صنایع غذایی> مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تایید تخلف برخی شرکت های روغن نباتی در برداشت از روغن های امانی شرکت بازرگانی دولتی گفت: تعداد بازرسی‌ها را افزایش داده‌ایم و امیدواریم با اجرای دو برنامه کنترل کیفی و نظام موجودی برداری از انبارها اینگونه چالش‌ها حل شود. 

یزدان سیف  در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه سال گذشته شاهد تخلفاتی از سوی بخش خصوصی که وظیفه نگهداری امانی روغن‌های ذخیره استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی را برعهده داشته و حتی طی بازرسی‌ها فک پلمپ این روغن‌ها گزارش شده، ‌با تأیید این موضوع تصریح کرد: دولت تصمیم دارد تصدی‌هایش را واگذار کند و در کنار آن باید نظام‌های کنترل کیفیت خود را هم ارتقا دهد. ما برای جلوگیری از این آسیب دو نظام را در شرکت طراحی کرده‌ایم که یکی از آنها نظام کنترل کیفیت کالا چه در داخل انبارهای خودمان و چه در انبارهای بخش خصوصی است که با استفاده از فناوری اطلاعات به این مهم خواهیم رسید. دیگر اینکه نظام موجودی برداری و ورود و خروج کالا که در دست تهیه است تا این چالش‌ها حل شود.

وی به این نکته هم اشاره کرد که امروزه برای نظارت بیشتر بر ذخیره‌های استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی، تیم‌های بازرسی را هم افزایش داده‌ایم.

این اعتراف صادقانه مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در حالی است که پس از انتشار خبر «روغنهای امانی دولتی که جایشان چندان امن نیست» در تاریخ 1395/9/30 در پایگاه خبری اقتصاد غذا «فودپرس»، مدیران وقت این شرکت واقعیت موجود را انکار می کردند.

* برنج‌های آلوده معدوم و خوراک دام شد

سیف همچنین در مورد پرونده برنج های آلوده که از سال‌های گذشته در انبار شرکت مشاهده شده هم گفت: اولویت ما تأمین و توزیع غذای سالم برای مردم است و این موضوع خط قرمز ماست، البته خطا در هر زنجیره‌ای امکان‌پذیر است و اکنون هیچ برنجی از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی خارج نمی‌شود مگر آنکه دارای استاندارد باشد، البته اگر هم خطایی رخ داده باید از مردم عذرخواهی کنیم.

وی صراحتاً تأیید کرد که همان برنج‌های آلوده بخشی برای خوراک دام مصرف شده، مقداری معدوم شده و چون این شرکت دولتی است، برای این موضوع باید روال خود را طی کند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولت ایران همچنین به این نکته اشاره کرد که برای اصلاح وضعیت نگهداری کالاهای استراتژیکی همچون گندم، تا یکی، دو ماه آینده دو سیلوی گندم در استان فارس به بهره‌برداری کامل خواهد رسید که این امر سبب می‌شود به کیفیت خرید گندم و لجستیک آن بالا برود، مضاف بر آنکه امیدواریم 350 هزار تن ظرفیت سیلوی جدید به بهره‌برداری برسد.

* واگذاری شرکت‌های غله‌ای منطقه‌ای به بخش خصوصی

سیف در مورد اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی هم گفت: به دنبال بالا بردن بهره‌وری در کل اقتصاد کشور هستیم و 14 شرکت غله منطقه‌ای قرار است به‌مرور واگذار شود که اکنون شرکت غله منطقه 7 و 13 واگذار شده است.

* عرضه تمام کالاهای اساسی از طریق بورس

وی همچنین از استراتژی شرکت بازرگانی دولتی برای عرضه تمام کالاها از طریق بورس خبر داد و گفت: نظام حواله‌کشی به کارگروه استانی و زیرنظر استانداران واگذار می‌شود و خود شرکت بازرگانی دولتی دیگر هیچ کالایی را مستقیم نخواهد فروخت و تلاش‌مان این است که نظام فروش را شفاف کنیم.

