کاوه زرگران/ دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران

سال 92 کل صادرات غیر نفتی کشور بالغ بر 40 میلیارد دلار بود این در حالی است که در 2013 کل واردات مواد غذایی روسیه هم 40 میلیارد دلار بوده است، بنابراین همین آمارها نشان می‌دهد که روسیه، بازار بسیار بزرگی است که اگر بتوان 10 تا 15 درصد آن را تصاحب کرد می تواند یک دستاورد بزرگ برای اقتصاد کشور محسوب شود.

بهتر است در چنین شرایطی که روسیه محدودیت های برای تامین کالا از کشورهای اتحادیه اروپا دارد، ما از این فرصت طلایی برای سوددهی کشور استفاده کنیم که متاسفانه در حال حاضر این توانایی برای ما وجود ندارد.

برای اینکه بتوان از این فرصت استفاده کرد، قطعا به قدرت نیاز است که آن هم در دست دولت است.

اگر بخواهم در این زمینه مثالی بزنم باید به تولید سیب درختی که امسال مازاد تولید وجود داشت اشاره کنم که حدود 3 میلیون تن برداشت سیب درختی داشته ایم که قطعا نیاز داخل کشور اینقدر نیست. بنابراین در چنین شرایطی باید به دنبال بازارهای صادراتی بود و با توجه به اینکه روسیه سیب درختی مورد نیاز خود را از کشورهای اروپایی وارد می‌کرد، به راحتی می‌توان تمام سیب مازاد خود را به روسیه صادر کرد، اما راهکار و برنامه‌ریزی آن به چه شکل و چگونه باشد، موضوعی است که دیگر در تصدی دولت قرار دارد و متاسفانه تاکنون به خوبی انجام نشده است.
کد خبر 780b1bbc07fb4f9b9ab8a05741e5796e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا آقابالائی ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    برادر بزرگوار بنده نسبت به فرمایشاتتان در مورد بازار بسیار مناسب روسیه راضی نیستم انشاالله وقتی می خواهیم در این راستا بیشتر کار خبری یا اطلاعات در اختیار خواندگان قرار دهیم کمی به مسائل بازار روسیه ورقبا و... نگاهی داشته باشیم اصلا کجا وکی محصول اروپا در روسیه وجود ندارد یک موضوع تبلیغاتی ما به هیچ وجه با این سیاست نخواهیم توانست در بازار روسیه توفیق نسبت به مزید هایمان داشته باشیم ما طی سالیان گذشته فقط بازاریابی کردیم کی بازار گردان بودیم .امیدوارم در این امر مهم اقتصادی با استفاده از تجربیات دیگر عزیزان که سالیان سال با تلاش وحفظ بازار توانسته اند حداقل خود را در آن بازار نگه دارند بتوانیم در اعتلا پیشرفت صادراتی کشورمان توفیق لازم بعمل آوریم.