رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت‌: تنها از ۸ درصد آب‌های سطحی استفاده می‌کنیم و ۹۲ درصد آب کشور در دریا هدر می‌رود.


شمس‌علی هادی‌زاده معلم در مورد تاثیر بحران آب در تولید محصولات کشاورزی و اینکه با توجه به زمینه افزایش صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و عراق چه تدبیری باید در این میان اندیشید، گفت: اگرچه بحران آب در مقوله کشاورزی بحثی جدی است، اما می‌توان با مدیریت آب آن را به یک فرصت تبدیل کرد.

وی با اشاره به اینکه ما بیشتر بحث مشکل مدیریتی در زمینه آب داریم تا کمبود آب، افزود: باید به جای دادن یارانه به محصولات کشاورزی به کشاورز تسهیلات بلاعوض و یا تجهیزات برای استفاده از روش‌های نوین آبیاری بدهیم، چرا که حتی امروزه در دنیا آبیاری قطره‌ای هم جای خود را به روش‌های جدیدتر داده است.

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم کشاورزی را تعطیل کنیم، بلکه باید به کشاورز یاد بدهیم که با آب کمتر محصول بیشتر تولید کند، چرا که امروزه در دنیا از آبیاری قطره‌ای هم فراتر رفته و حسگرهایی در خاک نصب می‌کنند که با تامین رطوبت خاک، آب دهی را متوقف می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران همچنین اظهار امیدواری کرد تا دولت در کنار سرمایه‌گذاری در بخش آب علاوه بر آنکه جلوی اضافه برداشت آب را بگیرد، طرح آمایش سرزمینی را هم اجرا کند، چرا که باید بدانیم چه محصولی را در کجا بکاریم، نه آنکه کشاورز طبق میل خود در منطقه کم آب محصولی آب‌بر را بکارد.

هادی‌زاده معلم در پاسخ به اینکه مگر سدهای ساخته شده در کشور در مهار آب و مدیریت آن موثر نبوده، گفت: گاهی اوقات سد را در جایی که باید نساخته‌ایم، یا آنکه آب پشت سد را درست مدیریت و مصرف نکرده‌ایم تا جایی که از مجموع آبهای سطحی کشور تنها از 8 درصد آن استفاده می‌کنیم و 92 درصد دیگر وارد دریا شده و هدر می‌رود و به نوعی باید گفت بحران آب نداریم، بلکه آب مدیریت شده کم داریم.

وی به این نکته اشاره کرد که از دو سال گذشته اتاق بازرگانی ایران بحث استفاده از آب مجازی را مطرح کرده تا بتوانیم نحوه راهکارهای استفاده از آب را بویژه در بخش کشاورزی مدیریت کنیم.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش تقاضای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و عراق چه موانعی پیش‌روست، گفت: ما در بخش‌هایی مانند تولید مرکبات مازاد تولید داریم که با توجه به بازار بوجود آمده بهترین زمان برای صادرات غیر نفتی است اما از آن طرف مشکل اینجاست که تولید ما در بخش کشاورزی براساس سلیقه مصرف کننده نیست و باید به سمتی برویم که تولیدات براساس آنچه که بازار می‌پسندد باشد مضاف بر آنکه در بخش بازاریابی و بسته‌بندی محصولات کارهای زیادی باید انجام دهیم.

منبع:فارس
کد خبر 8ab8a26805244dd2a7b38d9e85f1448f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =