فرو برد از این میان بسیاری هم متوجه بیماری صعب الاعلاج وی شدند؛ سرطان معده.

در همین رابطه وزیر بهداشت با اشاره به مرگ مرتضی پاشایی گفت : در حال حاضر سرطان معده کشنده‌ترین سرطان در ایران بخصوص در مردان است.

سرطان معده  همچنین پنجمین سرطان شایع در جهان، با حدود یک میلیون مورد جدید در سال گذشته است.متخصصان می‌گویند که سرطان معده از شایع‌ترین و کشنده‌ترین انواع سرطان در ایران است که هر سال ۱۰ هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا مي‌شوند و شايع‌ترين نوع سرطان هم در بين مردان است. وزارت بهداشت اعلام کرده است که ایران بیشترین بیماری سرطان معده را در جهان دارد و مهم‌ترين دليل بالابودن ميزان مرگ و ميرهاي سرطان معده، اين است كه اغلب دير تشخيص داده مي‌شود.

طبق آمار سالانه حدود 40هزار ايرانی بر اثر انواع سرطان می‌میرند. آمار دیگری می‌گوید بروز سرطان تا کمتر از 20 سال آینده تا 90 درصد افزایش مي‌یابد. اما بيشترين ميزان مرگ و مير اين آمار به سرطان معده اختصاص دارد. اين كشنده‌ترين سرطان سالانه جان هشت هزار تا ده هزار نفر نفر را مي‌گيرد؛ يعني روزانه بیش از 22 نفر و هر يك ساعت و 10 دقيقه يك نفر. سرطان معده سالانه با به کام مرگ کشاندن بیش از یک میلیون نفر در جهان دومین سرطان مهلک محسوب می‌شود.

عادات بد تغذیه ای ما ایرانیان و ابتلای بالا به سرطان معده

علاوه بر وجود باکتری هلیوباکتریوم که در معده اکثر ما ایرانیان وجود دارد عادات بد
تغذیه ای از عوامل تشدید کننده این روند است.

زندگی در جوامع پر استرس مانند شهر های بزرگ کشورما ، مشاغلی که معمولا عادات غذایی نرمال ما را به چالش می گیرند و غذاهای ناسالم  و پر نمک و نیترات مثل کنسروها همگب باعث جهش این نوع سرطان در کشور ماست.

این در حالیست که در کشورهای اروپایی با پیشگیری توانسته اند از درصد ابتلای خود به این نوع سرطان به نحو چشمگیری بکاهند.

نمودار زیر تعدادابتلا به سرطان بر اساس مناطق مختلف جغرافیایی را در هر صد هزار نفر جمعیت  نشان می دهد.




چنان که مشاهده می شودشرق آسیا و شرق اروپا بیشترین در صد ابتلا به این نوع سرطان را دارند

جدول زیر نشان دهنده کشورهایی با بالاترین درصد ابتلا به سرطان معده است.



منبع:خبرآنلاین
کد خبر 75665ab8893c4f6fb44ef20cee9a39af

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توحيد ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    2 0
    نمودارها كجاست؟