خبرنگاری در واکنش به این خبر سیف عنوان کرد که طبق قانون افزایش بهره‌وری، منع فروش کالاهای اساسی در بورس وجود دارد که او پاسخ داد: ماده 36 برنامه ششم بر این موضوع تأکید دارد که سیاست‌گذار تمام تلاش خود را برای فروش تمام کالاها از طریق بورس انجام دهد و امیدواریم در سال 97 نظام خرید تضیمنی را در بورس مستقر کنیم، کمااینکه گندم 4 استان زنجان، اردبیل، خراسان شمالی و استان مرکزی هم‌اکنون از طریق بورس به فروش می‌رسد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولت ایران در مورد انحصار واردات برخی از کالاهای اساسی در شرکت بازرگانی دولتی که همواره مطرح است نیز گفت: این موضوع خط قرمز ماست و اصلاً ‌به آن فکر نمی‌کنیم. برای همین در مناقصات بین‌المللی ورود کرده‌ایم که معاملات کاملاً شفاف شود و نظام دو مرحله‌ای به یک مرحله‌ای تبدیل شده است و شما هم برای ما دعا کنید که این مسئله رعایت شود.

سیف در مورد وضعیت ذخایر استراتژیک کشور از ارائه عدد و رقم خودداری کرد و گفت: وظیفه ما تأمین به‌موقع و کافی است که انجام می‌دهیم و این اطمینان خاطر را به مردم می‌دهیم که تمام کالاهای اساسی به‌اندازه مورد نیاز کشور موجود است و جالب‌تر آنکه بخشی از ذخایر استراتژیک‌مان را مانند روغن از محل دانه‌های روغنی داخلی تأمین می‌کنیم.

* برنج تایلندی در راه است

وی همچنین در پاسخ به این موضوع که واردات برنج از تایلند به کجا رسید، خاطرنشان کرد: تایلند و هند دو کشور بزرگ صادرکننده برنج هستند که از 50 میلیون تجارت برنج در دنیا، 25 درصد در دست تایلند و 25 درصد در اختیار هند است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولت ایران اضافه کرد: باید انحصار واردات از یک کشور را بشکنیم تا قدرت چانه‌زنی ما بالا برود، برای همین یکی از سیاست‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران افزایش و تنوع مبادی وارداتی است. طبق همین روال از تایلند برنج وارد کرده‌ایم که هم‌اکنون کشتی آن در راه است.

پرونده مزایده ویلای علی پروین به کجا رسید؟

خبرنگاران از سیف در مورد آخرین وضعیت پرونده بدهی علی پروین و مصادره منزل وی پرسیدند که او از توضیح شفاف طفره رفت و گفت: به شما قول می‌دهم موضوع پرونده‌های حقوقی را پیگیری کنیم و این قول را به نهادهای نظارتی می‌دهیم که آن چیز که به نفع و صلاح بیت‌المال است را رعایت می‌کنیم تا حتماً‌ اتفاق بیفتد.

سیف همچنین در پاسخ به انتقاد انجمن واردکنندگان برنج که عنوان کردند شرکت بازرگانی دولتی در واردات برنج با این انجمن رقابت می‌کند، گفت: آمادگی آن را داریم که با بخش خصوصی از جمله انجمن واردکنندگان برنج در مورد روش اجرا و چگونگی تأمین نیاز برنج وارداتی کشور پای میز مذاکره بنشینیم و گوش‌مان برای شنیدن موارد منطقی در راستای استراتژی کشور باز است.

وی افزود: مضاف بر آنکه در مورد موضوع تنظیم بازار و ممنوعیت فصلی واردات برنج، موضوع در کارگروه تنظیم بازار تحت بحث و بررسی است که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، اما این را هم باید در نظر گرفت که حاکمیت این‌گونه موضوعات فقط دولت و وزارت جهاد کشاورزی نیست، بلکه نمایندگان مجلس و ذی‌نفعانی در این میان وجود دارند که وقتی کشاورز برنج را برداشت می‌کند، توقع ندارند کشتی کنار اسکله پهلو گرفته باشد.

کد خبر 7c5fe5f60dfd4041a83ead57194da794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =